letecký magazín
31.10.2013
Dvacátého třetího října se v nové montážní hale Airbusu v Toulouse konala opravdu nevšední slavnost. Předseda představenstva firmy Fabrice Brégier slavnostním přestřižením pásky zahájil provoz nové haly s názvem „Roger Béteille“, v níž se budou montovat výhradně nejmodernější dopravní letouny světa, Airbusy 350. „Čtyřicet let od vzletu prvního a hned úspěšného modelu, Airbusu 300, zahajuje Airbus novou etapu. Nebude ale stavět jen supermoderní letoun, bude stavět i naši budoucnost“, dodává francouzský premiér Jean-Marc Ayraul.
Sedmdesát čtyři tisíce čtverečních metrů velká hala ve tvaru L s délkou sto dvacet pět metrů a výškou třicet pět metrů bude polovinu značného množství energie, potřebné k montáži nejmodernějších strojů světa, získávat ze slunečních panelů o ploše dvacet dva tisíc kubických metrů na střeše budovy. „V roce 2018 se tempem deset letounů měsíčně rozeběhne velkosériová výroba třistapadesátky. Stroj bude vyrábět 1500 našich pracovníků. Nejde ale o konečné číslo. Již nyní se v celém světě na vývoji, výrobě a letových zkouškách A350 podílí šestnáct tisíc pracovníků.
Až jeho výroba pojede v plném taktu, bude jich třicet čtyři tisíce. Již nyní na linku konečné montáže letounu přicházejí koncová část trupu a ocasní plochy, vyráběné v Hamburgu a Stade či systémy mechanizace křídla včetně klapek, vyráběné v závodě v Brémách. Ze Saint Nazaire a Nantes jsou do Toulouse dodávány přední a střední části trupu, ze španělského Getafe kompletní výškovka.
Pylony pro motory stroje vyrábíme v Toulouse. Zajímavý je i průběh vlastní montáže zmíněných dílů. Na stanovišti Station 59 jsou do příslušných dílů trupu vestavěny palubní kuchyně s příslušenstvím a toalety. Poté jsou na dalším stanovišti. Station 50, spojeny všechny tři části trupu v jeden celek. Na Station 40 se trup poprvé setká s křídly, kompletními ocasními plochami včetně zakončení trupu, systémem zavěšení motorů i s kompletním hlavním podvozkem.
Elektrikáři zde také poprvé kompletně zapojí jeho elektrické systémy. Pak již zbývá jen na Station 30 provést první funkční testy a vestavět do stroje sedadla a další vybavení pro běžný pasažérský provoz. Testy tankování a přetlakování trupu probíhají na venkovním montážním stanovišti, Station 18.
Po návratu z lakovny, jsou na posledním venkovním montážním stanovišti, Station 20 instalovány motory, definitivně vybaven kokpit a stroj může vzlétnout ke zkušebnímu letu. S dodávkami prvních sériových A 350 XWB počítáme koncem příštího roku“, dodává Fabrice Brégier.
--
Pramen
XWB: Die Endmontage in Toulouse
Mgr. Zdeněk Procházka
Vytisknout článek Přeposlat článek
Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.