Moravskoslezský kraj uvažuje o pravidelné podpoře letecké dopravy

17.12.2013


    Ostrava 16. prosince (ČTK) - Moravskoslezský kraj zvažuje, že by v budoucnu podobně jako železniční nebo autobusovou dopravu dotoval ze svého rozpočtu i leteckou přepravu. Kraj si od tohoto kroku slibuje zvýšení frekvence letů z mezinárodního Letiště Leoše Janáčka Ostrava v Mošnově na Novojičínsku. K dotování leteckých spojů však kraj bude potřebovat souhlas Evropské komise. Dotovaná letecká přeprava by se tak mohla spustit nejdříve v roce 2015, řekl dnes novinářům hejtman Miroslav Novák (ČSSD).



    "Chceme se v příštím roce vydat tou cestou, že se pokusíme notifikovat leteckou dopravu jako závazek veřejné služby, což je obdoba toho, když kraj platí zhruba 900 milionů korun za železnici, kde lidé jezdí za zvýhodněné jízdné, nikoliv za plné, které by zaplatilo náklady dopravcům. Zhruba 400 miliony korun kraj takto dotuje i autobusové jízdné," uvedl Novák.

    Hejtman předpokládá, že kraj by mohl na podporu letecké dopravy ročně uvolnit okolo 50 milionů korun. "Je to služba obyvatelům. Chceme, ať se lidé za levnou letenku dostanou do evropských velkoměst. Je to podpora turistického ruchu a ty prostředky se mnohdy do těch veřejných rozpočtů vrátí jinou cestou," podotkl Novák. Podle něj se to ukazuje například na lince do Londýna. Pravidelné spojení do britské metropole nabízí irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair od letošního června. Během prvního půl roku provozu linku využilo zhruba 25.000 cestujících, což je víc než společnost očekávala. "Nejen Češi využívají toho spoje, ale také Britové se touto linkou přepravují k nám do regionu. Nechají tady pak peníze v hotelích, restauracích a dalších službách," podotkl Novák.

    Podle něj kraj už nyní jedná o dalších možných destinacích, do nichž by se v budoucnu mohlo z mošnovského letiště létat, jde například o Řím či Milán. "Jsou to dvě destinace, kde ta jednání vedeme," podotkl Novák. Podle něj však vyjednat obdobné spojení není otázkou několika týdnů, například vyjednávání se společností Ryanair podle hejtmana trvalo tři roky. "Milán je otázka byznysu, protože spousta firem etablovaných u nás v kraji má vazbu na okolí Milána, Řím je zase tradiční turistická destinace," řekl Novák.

    Současně připomněl, že od nového roku bude posíleno letecké spojení mezi Ostravou a Prahou. Zároveň budou na tyto linky navazovat lety do 22 velkých evropských destinací, jihokorejského Soulu a od léta pak bude i návazné spojení do New Yorku. "Po intenzivním jednání s ČSA mohu uvést, že od 2. ledna budou nově v rezervačním systému Českých aerolinií garantovány tři lety z Ostravy do Prahy denně," uvedl Novák. Do dvou hodin od příletu do Prahy pak bude zajištěno návazné letecké spojení do evropských destinací. Hejtman očekává, že nové letecké spojení budou využívat hlavně obchodníci.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

dokončení

Odpovědět

Datum : 26.12.2013 15:20, Vložil : mirek

Prodloužení dráhy pro Ruslany udělalo Mošnov letištěm s vynikajícími parametry. Krátkozraká politika ČSSD a jejich, dnes do zapomnění upadnutého, politika Palase, kterého po vyhazovu z vlády povolal zpátky dnes taky do zapomnění upadlý Paroubek, zarazila slibný rozvoj Mošnova, nesmí se však zapomenout, že na tom mají výrazný podíl ostravští komunisté, kteří původně rozvoj letiště podporovali, ale nakonec podporu zrušili a vyměnili za koryta v krajské radě... aby se zvýšil budoucí potenciál komunistů a šanve psotoupit výše, obětovali slibný projekt. A Palas má dnes svůj podivně financovaný penzion v Jesenících za dvacet milionů a ostravské letiště mu může být ukradené. Omlouvám se za politiku na leteckém serveru, ale místo ekonomiky promlouvá i do letectví stupidní politika a boj o koryta.

Doufejme, že není pozdě, polské Katowice přebraly roli regionálního letiště "díky" hejtmanu Palasovi

Odpovědět

Datum : 26.12.2013 15:08, Vložil : mirek

Dá se to dohledat na netu. Sociálně demokratický hejtman Palas zarazil poskytnutí dotací na rozvoj letiště Mošnov a peníze nasměroval do zaplacení regulačních poplatků ve zdravotnictví... Je sice chvályhodné, ovšem jen pro část občanů, že se jim pomáhá, je to však vysoce krátkozraké, protože se tím zarazí rozvoj potenciálních pracovních pozic a region jako takový ještě více schudne. K takovému tvrzení se stačí podívat na letiště Katowice, které už přebralo dost velký podíl zdejší regionální dopravy a jak je vidět na stránkách samotného letiště, mají plány udělat z malého letiště postupně podstatně větší letiště. Já sám jsem použil linku Ryanair z Katowic, protože to je blíž a levnější než Praha a Brno, o tom, že se na letiště naváže další pracovní síla svědčí i český dopravce Tigerexpres.eu, který naváží cestující z ostravska na Katowice a dál do Polska, rozšiřuje odvozy na Brno a Vídeň. Mošnovské letiště má díky dávnému rozšíření a prodloužení dráhy pro vojenské Ruslany sovětské sku

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka