Z deníku leteckého archeologa 35: Die alte Dame: deset tisíc

27.08.2013

    Jednoho prázdninového červencového dne duněly nad Německem tři hvězdicové motory Pratt and Whitney Hornet ve srovnání s dnešními moderními airlinery velmi starobyle vyhlížejícího dopravního letounu. Jeho několikačlenná osádka, letící s tradičním strojem Lufthansa Stiftung, Junkersem 52 výrobní číslo 5489/130714 a imatrikulací D-AQUI/D-CDLH, na trase Frankfurt am Main - Saarbrucken, si v té chvíli alespoň symbolicky se šestnácti cestujícími připíjela šampaňským. Důvod přípitku byl skutečně neobvyklý - stroj, uvedený po několik let trvající rekonstrukci opět do provozu v roce 1986, v té chvíli právě nalétal DESET TISÍC ! letových hodin.

    Velmi pozoruhodné, že vytrvalá „alte Dame“ neuvěřitelný počet hodin absolvovala bez jakékoli nežádoucí rušivé příhody typu poškození či vážnější havárie. Neodlétala je přitom jen na území celé Evropy, ale i nad USA a Kanadou. Na návštěvu tam zavítala nedlouho po své rekonstrukci. Přes Atlantik ji s demontovanými křídly převezl transportní Ruslan. Dodávat, že stálý tým dvaceti pěti jejích pilotů, patnácti letových inženýrů a dvaceti tří palubních stevardů a letušek nezničitelnou plechovou tetičku, vyrobenou  u Junkerse v Dessau v roce 1936, miluje natolik,  že s ní létá dobrovolně ve svém volném čase po splnění svých profesionálních závazků u Lufthansy, se může zdát jako nadbytečné konstatování. Hovořit o neuvěřitelných pocitech z letu krásnou „plechovou Lízou“ z vlnitého plechu může i dosavadních 7500 cestujících, mezi nimiž byl v roce 1997 i autor článku.

    „S nádhernou starou dámou jsem se na letiště, kde se narodila, do Dessau, poprvé po mnoha desítkách let vrátil šestého března 1990. V jejím stálém domově,  na dráze starého berlínského letiště Tempelhof, pak její kola opět po desítkách let poprvé zasvištěla dvacátého června 1994,“dodává k tomu první šéfpilot „tetičky Ju“ Heinz Bonsmann.

    Pozoruhodné ale je, že u cestujících velmi oblíbený vyhlídkový stroj - půlhodinový let s ním dnes stojí 372 Euro - není v Evropě osamocený. Díky nadaci, provozující hned čtyři JU 52 ve Švýcarsku a francouzskému sdružení vlastníků historických letounů Jean Baptiste Salis Association je jednou za několik let vždy na velkém srazu historických letounů v Hahnweide možné spatřit neuvěřitelných ŠEST! Ju 52! (Naši čtenáři mohou do kokpitu zmíněných strojů usednout také ZDE

--
Prameny
Lufthansas JU 52 mit 10000 Flugstunden
Ze skicáře pilota: Tetička Ju má osmdesát
Mgr. Zdeněk Procházka
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

souvětí

Odpovědět

Datum : 27.08.2013 10:35, Vložil : Ota

Vážený pane Procházko, zkrácení souvětí výrazně přispívá čtivosti a vstřebatelnosti Vašich článků. Snad tento článek není výjimkou z dosavadního a budete se toho držet i do budoucna. Moc pěkné čtení. Díky.Ota

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka