Boeing 737? No jasně! - 2. část

19.05.2014


    Další den začínáme s pozemní přípravou na mock-upu. Všichni tady to nazývají Paper-Tiger - do dnes nevím proč. Mock-up simulátor jsou 3 překližky polepené tapetou s fotkou cocpitu, po které nasucho jezdíme prstem a cvakáme vypínače. Quick Cocpit Setup na Mock-upu je za pár minut, ale v reálným simu není zezačátku vůbec Quick. Na to přijdeme samozřejmě za pár dní…

    Další dva dny proběhnou v podobném duchu, cvakáme na sucho a navíc na sebe začínáme řvát obligátní call-outy “Positive rate, Gear UP” atd. až se to začíná více a více podobat normálnímu průběhu letu. Celkem 3 dny drillu, projíždění všech možných situaci u tapety a začínáme mít pocit, že až to začne na ostro, tak budeme jako profíci. Jak hrubě jsme se mýlili…

Igy na Mock-upu

    Přichází první FFS (Full Flight Simulator) session. Náplní je seznámení se s letadlem, polítaní nějakých okruhu, práce s Autopilotem, atd. Na briefingu to vypadá to zajímavě a jednoduše. Přicházíme do cocpitu, věrnost a podobnost s reálným letadlem neskutečná. A přichází první překvapeni. Quick Cocpit Setup zabírá skoro půl hodiny. Cvakání reálných switchů prostě zabírá čas. Konečně nacvakáno, nastaveno, vysvětleno. Začínáme taxovat, na dráze si předáváme řízení, a jde se na to.

    “Your control”
    “My control”
    Plyny nastavujeme na 40% výkonu a mačkáme TO/GA.
    “Set takoff thrust”
    “Thrust set”
    “Checked”
    “Eighty”
    “Checked”
    “V1, Rotate”

    Přitahuji berany jako sportovec a nos jede nahoru jako po másle. Za chvíli jsme ve vzduchu.

    “Positive Rate”
    “Gear UP”
    “Gear is up”
    “Four hundred”
    “Heading select”
    “One thousand”
    “Set climb thrust, Speed 220”
    “Flaps one”
    “Flaps up”
    “Flaps are up, no lights”

    “Level change” a začínáme stoupat do nebeských výšin… První ostrý start je za mnou a nebyla to taková sranda jako na tapetě. Call-outy se nesypali z rukávu tak samozřejmě, jak bych si představoval, a tak se nějak stalo, že před každým call-outem zaznělo obligátní “Eeee”. Po tomto odletu do prostoru a seznámení s letadlem (zatáčky, pády atd.) následuje prvních pár okruhů. Výsledek? Úplně propocená košile a v hlavě pocit, že to bude vetší Seneca je definitivně pryč. Večer mám o čem přemýšlet.

    Další session už nebyly vizuální, ale plný IFR se vším všudy, práce s MCP panelem (nastavování autopilota), FMS a další… Je to docela změna si zvyknout na jinou filozofii letu, kdy za vás vše udělá FMS, versus klasický IFR výcvik, kdy naopak vše ladíte a nastavujete ručně. Zezačátku jsem s tím docela bojoval a nechtěl jsem přijmout fakt, že jde lítat i takhle jednoduše. Postupně přibývalo úkolů a závad během jednotlivých letu, za chvíli jsme už byli kamarádi s QRH a hlášení typu “Identify” přibývalo…

    Když přišla Session číslo 4. Poletíme opět z Rigy do Stockholmu téměř jako vždy. Začátek má normální průběh a při vzletu, při kterém nám kupodivu nevysazuje žádný motor, začínáme stoupat do hladiny. Začínají trošku turbulence a máme první Master Caution. Oči bliknou na Overhead panel s rozsvícenou Aft Cargo kontrolkou. Závada je po pár vteřinách vcelku úspěšně vyřešena, protože QRH říká, že pokud neklesá tlak v kabině, letí se dál víceméně jakoby nic. Stoupáme tedy dál noční oblohou a turbulence postupně zesilují. Instruktor nám nastavil hezkou noční atmosféru. Letíme, stoupáme do hladiny a mně se honí v hlavě myšlenky, že sedím v obrovské krabici na pohyblivé plošině, je kolem poledne, nahoře v kantýně chodí palubní personál na obědy, probíhají školení a kolem dokola je čilý ruch, jen já s Igym teď zrovna prolétáváme turbulentní noční krajinou.

    V tu chvíli mně to připadá jako neskutečně vtipná záležitost a začínám se trošku usmívat. Podívám se vedle na Igyho - usmívá se úplně stejně… To jsme ale neměli dělat - jakmile se potkávají naše pohledy, vybuchujeme smíchy a každý se začíná nenápadně dívat svou stranou okénka - kam až plátno dopromítne… Bohužel instruktor Anders Swanson (říkáme mu familiárně Svensy) si naši uvolněné atmosféry všímá. Netrvá to dlouho a máme tu další Master Caution - to abychom se trošku uklidnili. Vypadává nám hydraulika. A vzhledem k tomu, že Svensy na briefingu říkal, co všechno Bulík dokáže a máme přece ještě záložní hydrauliku B, padá rozhodnutí pokračovat dále v letu. Špatné rozhodnutí - jen to ještě nevíme. Samozřejmě instruktor vzadu už nás chtěl nějakým způsobem dostat zpátky dolů a naše rozhodnutí pokračovat dal mu děla čáru přes rozpočet. Na oplátku on dělá čáru přes rozpočet nám.

    V kabině se objevuje dým… Z pohodového letu s pár závadami se stává zběsilá jízda zpátky na letiště. Nasazujeme masky, přepínáme mikrofony a stejně si skoro nerozumíme. Otáčíme zpátky na letiště, komunikujeme a při tom ještě listujeme v chytré knize jménem QRH (Quick Reference Handbook), která popisuje v jednotlivých krocích co dělat pro vyřešení každé myslitelné závady. Přes kouř a v brýlích, které jsou u příslušenství ke kyslíkové masce se mi blbe čte, natož ještě podat zářivý výkon během letu a cvakat páčky o kterých člověk téměř neví, že na panelu jsou. Po pár nekonečných minutách sedíme zpátky na zemi ve Stockholmu, propocení, zničení a s přesvědčením, že Svensyho už smíchem provokovat nebudeme.

Cocpit simulátoru

    Požár na palubě - dým - byla pro mě rozhodně nejhorší session z celého výcviku. Vzhledem k zimnímu období, ve kterém jsme dělali výcvik, je simulátor vytížen téměř 24h denně. Chodíme na výcvik od 0:00 do 4 ráno, nebo od 20h do půlnoci, a občas dokonce i v časech běžných pro normální smrtelníky.  Ve dnech, kdy nemáme výcvik na simu, jsme stejně znovu na mock-upu a probíháme nove situace a drilujeme znovu a znovu donekonečna i to co, už máme za sebou. Díky tomuhle tempu prolétne zbytek výcviku kolem mě jako MiG a máme tady poslední, závěrečnou session c. 10 - Skill test.

    V 7 ráno se potkáváme s naším examinátorem a briefujeme co nás čeká. Vše je nám vcelku jasné, takže se kurtujeme do sedaček a přichází standartní postupy pro nahazování motoru a odlet. Standartní je ovšem jen odlet ze Stockholmu. Aniž by tomu člověk na přezkoušení chtěl věřit, stále nám funguji oba motory a stoupáme do hladiny. Master Caution alarm s malou závadou, který se náhlé objevuje je už pro nás rutina, takže až další vetší nás dostává zpět k letišti. Začínáme přiblížení a klesáme po glidu k minimům. Ve výšce minim nemáme vizuální kontakt s letištěm, velím Go-around, přidáváme plyny a začínáme stoupat předepsanou Missed approach procedure.

    Examinátorovi se průběh letu asi dost líbil - všímám si toho hned, když nám zhasíná pravý motor. Bezva, to nám ještě chybělo. Postup pro přiblížení je trošičku rozdílný, ale máme jej přece už párkrát nacvičený, takže opět začínáme klesání, tentokráte na jeden motor. Podmínky nad letištěm se nezměnily, takže v minimech vidíme stejně bílo jako předtím a je tady opět další příkaz na Go-around. Na jeden motor stoupáme do výšky trošku dýchavičně, ale v reálu budeme šťastní, že pořád ještě letíme. Dáváme si kolem komplet proceduru a jsme na v pořadím druhém přiblížení s jedním motorem, naštěstí pro nás v minimech už vidíme letiště.

    Konečně přistáváme, čeká nás reposition a ještě par podobných kousků a člověk ani neví, jak rychle dokážou utéct 2 hodiny. Skill test má jeden z nás úspěšně za sebou. Prohazujeme si sedačky a další 2 hodiny uběhnou ve stejném tempu a s drobnými obměnami. Přichází debriefing, souhrn výtek, či doplnění, nicméně oba úspěšně procházíme. Srovnatelný pocit úspěchu jsem zažil naposledy u státnic.

    Cely výcvik trvá běžně 5-6 týdnů, ale v mém případě díky souhře okolností trval pouhé 3 týdny. Nutno dodat, že kýžený pocit procházky růžovým sadem se díky tomu ani jednou nedostavil. Nicméně nejhorší část výcviku je za mnou a předemnou je třešnička na pověstném dortu - závěrečných 6 vzletů a přistání s reálným Boeingem. Konečně!

Michal Koblížek, Instruktor Flying Academy

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Odpovědět

Datum : 19.10.2014 11:08, Vložil : D

Takový pisatel bude ve Flymagu citelně chybět a nejenom při psaní článků.

Diky

Odpovědět

Datum : 30.01.2014 11:52, Vložil : Autor

Diky za pochvalne komentare. Jeste pripravuji zaverecny 3 dil...

Odpovědět

Datum : 27.01.2014 21:48, Vložil : M.

Konečně jednou něco co se dá i číst :-)

super

Odpovědět

Datum : 19.01.2014 01:15, Vložil : David Palička

Moc hezky napsaný.Jen bych se možná nebál do toho dát víc toho tvýho vtipu,sarkasmu a hlášek.Četlo by se to pak ještě líp

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka