Quo Vadis ADS-B ?

25.10.2013

    ADS-B neboli systém Automatického závislého přehledového vysílání. Je víceúčelový systém určený pro sledování pohybů letounů.  Každý letoun vybavený systémem ADS-B průběžne zjištťuje svoji polohu kterou pak v pravidelných intervalech vysílá okolním stanicím. Systém ADS-B lze zařadit mezi systémy třetí generace jež exponenciálně zvyšují bezpečnost v letectví.

    Systém se skládá ze dvou různých služeb ADS-B OUT, a ADS-B IN. Systém přímo nahrazuje radar jako nástroj dohledu nad letícími letouny v jakékoliv fázi letu. Systém zvyšuje bezpečnost tím, že lze každé letadlo vidět v reálném čase a nikoliv se spožděním jak je známo u primárních či sekundárních radarů. Kontinuální přenos dat o poloze, vektoru rychlosti a typu letounu lze předat nejen pozemním stanicím ale rovněž dalším letounům vybaveným vhodnou technologií. Systém vysílání a uchování dat rovněž umožňuje jejich následnou analýzu ať už z hlediska bezpečnostních či výcvikových důvodů. Systém rovněž umožňuje velmi levné sledování a plánování letu. Další výhodou této technologie je minimalizace pozemního vybavení, protože pro provoz systému stačí kombinace jednoduchých přijímacích a vysílacích stanic.

    Část systému nazvaná ADS-B out pravidelně  vysílá informace (imatrikulace, volací znak, polohu, výšku, horizontální i vertikální složku rychlosti ) přes palubní vysílač. Tyto informace jsou mnohdy přesnější než data využitelná z běžných civilních přehledových radarů. Systém OUT se skládá  ze dvou částí integrované GNSS jednotky a palubního vysílače.

    Druhou částí jsou systémy IN které zajištují příjem FIS a TIS dat systému na paluby letounů.

    Nejčastěji využívanými pásmy jsou 1090MHz a 978MHz. Z důvodu rušného rádiového provozu v pásmu 1090MHz dojde v budoucnu pravděpodobně k dělení systému do pásem LOW (978 UAT ) a HIGH (1090 ES) Uvažovanou hranicí pro dělení je 18.000 stop Toto povede k nutnosti upgrade některých starších systémů tak aby byly schopny pracovat na obou kmitočtech.

    Systém umožňuje ve zbytkovém frekvenčním spektru kromě povinných informací přenášet i volitelné, mezi ty lze zařadit například: počasí, terén, okolní provoz, komunikace mezi provozovatelem a posádkou, datalink.

   K systému lze rovněž přiřadit FIS-B informace ( Flight information service – Broadcast) které sestávají nějčastějí z VOLMET zpráv a NOTAMů. Na rozdíl od současného systému přenosu některých dat (např XM weather) se nepočítá u systémů ADS-B se spoplatněným Jedinými náklady budou výdaje na pořízení a zástavbu. Mezi další výhody lze jmenovat zvýšené situační povědomí kdy data o okolním provozu, počasí či NOTAMech mohou být posádce zobrazena na PFD či MFD.

    Rovněž se počítá se začlněněním systémů ADS-B do role stávajících TCAS rozhraní. Na rozdíl od systému TCAS jsou pro systémy které přijímají signály ADS-B viditelné všechny letouny v oblasti a nikoliv jen ty které využívají stejného systému TCAS. Velkou úlohu sehrají systémy ADS-B rovněž v oblastech s komplikovaným či omezeným radarovým pokrytím. Protože systém nemá limitace pro své umístění a netrpí tzv. Fruitingem, Jammem ani falešnými odrazy.

    Dle závazných stanovisek FAA musí být všechny letouny které se chtějí pohybovat ve vzdušném prostoru USA být vybaveny systémem ADS-B do roku 2020. EASA nastavila datum plošného zavedení systémů ADS-B na rok 2017. (nové letouny od roku 2015)  Zavedení systému v Evropě nelze ovšem považovat za plošné protože nařízení se týká jen letounů s MTOW > 5700kg a nebo cestovní rychlosti > 250kts.

    V Evropě existuje v současné době pod názvem Eurocontrol Cascade  částečný ekvivalent k systému pracující s pásmem S1090 MHz zprávy nicméně nejsou vysílány kontinuálně ale ve vlnách pro zajištění nepřetržitého vysílání je nutné upravit odpovídač dle standardu TSO C166A tak aby byly informace o poloze letounu sdíleny i s odpovídačem. Bohužel v pásmu 1090ES nelze poskytovat FIS-B služby v takovém rozsahu jak byly popsány ve standardech FAA.

Petr Kratochvíl, Flying Academy
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Odpovědět

Datum : 06.05.2015 11:07, Vložil : LD

Jakým způsobem je u ADS-B řešen mnohonásobný přístup? Pokud všechna letadla v dosahu vysílají pravidelně, musí zákonitě docházet ke kolizi vysílaných rámců?

1030MHz

Odpovědět

Datum : 02.11.2013 00:19, Vložil : Míla

Ahoj Petře, co se odehrává na frekvenci 1030MHz ? Má něco společného s ADS-B zprávama nahoru do letadla krom dotazů sekundárů ( MSSSR)? Děkuju za odpovědi. M.

Flightradar

Odpovědět

Datum : 31.10.2013 10:17, Vložil : Petr Kratochvíl

Dobrý den Zbyňku Ad odpověď na Váš dotaz , bohužel přenosu video dat z letounů skrze ADS-B brání datový tok. Systémy ADS-B nejsou primárně koncipovány pro přenosy tohoto tipu dat. Nicméně z hlediska technologického se nejedná o neřešitelný problém. Čistě teoreticky by byl přenos realizovatelný přes satelit , a posléze by byl video přenos spárován s daty ADS-B. Toto řešení má jen dvě překážky: 1, synchronizace dat v reálném čase (signál satelitního přenosu bude spožděn) 2 , Finanční náklady zajištění datové sítě a tedy i přenosu.

Ale no tak Lukáši ....

Odpovědět

Datum : 29.10.2013 20:28, Vložil : Zbyněk

Co takhle kdybys dal nějaký technický dotaz? Mě by například zajímalo , kdy budeme mít na flightradaru on-line kameru přes přední sklo nebo ze směrovky před éro např. při startu a přistání. Když tady chodí ptáci po zemi, seděl bych místo v éru před bednou u meškadla.

Quo vadis?

Odpovědět

Datum : 26.10.2013 09:29, Vložil : Lukáš J.

A proč se to jmenuje Quo vadis??? Mimo to je celkem zarážející dávat obrázek doprostřed věty...

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka