Z deníku leteckého archeologa 36: Nezvěstný F/O Jaroslav Novák nalezen!

11.09.2013

    Flymag opět našim čtenářům jako zcela první z médií, věnujících se letectví, přináší zcela exkluzivní zprávu o nálezu časti vraku Spitfiru F/O Jaroslava Nováka, sestřeleného 14. května 1943 u ostrova Guernsey flakem.

--
    „Hrůzou se mi zatajil dech při pohledu na Jardův letoun. Z pravé strany motoru mu vycházejí chuchvalce černého dýmu. Jsem okamžitě u něho. Vidím, že mimo zasažený motor má také rozstřílený konec pravého křídla. Snaží se stoupat. V rádiu poznávám jeho hlas, jak hlásí veliteli, že je nucen vyskočit padákem. Máme jen něco přes 200 stop, je to opravdu málo na seskok. Vidím, že mu to nejde výš, začíná mu vysazovat motor. Oblétáváme ostrov, který máme po pravé straně. Jsme jen asi 500 m vzdáleni do břehu. Nyní po nás pálí pobřežní baterie. Jde stále níž, rozhodl se, že přistane na vodu. Odhodil již kabinu. Divím se, proč nejde víc ke břehu, snad by tam bylo přistání bezpečnější. Někdo z naší peruti volá: „Nazdar Jardo - a hodně štěstí“ Jarda odpovídá: „Nazdar kluci..pozdravujte..“.

    To byla jeho poslední slova.. Pozdrav patřil jeho mladé ženě, se kterou se před několika týdny oženil..Srdce mi skoro přestalo tlouci, když jsem viděl, jak jeho Spitfire mizí i s ním ve vlnách chladného moře. Přistání na vodu, do něhož vkládal své poslední naděje, se nepovedlo. Moře bylo příliš rozbouřené. Ještě na zlomek vteřiny jsem viděl nad vodou kormidla s červenomodrobílými pásy. Zůstal jsem ještě několik vteřina nad tímto místem. Marně mé oči bloudily po vlnách. Tajuplné a nenasytné moře pojalo Jardu ve svůj klín, aniž změnilo svoji tvář“, vzpomínal později na smrt Jaroslava Nováka Sgt. František Loucký. Novákův Vickers Supermarine Spitfire MK.VB s vojenským sériovým číslem EP539 s imatrikulací DU-C ze stavu 312.československé perutě zmizel pod hladinou po nalétání 259 hodin a deseti minut. Jeho jméno je uvedeno na panelu 127 v kapli RAF v Runnymede mezi dalšími jmény nezvěstných britských letců, neboť jeho tělo moře nikdy nevydalo.

    Pravděpodobně nikdo nečekal, že někdy vydá jakoukoli část zmíněného letounu. Naši čtenáři mají jako první možnost dozvědět se, že počátkem září se tato neuvěřitelná událost OPRRAVDU STALA! „Na lov ryb jsem vyrazil po dlouhé opravě motoru mého člunu společně se skupinou dalších rybářů. Po vytažení úlovku byla v síti i kovová část, na níž rybáři po očištění od velké vrstvy mořských živočichů našli identifikační štítek „Když jsme tu zvláštní kovovou věc vyprostili ze sítě, zavládl poněkud zmatek, jako vždy, když máte pří lovu plné ruce práce a v sítích je jiný předmět než ryby,“, dodává nálezce a vlastník podvozkové nohy, „Guernseyman“ Rob Falla. „

    Podvozková noha pochází z jednoho z dvaceti tří Spitfirů, které v hlavním zdejším přístavu St. Peter Port útočily na německé lodě čtrnáctého května 1943. Letouny byly při útoku na přístav zasaženy těžkým flakem z lodí v přístavu i z pozemních pozic v jeho okolí. Útočící stroje zahlédly německé ozbrojené trawlery, plující severně od přístavu  a varovaly jeho obranu vysílačkou. Piloti se pak nad přístavem setkali s doslova ohnivou stěnou flaku. Jeden z nich mi, když na akci vzpomínal, řekl: „Nikdo z nás si nemyslel, že kdokoli dokáže stěnou  z flaku proletět. Myslím si, že letoun, z nějž Rob Falla nalezl podvozkovou nohu, opravdu pilotoval Jaroslav Novák. Jeho stroj, který byl spatřen jak se vzdaluje těžce poškozený, byl během boje ztracen“dodává guernseyský letecký historik John Goodwin.

    Velmi pozoruhodné je, že dalších šest československých Spitfirů MK V ze stavu 312. a 313 československé stíhací perutě - letouny s vojenskými evidenčním čísly AR614 s imatrikulací DU-Z a pilotem, velitelem „třistadvanácté“ S/Ldr Tomášem Vybíralem, EN836 s imatrikulací RY-?, pilotovaný F/Lt Jaroslavem Muzikou, AR549 s imatrikulací RY-?, pilotovaný F/lt Otmarem Kučerou, EP352 s imatrikulací RY-?, pilotovaný W/O Josefem Pípou, EP757 s imatrikulací RY-?, pilotovaný P/O František Masaříkem a EP661 s imatrikulací RY-Y, se zmíněnou vražednou stěnou probít dokázalo a jejich piloti dokonce pravděpodobně potopili jeden německý torpédový člun, byť byly při útoku všechny poškozeny flakem.

    Ještě méně uvěřitelně pak zní informace, že Tomášem Vybíralem při útoku pilotovaný stroj s vojenským evidenčním číslem AR614, který byl při útoku těžce poškozen, existuje dodnes a po generální opravě je opět v původním markingu provozován na amerických show společností Flying Heritage Collection ze Seattlu..Připomíná tak i památku jednoho z 504 československých letců, kteří se z druhé světové války již domů nevrátili..

(Poznámka: Normanské ostrovy, Channel Island, patří od roku 1204 Britské koruně. Alderney, Guernsey, Jersey a Sark byly v letech 1940 -1945 jedinou německými armádami okupovanou části Albionu. Přístav St.Peter Port byl i s okolím těžce opevněn a byl hlavní základnou torpédových a jiných člunů Kriegsmarine, operujících v La Manchi proti Royal Navy. Českoslovenští piloti na něj útočili mnohokrát.)

--
Prameny
Rajlich, Jiří Na nebi hrdého Albionu 7. Černá kronika československého letectva v RAF 1940 – 1945 Cheb, Svět Křídel 2004.
Fishermen haul in Spitfire part off Guernsey coast
Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

NOVAK A/C

Odpovědět

Datum : 28.10.2013 17:46, Vložil : MANUEL

PREHANITE TROCHU, AZ VYTAHNETE CAST TRUPU TAK POTOM MUZETE RICI ZE LETEC BYL NALEZEN. S UCTOU M.

Poděkování

Odpovědět

Datum : 22.09.2013 18:22, Vložil : mgr. Zdeněk Procházka

Moc děkujeme i za další doplnění. mgr. Procházka

Jaroslav Novák 2

Odpovědět

Datum : 20.09.2013 21:51, Vložil : Joe, Czech Spitfire Club

Velmi rádo se stalo. Doplním ještě pár údajů... U 1. perutě dosáhl dvou potrvzených sestřelů 16.6.1941 - při velkém boji na Kanálem zničil samostatně Messerschmitt Bf 109 a pak se podílel na Heinkelu He 59. Před válkou absolvoval Školu leteckého dorostu v Prostějově (1933-1935), pak působil jako pilot. Odešel v létě 1939 do Polska, pak do francouzské Cizinecké legie, později létal v severní Africe a cvičil se v Chartres. // Po evakuaci do Anglie vstoupil do RAF VR 15.8.1940 jako Sgt, u 5. OTU absolvoval výcvik na Hurricanu. Zdrojů je více. Základní životopis jsem objevil před sepsáním tohoto dodatku v knize L. Sitenského a Z. Hurta Stíhači.

Dík

Odpovědět

Datum : 20.09.2013 17:43, Vložil : mgr. Zdeněk Procházka

Moc děkujeme, kolego Joe, za moc potřebné doplnění. Můžu pustit z hlavy, kde údaje najít. Mgr. Procházka

Jaroslav Novák

Odpovědět

Datum : 20.09.2013 15:01, Vložil : Joe, Czech Spitfire Club

plk i.m. Jaroslav Novák, F/O RAF, os. č. 787704 (117370) * 19/08/15, Ostrava † 14/05/43 Zúčastnil se bitvy o Francii od 10.5.1940 do 3.7.1940 u GC I/8. V RAF létal od 3.10.1940 do 23.7.1941 u 1. perutě, poté přešel k 312. peruti, u níž bojoval (s přestávkou od 28.7.1942 od 2.10.1942) až do posledního dne. Během nočních operací 11.5.1941 na Londýnem poškodil s Hurricanem Mk. IIa Z2744 dvěma salvami z krátké vzdálenosti jeden Junkers Ju88. Tu noc se naši u 1. perutě vyznamenali: Josef Dygrýn-Ligotický sundal tři, Bedřich Krátkoruký a František Běhal po jednom bombardéru. V Ostravě-Hrabůvce je po něm pojmenována ulice (Mjr. Nováka). Čest jeho památce!

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka