172-jkou ze Španělska do ČR, díl I.

12.05.2014

Aneb kde se vzala OK LAN

Vše začalo telefonem
„Ahoj, chceš přeletět téměř novou 172-jku  ze Španělska? Je tam Garmin 1000-vka, ten přece dobře znáš ne? Zítra by jste letěli linkou do Barcelony.“  První co mě prolítlo hlavou, že asi nebude moc času na přípravu … ale jak rozhovor pokračoval bylo zřejmé, že ve Španělsku nějaký ten den zůstaneme než se poletí do Brna. Celou akci jsem měl spáchat s dalším kolegou – Jakubem Šrámkem, privátním pilotem z Letňan, výborným parťákem a zkušeným leteckým mechanikem, takže na to nebudu sám což je vždycky fajn.

Hned poté co jsem si sbalil věci na zhruba týdení pobyt (plavky, jedno náhradní prádlo a kartáček :) ) jsem osvěžil znalosti Annexu 6 – part 6.5 a srovnávám vše s Českou verzí L6 II, 2.4.4, kde je nevhodně přeloženo „shall“ jako „mělo by“ místo „musí“, jde totiž o povinou výbavu vest nebo jakéhokoliv jiného vhodného prostředku pro přežití na vodě pro každého člena posádky letounu letícího nad vodou ve vzdálenosti větší než která umožňuje přistání na pevnině v případě nouze. Ok, takže budeme potřebovat vesty. Náš sklad na letišti obsahuje i takové věci jako vesty a světlice, což mě příjemně překvapilo, něco bylo majetkem Petra „Kráti“ Kratochvíla – díkec Petře. Spolu s vestami bereme aktuální ICAO mapy, tiskneme approach charty možných letišť na trase a hurá vlakem do Prahy na linku.

Vesty a licence = vstupenka pro priority boarding :)

Bylo nám zřejmé, že vesty obsahující rozbušku nebudou na palubě vítány úplně v pohodě a na Ruzyni vedou naše první kroky za security šéfem. Tento nás i se všemi zavazadli a letenkami ihned bere k odbavení přez všechny fronty. Po předložení pilotních licencí a vyplnění formuláře nás security pouští do letadla i s vestami, větší pohodu jsme si nemohli přát. Pokud bude všechno takto pěkně klapat … :)


Odlet z Ruzyně, přílet do Barcelony

Příprava a plánování letu po cestě, pevnina nebo přes moře?
Po příletu do Barcelony nás čekala jízda vlakem do místní Gerony na letiště LEAP – Ampuriabrava. Ve vlaku je dost času na přípravu a tedy ihned po ukončení studia AIP GEN 1.7 aneb co je ve Španělsku, Francii, Itálii, Rakousku a Chorvatsku jinak, se vrháme na přípravu letu samotného.  Nejprve musí být rozhodnuto zda poletíme coast-line nebo přímo. Zvažujeme fakta: téměř nový letoun, dobře zalétnutý zhruba 1000 hodinami, vesty máme a moře je teplý, to by šlo, letí se direct St. Tropez přes moře!  Kvůli tankování a prostorům (budeme muset letět jako VFR nemá to DME – jediné co stroji chybělo k IFR certifikaci) budeme muset cestu dělit na 3 legy. Gerona – Albenga, Albenga – Portorož, a známá VFR cesta z Chorvatska do Brna.

Testovací let a studium POH

Po krátkém uvítání nám ukázali místní stroj. Nádherný téměř nový Cessna Skyhawk s Garmin 1000. S 1000-vkou jsem měl již hodně zkušeností a věděli jsme, že to bude příjemný společník na cestách.  



Následuje krátké studium check-listu a příručky a jde se na testovací let. Nejrpve podat letový plán, což je místní specialita pro každý let VFR, který vstupuje do řízeného okrsku nebo jiného prostoru, kde je poskytována služba ATC. Při letu jsme testovali avioniku na okolní VORy, GPS navigaci, indikace přístrojů a letoun jako celek se jevil prostě perfektní. Let nad pobřežím Gerony se nedá snad ani popsat, takže nechám vše na představivosti čtenáře a přikládám nějakou tu fotku.



Stroj krásně šlape, motor má příjemný plynulý a poměrně tichý zvuk a Španělští řídící v Geroně nám ve všem vyšli vstříc, jsou to příjemní chlapíci musím říct.

Well, anyway … aneb papírování po Španělsku
Zabralo to skutečně 4 dny než jsme mohli letět, ano 4 dny, papírování, úřadování které šlo trochu mimo nás. Místní kluci to prostě líp neumí :) „Well anyway“ zaznělo od kolegy Jakuba, když jsme se dozvěděli, že čekáme další 2 dny – přes víkend až do dalšího pracovního dne. Tato sentence pochází z našeho oblíbeného filmu Solaris a oběma nám vždy přivodila úsměv na tváři. Naštěstí okolí Gerony a malá okolní městečka na pobřeží skýtají spoustu možnosti vyžití a tak jich neváháme využít.  Alespoň jsme v klidu dokončili plánování, vytiskly aktuální mapky letišť, ověřily ceny paliva atd.



Při večerním posezení jsme u piva v místní malebné hospůdce vzpomínali na výbornou knihu o ferry pilotech – Air Vagabonds, kteří v osmdesátých letech většinu GA strojů z USA přeletěli nejen do Evropy přes Atlantik a to i v zimním období s jednomotorovými stroji jako byly C152-172, Piper Cadet, Archer, Arrow atd. Jejich příběhy jsou velmi inspirující a kolikrát berou jednomu dech. Tak jsme se těšili, že alespoň maličký zlomek toho pocitu co museli cítit při přeletu tmavě modrou krajinou zažijeme při letu zpět.



Pohled na průlet na místním letišti, Ampuriabrava u Girony. Takovýto pohled nabízí místní bar, přímo u letiště, kde mimochodem velice dobře vařili! Ten stroj hasil v okolí nějaký požár toho času …

Nedělní večer sestává z krátkého briefingu všech hotových příprav a finální kontroly letových plánů, paliva atd. Těšíme se na ráno …

V dalším díle již poletíme!

Poděkování patří parťákovi Jakubovi Šrámkovi
Lukáš Kyzlink, Instruktor Flying Academy


 

 

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

klídek

Odpovědět

Datum : 11.02.2014 22:02, Vložil : pepik

klidně s i/y je to jen závist malého českého človíčka :-) jinak pěkné čtení....

pravopis

Odpovědět

Datum : 10.02.2014 19:39, Vložil : P. Pejšek

Prosím, nešlo by to bez těch do očí bijících pravopisných chyb? Člověk, který má dostatek intelektu pro získání pilotního průkazu, má zcela určitě i na to, aby se naučil, jaké i/y se kde píše.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka