Letiště Vodochody podá správní žalobu vůči usnesení ministerstva

03.11.2014

Letiště Vodochody do dvou měsíců podá správní žalobu vůči usnesení ministerstva životního prostředí (MŽP), které potvrdilo zrušení ekologického posudku k rozšíření letiště. Znamená to pozastavení výstavby až na několik let a podle představitelů letiště škodu minimálně desítky milionů korun, což se týká pouze nákladů na vyhotovení neuznaného posudku. Ztráty způsobené zpožděním stavby jsou těžko vyčíslitelné, řekl dnes ředitel letiště Martin Kačur. Žaloba vychází z toho, že postup ministerstva nebyl v souladu se zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí. Ministerstvo to ale odmítá. 

Vedení letiště ještě poslalo na ministerstvo žádost o schůzku. "Potřebujeme si přesně vyjasnit, v jaké fázi posuzování se nyní nacházíme, co je třeba doplnit a hlavně jak postupovat, aby náš postup byl v souladu se zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí a nemohl být nikým označen za nezákonný," uvedl Kačur. Podle něj plány zásadně ovlivní od příštího roku novela zákona posuzování vlivů na životní prostředí a na ni navazující chystaná změna stavebního zákona. "Mohlo by to pro nás znamenat, že kvůli změně legislativy budou následující fáze stavebního řízení žalovatelné, a to by mohlo dále výrazně prodloužit schvalovací proces," dodal Kačur. 

Mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková dnes řekla, že ministerstvo tento krok letiště předpokládalo. "Očekáváme, že naše rozhodnutí bude soudem potvrzeno," uvedla. 

Ministerstvo zrušilo ekologický posudek (EIA) k rozšíření letiště v červnu, investor podal proti rozhodnutí rozklad, který komise projednala 9. září a ministru životního prostředí Richardu Brabcovi (ANO) doporučila, aby zrušení ekologického posudku na rozšíření Letiště Vodochody potvrdil. Na oficiální stanovisko měl 60 dní, zamítnutí rozkladu bylo podle Kačura letišti doručeno v pátek. Doručením nabylo zamítnutí právní moci. "V brzké době ministerstvo vyzve oznamovatele, aby doplnil dokumentaci ve sporných bodech, to znamená v oblasti vod a hluku," dodala Roubíčková. Proces EIA podle ní pokračuje dál. 

 

 

Kladný posudek vydalo ministerstvo loni v říjnu. Obsahoval přes 120 podmínek, které investor musí splnit, šlo například o dostavbu přivaděče na dálnici D8 nebo omezení pro noční lety. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali 40 podnětů, ho ale ministerstvo letos na jaře prověřovalo. Podle něj posudek obsahoval procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci. 

Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá firma Penta. Na letišti by chtěla odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Letiště mělo fungovat od roku 2016. Investice by měly být až tři miliardy korun. Letiště Vodochody do dvou měsíců podá správní žalobu vůči usnesení ministerstva životního prostředí (MŽP), které potvrdilo zrušení ekologického posudku k rozšíření letiště. Znamená to pozastavení výstavby až na několik let a podle představitelů letiště škodu minimálně desítky milionů korun, což se týká pouze nákladů na vyhotovení neuznaného posudku. Ztráty způsobené zpožděním stavby jsou těžko vyčíslitelné, řekl dnes ředitel letiště Martin Kačur. Žaloba vychází z toho, že postup ministerstva nebyl v souladu se zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí. Ministerstvo to ale odmítá. 

Vedení letiště ještě poslalo na ministerstvo žádost o schůzku. "Potřebujeme si přesně vyjasnit, v jaké fázi posuzování se nyní nacházíme, co je třeba doplnit a hlavně jak postupovat, aby náš postup byl v souladu se zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí a nemohl být nikým označen za nezákonný," uvedl Kačur. Podle něj plány zásadně ovlivní od příštího roku novela zákona posuzování vlivů na životní prostředí a na ni navazující chystaná změna stavebního zákona. "Mohlo by to pro nás znamenat, že kvůli změně legislativy budou následující fáze stavebního řízení žalovatelné, a to by mohlo dále výrazně prodloužit schvalovací proces," dodal Kačur.

Mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková dnes řekla, že ministerstvo tento krok letiště předpokládalo. "Očekáváme, že naše rozhodnutí bude soudem potvrzeno," uvedla. 

Ministerstvo zrušilo ekologický posudek (EIA) k rozšíření letiště v červnu, investor podal proti rozhodnutí rozklad, který komise projednala 9. září a ministru životního prostředí Richardu Brabcovi (ANO) doporučila, aby zrušení ekologického posudku na rozšíření Letiště Vodochody potvrdil. Na oficiální stanovisko měl 60 dní, zamítnutí rozkladu bylo podle Kačura letišti doručeno v pátek. Doručením nabylo zamítnutí právní moci. "V brzké době ministerstvo vyzve oznamovatele, aby doplnil dokumentaci ve sporných bodech, to znamená v oblasti vod a hluku," dodala Roubíčková. Proces EIA podle ní pokračuje dál. 

Kladný posudek vydalo ministerstvo loni v říjnu. Obsahoval přes 120 podmínek, které investor musí splnit, šlo například o dostavbu přivaděče na dálnici D8 nebo omezení pro noční lety. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali 40 podnětů, ho ale ministerstvo letos na jaře prověřovalo. Podle něj posudek obsahoval procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci. 

Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá firma Penta. Na letišti by chtěla odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Letiště mělo fungovat od roku 2016. Investice by měly být až tři miliardy korun. 

 

Zdroj: ČTK, Foto: Wiki

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka