Jutarnji.hr: Práce pilotů protipožárních letadel je tvrdá řehole

07.08.2013

     Zadar (Chorvatsko) 5. srpna (ČTK/Jutarnji.hr) - Je pět hodin odpoledne a na základně chorvatského letectva Zemunik nedaleko Zadaru je neuvěřitelné horko. Jediné, co je slyšet, je cvrkot cvrčků. Je klidný den a všichni si zalezli do stínu. Ticho náhle přerušuje telefon Davora Turkoviče, velitele protipožární letky chorvatského vojenského letectva, píše server jutarnji.hr.

    "Podezřelý dým? Řekni mi přesné místo. Nedá se nic dělat, musíme se podívat, co se tam děje," říká Turković člověku na druhé straně linky. Během pár vteřin všechno ožívá: protipožární canadair se připravuje k letu, přicházejí druhý pilot a technik, pak jde pryč žebřík. Za několik okamžiků je celá posádka včetně novinářky pevně připoutaná a jde na start.

    Zpočátku je let úžasný. Je vidět moře, drobné ostrůvky, lodě na obzoru... Za deset minut je ale všechno krásné pryč, už je vidět dým a lidé na palubě si uvědomují, proč jsou vlastně ve vzduchu. Plameny sice ještě vidět nejsou, ale oblast je těžko přístupná, fouká silný vítr od hor a hasiči se k požáru po zemi nemůžou dostat.

    Canadair proto letí k moři, aby tam naplnil nádrž. Voda naráží do oken, až skoro není vidět ven, letadlo se zkouší odlepit od hladiny, ale nejde to. Kapitán Turković proto canadair otočí a na třetí pokus se mu konečně daří dostat stroj nahoru. Za chvíli už padá na dým voda z nebe a letadlo, zbavené náhle zátěže, "vystřelí" do oblak.

    V tom okamžiku do něj ale udeří silný poryv větru. Pilot v okamžiku zvyšuje rychlost a míří dolů, k nejbližšími kopci. Zatímco novinářce na palubě probíhá před očima celý život, posádka je v klidu. Letadlo se téměř v posledním okamžiku opět vzepne k obloze a letí zpátky k moři. Po dvou dalších letech je požár uhašen a hasiči na zemi děkují rádiem svým kolegům ze vzduchu. I když byl totiž požár na první pohled malý, mohl jej vítr rychle rozfoukat a pak by bylo hůř.

    Letadlo se vrací na Zemunik a netrénovanou dočasnou členku posádky už fascinující pohled na pobřeží moc nezajímá. Hlava bolí a žaludek brzy protestuje proti neustálému klesání, stoupání a ostrým zatáčkám. A to si velitel Turković krátce před přistáním ještě neodpustí ukázat, co jeho žlutě natřený letoun všechno dokáže. Na žádném ze tří letců na palubě není znát, že by s nimi let, připomínající jízdu na horské dráze, vůbec něco dělal.

    Po přistání se šéf vzdušných hasičů shrnuje dosavadní průběh sezóny. "Máme méně zásahů než loni touhle dobou. Je lepší meteorologická situace a myslím, že tomu pomohly i zákony. Zvýšily se totiž pokuty za rozdělávání otevřeného ohně. Loni jsme měli 8000 zásahů a nalétali jsme 2600 hodin, letos to doufám bude lepší. Příštích 20 dnů ale bude ještě těžkých," říká Davor Turković.

    Tohle léto je přitom jeho jednotka připravenější než kdykoli předtím. Po náročném loňském létě totiž přišlo období bez požárů, takže bylo dost času na chystání se na novou sezónu. Všech šest canadairů i pět menších letounů Air Tractor je připraveno, nedávno se vrátily z opravy. Každý den má sice některý z nich menší problémy, ale ty se dají vyřešit. "To je normální, od takových strojů nemůžete čekat, že po náročných mnohahodinových zásazích budou perfektní," říká velitel základny.

    Náklady na udržování letounů jsou podle Turkoviče vysoké, takže si je řada zemí vůbec nemůže dovolit. A každý stát, který je má ve výzbroji, si vytvoří vlastní taktiku. Není proto divu, že existuje i specificky chorvatský způsob hašení požárů ze vzduchu. "Oblast, kterou chráníme, je sevřená mezi mořem a pásem hor. Na rozdíl od jiných zemích, které canadairy posílají do akce až jako poslední, když už nic jiného nepomáhá, je my nasazujeme hned. Bez váhání, protože víme, jak je pro nás důležitá turistika. Stačí, aby při nějakém požáru zahynuli dva lidé a je se sezónou konec," dodává Turković.

    A vysvětluje další zvláštnosti krajiny, kterou chrání. Většina terénu je nepřístupná, je málo hasičů a rostliny obsahují hodně olejů, které podporují hoření. Ještě horší bývá situace na ostrovech, protože tam musejí hasiči z pevniny nejprve dorazit trajektem, což zabere mnoho času.

    A navíc do Chorvatska často přeskočí požáry ze sousední Bosny nebo Černé Hory, kde je požární ochrana mnohem horší, uzavírá své vyprávění velitel letky, který velí 88 podřízeným, každým okamžikem připraveným bojovat s dalším ohněm.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka