Výlet do Chorvatska

30.07.2013

    Minulé léto jsme se se spolužáky z vysoké školy shodli na tom, že bychom si povinnou úlohu, která nám všem chyběla -přelet 540km- mohli splnit současně a podívat se tak dál, než jsme kdy byli. Původně jsme plánovali, že si do letadla vezmeme i instruktora. Žádného jsme ale narychlo nesehnali. A to bylo naše největší štěstí. Dokonce jsme ani nemohli najít letadlo na půjčení. Pamatuju si, že jsem v 9:00 seděl v obýváku a volal objema kamarádům, že se akce ruší. O pět minut později volal známý, že nám sehnal letadlo v Kyjově a že můžeme letět.

 

    Takže rychloakce. Jeden kamarád v Mostě, druhý ve Vchlabí, já u Prahy. V 11:30 jsme vyjížděli z Prahy. Odpoledne jsme se dostali do Kyjova a celý večer plánovali let do nejmenších detailů. Ráno v šest jsme se vznesli. Před námi bylo téměř 1100 km. První leg Kyjov-Žilina nepřinesl nic
záludného. Zato po přistání jsme se seznámili se zhruba sedmdesátiletým místním pilotem, kterému jsme se chtěli pochlubit naší dokonalou přípravou na tento let. Pán nám naše plány během několika minut totálně překopal.

    Tady nelítejte, tudy je to hezčí...Tady neberte palivo, leťte sem, kde je to levnější... Tohle není dobrá destinace, leťte sem, k mému kamarádovi... Dobře, díky. Ale my nemáme mapy těch letišť. Bez váhání vytáhnul z batůžku ipad a začal nám jednotlivá letiště popisovat :) Ale jo, sem vážně rád, že jsme ho potkali a poslechli. Ze Žiliny jsme pokračovali podél Tater do Spišské Nové Vsi. Tam jsme byli velkou atrakcí pro místní školku
cikánů. Nevím, proč byli zrovna na letišti. Poseděli jsme s místními a objednali si z města pizzu. Nepatrně težší jsme tak lezli do už přeplněného letadla. Taktak jsme se přehoupli přes Volovské vrchy do Rožnavy a pokračovali nad rovinami přes Lučenec a Nové Zámky. Tam jsme se stočili na jih do Maďarska. Těsně před přechodem na jejich info někdo poznamenal, že teď to teprve začne...

    A vážně. Nejenom, že jsme absolutně nic nerozuměli, ale ani jsme se nemohli snad 10 min dostat ke slovu. Po přeladění nadalší letiště pro mezipřistání byla dokonce jazyková bariéra oboustranná. V Székezfehárvu na takové návštěvy vážně nejsou zvyklí. Následoval přeskok po severní straně Balatonu do Hevízu. To už bylo letiště na jiné úrovni. Dokonce jsme museli provést přiblížení na vysoké rychlosti, protože dole už čekala na vzlet Lufthansa.

    Tedy jsme tedy na základě doporučení od našeho přítele v Žilině dotankovali. A už nám začínalo být líto, jak jsme se na předchozích letištích vždycky tak hodinku zdrželi. Čas běžel neúprosně rychle. Ale na naší obranu, když se musí pokaždé podávat nový letový plán, chvíli to zabere. Tak honem přes ty nekonečné roviny a všechny pole a lesy střižené do přesných geometrických obrazců do nádherné, malebné krajiny Slovinska.

    To mi z letadla přišlo jako Hobitín. Malinkaté lesíčky, políčka, usedlosti a vesničky propojené úzkými klikatými silničkami. Když jsme dosedali v Celje, už dosedali s končící termikou i kluzáci. Tam bych ale dokázal zůstat déle, to letiště mělo vážně atmosféru. My jsme ale měli vážně na spěch. Nutně jsme se museli dostat do 20:00 do Portorože- zavíračka. Tak jsme rychle nastoupali, abychom mohli přeskočit přes kopečky k moři. Stihli jsme si navzájem vynadat, kvůli komu, že máme to zpoždění a už tu bylo pro mě zatím nejhezčí přiblížení v životě. Přes moře, přes solná pole, okolo kostelíku na krátkou dráhu.

    Měli jsme 20 min na to, abychom dotankovali, podali letový plán a celně se odbavili. Chorvatsko totiž nebylo v EU. To se nedalo stihnout. Navíc, odbavit nás mohli jen, pokud byla jistota, že na druhé straně na nás též budou čekat celníci. A to se nám dlouho nedařilo ověřit. Nakonec volal pán z naší destinace, Vrsaru, že budeme odbaveni, ať nás pustí. To už si všichni okolo nás netrpělivě poklepávali na hodinky. Hop do letadla a mažem. Po vzletu nám téměř zastínilo výhled obrovské hejno ptáků. Naštěstí přišla okamžitá reakce rozsvítit i ten zbytek světel a to vážně pomohlo. A to už nám volali, ať se přeladíme na Pulu, že se tam sice ještě určitě nedovoláme, ale že má už 6 min po službě a tak prý naslyš.

    No romantika to byla.. Podél pobřeží zalitého září zapadajícího slunce...Ale co z toho, když máte na palubě jenom další dva chalpi :) Ve Vrsaru je také krátká dráha, ale s přehledem jsme vyjíželi už v půlce. Pán si nás vyzvedl, tak jsme mu poděkovali, že pro nás zdržel ty celníky a že se tedy půjdem odbavit. To já jim jenom tak napovídal, že tu jsou, aby vás pustili. Přijďte v klidu ráno. Paráda. Tak jsme šli do místní hospůdky, poptat se na známého našeho přítele ze Žiliny.

    A vážně tam byl, takový jak nám ho popisoval. Chlap jak hora, celej zarostlej, úsměv od ucha k uchu a před sebou dvojku červeného :) A jestli pak kluci máte kde spát? No, to ani ne.. Tak si támhle vemte můj karavan. Teda, tolik štěstí jsme si za ten den ani nezasloužili. Ale všichni jsme z toho letu měli celkově dobrý pocit, ve kterém jsme se ujistli při následovném debriefingu u zaslouženého piva.

    Ráno jsme se sebrali a šli na celý den k moři. Večer jsme se pak stavovali v krámě a potkali tam bývalé piloty právě z Vrsarského letiště. Tak jsme jim vyprávěli, jak je ta dráha sice krátká, ale že jsme přistáli fakt pěkně a oni na nás, že tam běžně přistávali s přeloženýma L410. Ups... Už večer jsme se rozloučili a poděkovali, protože ráno jsme museli brzo vstávat na let domů.

Pokračování příště...

--
S pozdravem
Jan Drahota

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Let do Chorvatska

Odpovědět

Datum : 03.08.2013 18:40, Vložil : David

Chlapci trasa asi zbytečně složitá. Létám to naprimo pres ADLET, NIPEL, LJPZ (Portoroz) a dále LDPV (Vrsar). Stačí výška 8500 ft, raději 10.000 ft. Rakousko a Slovinsko umožňují Fly Over Top.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka