Z deníku leteckého archeologa 37: Kbely žijí v noci

18.09.2013

    Sobota čtrnáctého září. Před sedmou večer vcházím na dnes mimořádně díky pražské Muzejní noci otevřenou pojezdovou dráhu nejstaršího stále existujícího českého vojenského letiště Praha-Kbely. V posledních paprscích vlídného podzimního slunce se rozhlížím, jaká překvapení pro nás zdejší muzejníci nachystali. Vzápětí jsem spatřil khaki zbarvený  hornoplošný stroj, přímo zářící novotou.

    Nad Leteckými opravnami Kbely nádherně restaurovaným prototypem nástupce známého Brigadýra, tedy nad XL-160 s trupovým číslem 0414 se mi až tají dech. „ Úrovní renovace strojů z našich sbírek, kterou nám často zajišťují Letecké opravny Kbely, jsme vždy velmi spokojeni,“, říká mi ředitel Vojenského historického ústavu plk. Aleš Knížek, kterého po chvíli potkávám. Velký počet návštěvníků, stojících u kovových zábran, oddělujících letovou stojánku, si začíná ukazovat na dva body v dálce. Hlasatel upozorňuje, že jde o Gripeny českého vojenského letectva.

    Vzápětí se oba stroje, přilétající zleva, prezentují značným hlukem a jeden z nich provádí odval směrem k jasnému měsíci, který již září na obloze. Na ploše se mezitím ozval tvrdý zvuk mnoha postupně nahazovaných pístových motorů. Ožívají pohonné jednotky historických strojů, které vlastní Vojenský historický ústav, doplněných dvěma vzácnými stroji spolupracujících institucí.

    Ze stojánky postupně vyjíždí nepřehlédnutelná L-200 Morava Státní letecké inspekce s imatrikulací OK-OGA, soukromé Aero 145 OK-DAJ a stroje VHÚ - služebně nejstarší letový stroj muzea, elegantní červenomodrý dvouplošník C-104 s imatrikulací OK-RXE, doprovázený ladným červeně zbarveným Z-226 s imatrikulací OH-HLJ. Celá sestava je hlídána „černým vzadu“ - teprve relativně nedávno restaurovaným vojenským cvičným Zlín Z-326M s imatrikulací OK-OTE a trupovým číslem 612. Na stojánce to vše tiše jistí dnes nelétající, ale letuschopný akrobatický Zlín 226 Akrobat Speciál s imatrikulací OK-KMB.

    Chvíli po postupném vzletu všech strojů nastává nad hlavami diváků opravdový rej. Zprava nad ně střídavě přilétají a odlétají nádherné stroje. Některé se díky značně odvážným pilotům snaží vrtulí „posekat trávu“ u dráhy - jejich letová výška je při vybírání „náletu“ na diváky vcelku nevelká.  Shora to s rozsvíceným přídovým reflektorem jistí Morava, brumlající nezaměnitelným zvukem dvou WM 6-III. Při pohledu na čas na displeji mobilu zjišťuji, že další, tentokrát slibovaný filmový rej ve velkém expozičním hangáru již začal. Na velkém plátně vedle jediného ukázkově renovovaného dvoumotorového „Síbla“ mě vítá dvourozměrný roj hned tří Jaků 23 československého vojenského letectva.

    Po chvíli je na plátně střídá bombardér Il 28 týchž vzdušných sil, vzlétající krátce po nahození motorů. Vzápětí mají všichni zájemci o promítání neobyčejných leteckých filmů z fondu VHÚ možnost usednout na plátně  během letu v jeho kokpitu. Velmi pozoruhodné je, že na jediného dochovaného Jaka 23 si mohou nadšenci „sáhnout“ o pouhé desítky metrů dále v témže hangáru, na rozměrnou osmadvacítku na venkovní stojánce muzejních letounů mezi expozičním hangáry. Po chvíli je na plátně k vidění opravdu velmi neobyčejný současný hromadný vzlet mnoha desítek Migů-21 a 23 ze všech drah tehdejšího žateckého letiště.

    Vyrážím „do ulic“ neobyčejného leteckého městečka s názvem Letecké muzeum Kbely. Atmosféra nasvíceného, návštěvníkům mimořádně přístupného středního transportního vrtulníku Mil Mi-8, ale i Su-25, Drakenu a desítek dalších strojů, navíc decentně osvětlených Měsícem v pozadí, mi doslova vyráží dech. Vše umocňují červeně blikající „budíky“v kokpitu nedávno zdejší Základnou dopravního letectva vyřazeného Antonovu 26. Do stroje, který již je muzejním exponátem, desítky návštěvníků vstupují na zádi spuštěnou rozměrnou nákladovou rampou.

    Ostré světlo v některých muzejních hangárech mě nutí přimhouřit oči. Teprve když je opět otevírám, všímám si statného pilota v plné pilotní výstroji RAF včetně plovací Mae West, stojícího před cvičným dvouplošným Tiger Mothem v hangáru, věnovaném strojům, na nichž českoslovenští letci létali za druhé světové války. Díky ostrému světlu a velkému množství zájemců je vevnitř vedro téměř jako v tropech. Obdivuju statečného pilota v plné operační výstroji, který se před letounem usmívá na návštěvníky, ač mu v panujících „subtropech“ musí ve výstroji být nemalé vedro. Není divu, že jej o několik hodin později vidím v místní „občerstvovně“, jak si s chutí dává dobrý chlazený nápoj..

    Ptám se Aleše Knížka, zda se příznivci muzea mohou do konce letošní sezóny, který nastane dvacátého osmého října, dočkat ještě nějakých zajímavých překvapení. „V jedné severské zemi, velmi známé častými nálezy unikátních historických strojů, se nám podařilo získat velmi slavného dvoumotorového warbirda, který má úzký vztah k československému válečnému i poválečnému vojenskému letectvu. Ve světových leteckých muzeích jsou kromě našeho stroje jen tři kusy tohoto dříve velmi rozšířeného stroje. Naši kbelskou sbírku obohatí již brzy“, říká nám zcela exkluzivně. O neobyčejném návratu nevšedního warbirdu bude Flymag naše čtenáře pochopitelně aktuálně informovat.

--
Poděkování
Za neobyčejnou ochotu informovat naše čtenáře a za velmi exkluzivní sdělení o získání nového warbirdu a souhlas s jeho publikováním děkujeme řediteli VHÚ plukovníku Aleši Knížkovi a řediteli odboru muzeí téže instituce plk. Mgr. Michalu Burianovi. Za neobyčejně strhující podívanou děkujeme také pilotu Zlínu-226 Janu Klabanovi, Z-326M Milanu Mikuleckému i všem dalším pilotům historických strojů i Gripenů.
Foto: Evžen Všetečka
Mgr. Zdeněk Procházka
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka