Jak se dělá PPL: Navigační lety

25.09.2014

Na navigační lety, létání z bodu A do bodu B jsem se ve výcviku těšila snad nejvíc. Je to taková vysloužená odměna po všech těch trénováních okruhů, pádů a nozouvých situací. Vyberete si letiště, na které se chcete dostat
a pak už stačí "prokousat" si trasu mezi omezenými, uzavřenými a nebez-
pečnými prostory. Vzhledem k měnícímu se počasí to někdy může být skutečný oříšek. Pro mě byla první volba jasná: poletím do Panenského Týnce (LKPC), jelikož tak se mi skýtá jedinečná možnost zakroužit dědovi a babičce nad chatou v přiléhlém Žerotíně.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Víc než kdy jindy je zapotřebí věnovat se řádné přípravě: do mapy maluji trasu
z LKLT do LKPC. Protože vodochodský prostor je uzavřen, musíme ho oblétnout, tudíž si vyznačuji významné body v mapě, které budou sloužit coby orientační. Instruktorka mi radí, abych si jako orientační body nevybírala letiště (a zvlášť
ne malá travnatá, protože ta bývají špatně vidět), ale například křížení dálnice
s železnicí, hrady, vodní plochy apod. Takže uposlechnu její rady a vybírám následující trasu: 
LKLT - MIKE - Benátky n. Jizerou - hrad Kokořín - hrad Hazmburk (Klapý) - Louny - LKPC a stejnou trasou zpět. Louny sice nejsou úplně po cestě, ale nevzít to přes rodné město bych si neodpustila. Takže do Týnce se z Letňan dostaneme "horem" (tj. oblétáváme Prahu severním směrem), přímou čáru z LKLT do LKPC přes centrum Prahy si totiž zaletět nelze.

     Do mapy se kromě trasy zaznamenává také kurz, kterým máme letět, maximální povolená výška a minuty, které připadají na vyměřený úsek. Možná si ostatní zaznamenávají i daší údaje, já si pro přehlednost v mapě doplňující, avšak neméně podstatné věci psala na navigační štítek. A protože bylo hlášeno bezvětří, nemusela jsem vypočítávat opravu směru o vítr. Takže si za pomocí mapy, pravítka a navigačního kolečka spočítáme trasu. Použijeme jednoduchou rovnici, kteru mnozí pamatujeme z hodin fyziky: s=v.t, je ovšem důležité je sesouhlasit jednotky. "S" neboli dráhu si změříte v mapě za pomoci pravítka a pokud používáte klasickou ICAO mapu ČR v měřítku 1:500 000 víte, že 1 cm na mapě je 5 km ve skuteč-
nosti. Když znáte dráhu, rychlost "v" si určíte a na zakládě již zmíněné rovnice dopočítáte čas. Do připraveného navigačního štítku si zapíšete, jaké časy v jednot-
livých orientačních bodech očekáváte a poté je za letu porovnáváte s realitou.

     Do navigační přípravy dále patří zkontrolování vzdušného prostoru pro daný den a čas, na což slouží tzv. AIS VIEW, které je k dispozici na stránkách Řízení letového provozu. To je velmi důležité, protože jen tak si ověříte, že např. v úseku, do kterého se chystáte, se nekoná vojenské cvičení apod. Dále musíte zkontrolovat notamy, aktuální počasí a jeho předpovědi (v našem případě jsme kontrolovaly Kbely, Ruzyni a Karlovy Vary), spočítat si hmotnost a vyvážení, projít doklady k letadlu. Dále je třeba si prostudovat informace k letišti, na které se chystáte: dráhy v užívání, je-li tam služba afis, ve které výšce tam létat okruhy, přistávací poplat-
ky.. Zkrátka, je toho hodně a vždy když tohle všechno děláte musíte vzít v úvahu, že počasí může přinést nečekaná překvapení. Proto musíme počítat i se záložními letišti a jejich frekvencemi, včetně znalosti frekvence tísňové 121,500.

     Na let do LKPC mě čeká jako vždy C 152, tentokrát registrační značky OK-PAV. Po zkontrolování všech nezbytností konečně vyrážíme. Protože je výborná viditelnost, člověku orientaci usnadní České středohoří tyčící se v dáli s oním Hazmburkem. Vesele instruktorce oznámím, že už ho vidím a stáčím se do kurzu tak, abych he měla před nosem. Na to mi stejně vesele Anička Polánecká odpoví, že v žádném případě, že poletíme přesně podle vytyčených bodů, takže nejdřív musím identifikovat Kokořín. Musím říct, že při řízení s mapou na koleni a několika připíchnutými papíry na nákoleníku a třemi propiskami umístěnými různě po kapsách se naviguje těžko. Vždycky mi něco vypadne, a protože řízení nemůžu pustit, občas mi ujede kurz, nebo nastoupám o pár stop víc, než je záhodno a do toho ještě přelaďovat radiofrekvence a hlásit se všem zónám, do kterých vstoupíme. 

     S každou minutou se učím víc, opravdové létání nemá se simulátorem nic společného. Jakmile konečně přilétneme k mému oblíbenému Hazmburku, stáčím kurz na Louny. Protékající řeka Ohře je potvrzujícím vodítkem a když po levé straně spatřím historické centrum rodného města, dostává se mi skvělé odměny. Dokonce se mi podaří identifikovat náš dům (a to je co říct, vzhledem k tomu, že je to panelák a není tam sám:-)!

     A teď směrem na Panenský Týnec, ten je od Loun cca 15 km, takže ho máme za chvilku. Vidím místní letiště, je tu dlouhá betonová dráha, která by stačila i boeingu (jednou tam ostatně přistál boeing ČSA jako pocta Kapitánu Františku Fajtlovi, válečného hrdiny z nedalekého Donína). Taková dráha je perfektní na trénování touch-and-go (letmý vzlet), což je manévr, kdy zahájíte klesání a jakmile se dotknete kolečky země, přidáte plný výkon a po nabrání potřebné rychlosti okamžitě vzlétnete. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Provedeme několik cvičných okruhů, nízkých, průletů a přímých vzletů, tuším, že na tohle letiště se vrátím ještě mnohokrát, takže si tu nechci dělat ostudu. Poté se odebereme k vedlejší obci, kterou sice nesmíme přelétávat, ale obkroužit ji můžeme, takže nad Žerotínem mávám křídly dědovi a babičce pod sebou, kteří zuřivě mávají.

     Někdo by řekl, že výlet LKLT - LKPC je nuda v porovnání s lety do zahraničí, pro mě to byl jeden z nejhezčích okamžiků v životě. Létat v místech, kde člověk prožije dětství a kde trávil hodiny díváním se na letadla. A kdo může říct, že na chatu létá...?

 

Dana Bauça Sastre

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka