Autopilot

01.11.2013

    Funkce AP spočívá ve snížení pracovní zátěže kladené na pilota. Pilot se nemusí věnovat technice pilotáže a zbývá mu čas a kapacita na řešení ostatních záležitostí.

Popis a ovládání
    AP se dle vyspělosti dělí do tří kategorií. Jednokanálové jsou schopné udržovat pouze laterární stabilitu ovládáním křidélek (ROLL mód). Dvoukanálové ovládají navíc i výškovku a tříkanálové zapojují také kormidlo směrového řízení. Přídavným stupněm je pak ovládání přípustí. Běžný tříkanálový AP tak může být zapojen do následujících módů. Laterární mód udržuje směr, jakým letadlo letí.  Ten můžeme zvolit buďto nastavením headingu nebo zdroje navigace (VOR, LOC, GPS), podle kterého autopilot poletí. Vertikální navigace je umožněna také dvěma způsoby. Pilot buďto zvolí rychlost stoupání/klesání nebo přímo nechá AP udržovat aktuální výšku. Často používáme metodu, kdy AP letí zadaným headingem až do chvíle, kdy nalétne požadovaný navigační zdroj a poté plynule přejde na navigaci podle tohoto. Pro tento způsob musí být aktivní HDG mód a NAV mód tzv. zaarmovaný, tj. připravený, jakmile se ho AP bude moci zachytit. Stejným způsobem můžeme používat i vertikální navigaci. Nastavíme rychlost stoupání/klesání (VS), což bude primární zdroj pro AP až do chvíle, kdy dosáhne přednastavené výšky (ALT) a tu pak udržuje. ALT mód je po dobu klesání/stoupání opět zaarmovaný. Další módem je APR, ve kterém je AP schopen zachytit ILS a v horizontální i sestupové rovině nás tak dovede až do výšky rozhodnutí.

Funkce
    Na vstupu do systému moderního AP jsou: barometrické informace, polohové reference, magnetický kurz, radionavigační data a data generovaná počítačem FMS. Na základě vyhodnocování těchto informací a jejich odchylek od požadovaných hodnot působí výkonné členy autopilota na příslušná kormidla. Podle druhu použité energie je dělíme na: elektro-mechanické, elektro-hydraulické a pneumatické. Dále se systémy dělí na paralelně a sériově zapojené, kdy první způsob hýbe díky zpětné vazbě sloupkem řízení, zatímco při použití sériového zapojení žádnou zpětnou vazbu nemáme.

Samotné ovládání AP je řešeno velmi jednoduše, přímo intuitivně, tak aby pilot byl jeho používáním minimálně zatížen. Pozornost je však třeba věnovat jeho nastavení, tj. předvolených hodnot, zapojených módů a nastavení parametrů, například hodnotě QNH. Odpojení autopilota je též řešeno jednoduše, pro rychlé použití.

AP panel využívaný pro B737:

VFR
    Během VFR letů můžeme autopilota používat v několika případech a z několika důvodů. Například při dlouhých přeletech, kdy by bylo únavné udržovat výšku a směr. Autopilot nám také může pomoci při řešení nestandartních situací, kdy jsme zatíženi řešením problému a potřebujeme kapacitu na jeho vyřešení nebo precizní pilotáž na to, abychom nepříznivé podmínky opustili. Může se jednat například o ztrátu orientace nebo vlétnutí do oblačnosti. Je vhodné, aby byl žák v pokročilejší části výcviku s autopilotem podrobně seznámen, čímž se usnadní přechod k IFR létání, při kterém je AP hojně využíván. Rozhodně se nehodí  AP využívat v počáteční části výcviku, na létání po okruhu či jakékoli manévrování v blízkosti země a podobné činnosti, kdy se pilot musí naučit řídit letadlo sám a kvůli jistému malému zpoždění a plynulosti s jakou AP manévry vykonává by takové létání bylo nebezpečné a vlastně i daleko náročnější.

Typický představitel AP pro menší letouny, KAP 140

IFR
    Létání podle pravidel podle přístrojů je naopak velice plynulé a dodržujeme při něm postupy dávající dostatek času na vykonání všech potřebných manévrů. AP tak může být plně využíván s omezením na provoz v těsné blízkosti země při vzletu a přistání. Samotné lety podle těchto pravidel bývají zpravidla delší a v cestovní fázi nenáročné. Právě zde je AP ideálním pomocníkem umožňujícím přípravu na přiblížení a přistání, které samotné může být také provedeno se zapojením autopilota. Klade však větší důraz na dokonalou přípravu.

Závěr
    Díky AP jsme schopni přesně udržovat vydaná povolení , neodchylovat se od zadaných výšek a směrů. Jeho zapojením se bezpochyby zvyšuje hospodárnost provozu, protože nemusíme neustále a se zpožděním opravovat odchylky od výšky a směru, tedy šetříme čas a palivo. Díky přesnosti vedení po trati zvyšujeme bezpečnost provozu.

--
Jan Drahota, Instruktor Flying Academy

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka