Lidí s pilotní licencí vloni přibylo o 7,4 procenta

12.06.2014


    Praha 12. června (ČTK) - Zájem o sportovní létání v posledních letech roste. Vloni počet lidí s pilotní licencí vzrostl o 7,4 procenta proti roku 2012. Oprávnění k motorovému létání má v Česku na 4150 lidí, vyplývá ze statistik Úřadu pro civilní letectví (ÚCL). Letecký boom z devadesátých let minulého století se už ale kvůli vysokým nákladům na tento sport nejspíš opakovat nebude, řekl ČTK Filip Zejda z Letecké školy Vysočina.

    Množství lidí s pilotní licencí postupně roste od roku 2008, kdy licenci mělo na 3000 pilotů. Z celkového počtu držitelů jich více než polovina má oprávnění pouze k létání pro soukromé účely, zbytek tvoří letečtí instruktoři a piloti komerčních společností. Podobným tempem jako pilotů motorových letounů roste podle statistik ÚCL i počet lidí s licencí na létání s kluzáky.

    Podle instruktora Vladimíra Caldra z aeroklubu v pražských Letňanech se letectví v posledních letech stává zábavou a nebo sportem spíše pro starší, kteří si tak velmi často plní sny. "Mladí lidé do 24 let tvoří v naší letecké škole mezi deseti až patnácti procenty. Většina žáků je výrazně starší," uvedl s tím, že pilotní výcvik je velmi nákladná záležitost.

    Minimální počet odlétaných hodin pro připuštění k praktické zkoušce z létání je 45 hodin. Při ceně letové hodiny s instruktorem kolem čtyř až pěti tisíc korun a povinnosti absolvovat dalších sto hodin teorie, vychází ceny výcviku na provozně nejlacinějších letounech od 180 tisíc korun. V závislosti na typu letadla, případně při využívání služeb soukromého instruktora při výuce teorie, může tato suma ještě o několik desítek tisíc korun vzrůst, dodal Caldr.

    Poptávka po licencích na soukromé létání odráží i situaci v leteckém byznysu, doplnila Iva Raudenská z letecké školy Fly For Fun. Před sedmi nebo osmi lety existovala poptávka po dopravních pilotech ze strany Českých aerolinií a soukromého dopravce Travel Service, což se odráželo i na vysokém počtu žadatelů o průkazy způsobilosti k soukromému létání. Ty jsou prvním nezbytným krokem k oprávnění létat komerčně a k získání zkoušek na větší typy dopravních letadel. Nápor těchto žadatelů už ale polevil. Část z nich ale stále zkoušky skládá a doufá, že se v komerční sféře uplatní, i když nabídek v posledních letech výrazně ubylo, dodala.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka