OK-LAN poprvé v Alpách v barvách Flying academy

15.10.2013

    Student přišel s nápadem udělat si výlet do Zell am See sám. Rád by v zimě, po získání licence, vzal své přátele do tamního vyhlášeného lyžařského střediska.

    Příprava samotného letu zabere zhruba dvě hodiny. Na lety do Rakouska musí být podán letový plán a samotná letiště mají speciální postupy pro přílety a odlety, se kterými je nutné se před letem seznámit. Omezujícím faktorem je zde především terén a délka samotných vzletových a přistávacích drah. Neovlivnitelným a zásadním zůstávají meteorologické podmínky, které se v Alpách mohou měnit velice rychle. Meteo briefing tak musí být pojatý skutečně zodpovědně a  konzultace s tamním meteorologem určitě také přidá na klidu.

    Další čas je třeba věnovat seznámení se s ovládáním letadla, které je díky systému G1000 a autopilotu KAP140 velice sofistikované, ale vyžaduje od uživatele znalost postupů a omezení.  Všechny potřebné materiály jsou dostupné v aplikaci FA Library. Další změnu přináší novější motor s přímým vstřikováním paliva a výkonem 180 koní, díky kterému letoun dosahuje lepších výkonů v cestovních  i stoupacích režimech. OK-LAN je tak pro cesty do zahraničí ideálním prostředkem.

    Místo několika budíků máme před sebou „pouze“ tyto dva displaye.  Pravý , primary flight display, zobrazuje letové přístroje jako rychloměr, výškoměr, směrový setrvačník a především umělý horizont. Levý nám poskytuje veškeré informace o stavu motoru a navigační zázemí. Množství budíků je nahrazeno množstvím tlačítek, neboť displaye nejsou dotykové a tak vše ovládáme s jejich pomocí.

    Vyrazili jsme jakmile se rozpustila pro toto podzimní období tak typická ranní radiační mlha. Po vzletu přímo na výstupní bod Romeo a dále pod TMA Praha podél Vltavské kaskády. Postupně jsme nastoupali do zvolené cestovní hladiny FL85 (spořádaně - VFR let na západ) a už na úrovni Písku jsme rozpoznávali vrcholky Alp…Vál poměrně silný protivítr, nicméně jsme se drželi výš z důvodu oblačnosti na jižní straně Šumavy. Autopilot držel kurz i výšku za nás a tak jsme se mohli věnovat navigaci, systému  a komunikaci.

    Z Praha information následoval přechod na Wien information a dále Salzburg Radar, kde jsme si nechali potvrdit počasí v cílové destinaci. Přes vstupní bod Strasswalchen a výstupní Adnet jsme našli to správné údolí do srdce Alp a obdivovali vrcholky z bezprostřední blízkosti. Kontrast zeleně v údolích a sněhu na vrcholcích byl…no jako v pohádce.

 

    Připravili jsme si postup přiblížení na očekávanou dráhu v používání a opustili cestovní hladinu. Okolo hory nad jezero, nad NOVEMBER otočka vlevo a zpět do třetí zatáčky pro RWY26. Lepší být na sestupu na výkonu motoru, protože 660m dráhy není tolik. Řídící nás ochotně navedl až na místo stání a po 2,5 hodinách jsme tak byli opět nohama na zemi. Škoda toho protivětru. Alpský vzduch, rakouský Apfelstrudel a kafíčko přímo v prosluněné restauraci na letišti s hustým provozem přímo před očima, to vše v kulise toho překrásného údolí…Vůbec se nám nechtělo zpátky!

    Nový letový plán, pár fotek, šup do éra a opět i odlet po hranách kopců. Bye bye Zell Aerodrom. Stejným údolím zpět na východ ve FL95 až na úroveň Linze a pak přímo na sever. Vítr téměř klid a Alpské předhůří pod námi v barvách říjnové neděle vnášelo klid i do nás…Přes Linz Radar jsme se probojovali až na hranice naší vlasti a sestoupali blíž ke Krumlovskému zámku. Ještě otočka na Hluboké a přistáváme v Hosíně, abychom se protáhli a především navštívili místní oblíbenou restauraci. O co pozdější oběd to byl, o to víc nám chutnalo. Ale západ slunce se neúprosně blížil a tak jsme museli zase letět.

    V Letňanech jsme byli za půl hodinky a paliva jsme přitom měli ještě na cestu do Drážďan a zpět. Díky přesnému snímání průtoku paliva jsme měli celou dobu perfektní přehled o jeho množství a nemuseli jsme spoléhat na nepřesné ukazatele hladiny paliva v nádržích. Ačkoli byla cesta zpět delší a s mezipřistáním, trvala nám sotva 2,5 hodiny. Poskytla nám nezapomenutelný zážitek, pohledy na úžasné scenérie hor, zkušenost s komunikací a postupy v zahraničí a především nám umožnila dokonale si vyzkoušet všechny funkce, které toto letadlo nabízí.

Zdroj Honza Drahota

 

 

 

 

 

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka