SOP aneb postupy z aerolinek ve výcviku PPL

02.10.2014

Standard Operating Procedures (SOP) zavádí nově ve výcviku svých studentů letecká škola Flying Academy. K čemu jsou dobré a proč vznikly vysvětluje Ing. Anna Polánecká, PhD., dopravní pilotka, vysokoškolská pedagožka a vedoucí instruktorka teoretického výcviku ve Flying Academy.

 

Co to je SOP?

SOP je zkratka z anglického výrazu Standard Operating Procedures, standardní provozní postupy. Je to vlastně posloupnost úkonů a činností, které by měl pilot udělat před, během a pod letu, aby bylo zajištěno, že na nic nezapomněl a že věnuje v daný okamžik pozornost zrovna tomu, co je v dané fázi letu důležité. Tyto postupy jsou důležité v provozu velkých leteckých společností, kdy každý den letíte s jiným kolegou, ale i tak musíte být perfektně sehraný tým. Díky SOP tak velmi dobře víte, jakou reakci můžete v každé situaci u toho druhého očekávat, a zároveň víte, co máte udělat vy, aniž by Vám o to ten druhý musel říkat.

Proč vzniklo?

Především právě kvůli tomu, aby se stejné věci dělali pořád stejně a ve shodném pořadí. Rutina v tom, co děláte opakovaně, přispívá k tomu, že se věci nezapomínají, máte více kapacity řešit případné neobvyklé situace, protože ty obvyklé nemusíte nijak plánovat a vymýšlet, kdy a jak je uděláte, někdo to už udělal za vás. Kromě toho to za Vás udělala skupina profesionálů, se kterými se to letadlo nikam neřítilo. Seděli v tu chvíli v klidu u stolu a mohli probrat všechna pro a proti vybraného postupu a najít tu nejlepší posloupnost.

Co jeho hlavním přínosem pro výcvik pilotů?

Pro klienta je to především to, že se naučí určitý dril, a když pak létá sám, tak mu přijde jakoby „divné“, že něco neudělal, a udělá to. Během výcviku pak přesně ví, co má od instruktora očekávat a za co ho instruktor bude hodnotit. Naopak instruktor velmi jednoduše pozná, zda má klient přehled o situaci, zde nezapomíná na důležité úkony. Předcházíme tím situacím, kdy každý instruktor učí trochu jinak a klient pak neví, co vlastně dělá dobře, co špatně, co každému instruktorovi vadí nebo co toleruje.

Jak se osvědčuje v praxi?

Zatím je krátká doba hodnotit, ale v leteckých společnostech se to jednoznačně osvědčilo, dokonce to vyžadují bezpečnostní předpisy, tak není důvod, aby to nefungovalo na půdě letecké školy.

Existuje jeho použití v praxi někde jinde ve světě?

Velké letecké školy je samozřejmě mají, bez nich nelze zajistit kontinuitu výcviku klienta s více instruktory. Navíc je to dobrá příprava pro budoucí dopravní piloty, takže školy, které se zaměřují na výcvik od nuly až do dopravního letadla, se snaží co nejvíce navodit prostředí práce v letecké společnosti již od začátku.

Dříve se v leteckých školách učívalo žáky v pilotním výcviku, aby všechny úkony před startem prováděli zpaměti, poté se přešlo na klasické checklisty a nyní na SOP. Proč jsou předchozí varianty výcviku horší nebo dnes již nevyhovující?

Předchozí varianty nejsou nevyhovující, i dopravní pilot sebevíce pokročilého letadla musí umět určité věci nazpaměť, protože v některých situacích není čas hledat pomoc v checklistech. Sám název „checklist“ znamená, že je od toho, aby se určité věci udělaly zpaměti a následně zkontrolovaly podle seznamu, že se na nic nezapomnělo. Checklisty tedy zůstávají.

Úplně zpaměti lze létat na jednom typu jednoduchého letadla, jakmile létáte na něčem složitějším, nebo na více typech, není žádoucí si paměť „zanést“ i věcmi, na které je vždy času dost podle nějaké pomůcky, jako např. na úkony na zemi. SOP pouze vysvětlují, jak přesně procházet checklisty. V checklistu může být např. napsáno, že se má zkontrolovat nastavení rádia před odletem, ale SOP to vysvětlují, že tedy kontroluji nejen aktivní frekvenci, na které už jsem stejně asi mluvila, ale ujistím se, že mám nastavenou i frekvenci, na kterou budu přecházet po vzletu, a ještě navíc že kolegovi nahlas tuto kontrolu oznámím, aby věděl, že jsem to skutečně udělala.

Vycházíme i z toho, že naši instruktoři nebo profesionální piloti sedí v letadle každý den, ale naši klienti mohou být rekreační piloti, kteří se do letadla dostanou jednou týdně nebo i méně. Nechceme, aby v paměti lovili to, co se vlastně s nějakým ovladačem minule dělalo. Chceme, aby měli určitý dril, který jim naskočí při pohledu na checklist, tak jako když Vám někdo zahraje známou melodii a Vám se k tomu vybaví slova písničky, na kterou byste si sami o sobě jen těžko vzpomněli.

 

-dbs-

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Odpovědět

Datum : 03.10.2014 13:00, Vložil : redakce

Milý Štěpáne, děkujeme za příspěvek do diskuze. SOP se používá ve výcviku, kdy je pilotem letícím student a instruktor pilotem monitorujícím. Pokud se student při sólovém letu rozhodne SOP nepoužívat, těžko mu v tom kdokoli zabrání. Jestliže si naopak bude všechny úkony předříkávat nahlas tak, jak je zvyknutý, má větší šanci si uvědomit, že něco zapomněl. Redakce flyMag.cz

SOP

Odpovědět

Datum : 02.10.2014 17:34, Vložil : Stepan

Dobry den, u leteckych spolecnosti jsou SOP myslene i jako rozdeleni cinnosti mezi Velitele letadla a F/O neboli mezi Pilota leticiho a tzv . Pilota monitorujiciho. Jak toto v praxi vyuzivate u v podstate jednopilotnich letadel, ktera se pouzivaji ve vycviku ?

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka