Dreamliner bez panelu - dítě štěstěny?

18.10.2013


Když v sobotu dvanáctého října z indického Delhi odstartoval vnitrostátní let číslo AL-803 do Bangalore, netušilo sto čtyřicet osm osob na palubě Boeingu 787 Air India včetně členů osádky, že se jejich vnitrostátní „short hop“ stane další položkou v již téměř nekonečné řadě letů, během nějž u stroje nastal problém či závada. Ty provázejí nejmodernější dopravní letoun všech dob, Boeing 787 Dreamliner již od jeho prvního letu v červnu 2007.



I my jsme o nich již psali mnohokrát. Během letu se totiž 82 stop dlouhý trupový panel na spodní části trupu stroje, kryjící část zavazadlového prostoru, rozhodl, že „ukončí let“a opustil letoun. „V  krytém zavazadlovém prostoru tím vznikla nemalá mezera“, dodává k tomu oficiální zpráva indického leteckého dohlédacího úřadu. Zmíněný let sice v souladu se letovým řádem kupodivu bez problémů dosedl v Bangalore a Dreamliner po dodání a namontování náhradního panelu již opět létá, jisté ale je, že technikům výrobce přibyly další vrásky.

Díky velmi známým dřívějším problémům nejmodernějšího airlineru světa a jeho několikaměsíčnímu nucenému odstavení z provozu jich ovšem již nyní nemají nijak málo. Ostatně, podle posledních zpráv ve spolupráci s vlastníkem „letounu snů“ s imatrikulací ET-AOP, Ethiopian Airlines, začínají připravovat náročnou opravu zadní části letounu, poškozeného požárem baterie nouzového vysílače přímo na stojánce v Heathrow. Dosud ale není jasné, zda dojde k úplné výměně celé zadní části letounu nebo jen k záplatování poškozené části trupu.

 Stroj, odstavený na předpolí letiště, ovšem zřejmě nijak brzy k dalšímu linkovému letu nevzlétne.. Velmi zajímavé v této souvislosti budou zkušenosti nejnovějšího uživatele Dreamlineru, první australské letecké společnosti, nízkonákladové Jetstar. Její první „snový letoun“ bez problémů přistál v Melbourne devátého října. V souvislosti s poněkud nekonečnými technickými problémy letounu se můžou slova šéfa představenstva německé leasingové společnosti Dr. Peter Group Anselma Gehlinga, která nedávno koupila dva Dreamlinery, zdát poněkud zvláštní:(citujeme je v autentickém znění): „ Kindekranheiten sind typisch fuer neue Modelle. Wir sind davon ueberzeugt, das der Dreamliner eine grosse Zukunft vor sich hat.“.

Zda budou takřka nekonečné technické obtíže padesáti dvou dosud dodaných z neuvěřitelných osmi set devadesáti objednaných Dreamlinerů pokračovat, ukáží další měsíce. Jisté že největší uživatel stroje, All Nippon Airways se sedmnácti dosud létanými či Air India se šesti „snovými letouny“ jimi příliš nadšeny nejsou…

Velmi pozoruhodné ovšem je, že ostrý přímý soupeř „ letounu snů“, Airbus 350, přesněji řečeno jeho první prototyp MSN1 dosud všechny letové zkoušky včetně nedávných zkoušek chování během letu na hranici pádové rychlosti absolvoval během tři sta třiceti letových hodin bez jakýchkoliv problémů. Od čtrnáctého října jej navíc při dalších letových zkouškách podporuje druhý letový prototyp s výrobním číslem MSN3 s imatrikulací F-WZGG. Dodávat, že také jeho první pětihodinový zkušební let proběhl zcela bez problémů, je snad již nadbytečné…

--
Prameny
DGCA probe after panel falls off Air India Dreamliner mid-air
Ethiopian 787 Reparatur beginnen
Deutsche Firma erwirbt zwei Boeing 787-8
Australiens erster Dreamliner ist gelandet
Boeing 787 Dreamliner. Alle Auslieferungen und Bestellungen
Zweiter Airbus 350 startet zum Jungfernflug
Mgr. Zdeněk Procházka
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka