Základní dovednosti G1000, Část 5. Navigace IFR, chystáme si frekvence a trať LKPR - LKKV

24.06.2013

Základní dovednosti G1000, jak na to rychle a snadno

Předchozí díly:
Volba frekvencí
Navigace VFR
Práce s naplánovanou tratí
Vertikální navigace (jak vyklesávat efektivně)

V předchozím díle je popsáno jak pracovat s vertikální navigací VNAV a jak interpretovat sestupovou rovinu podle PFD.

Opakování z terminologie
PFD (primary flight display) zpravidla na levé části palubní instalace, zobrazuje primární letové přístroje jak je známe z klasického osazení avionikou.
MFD (multifunctional flight display), který bývá na pravé straně instalace palubní desky, zobrazuje mapu, výkony motorů, podrobný letový plán, informace o letištích atd.
VNAV (vertical navigation) vertikální navigace resp. vedení letounu po sestupové rovině.
DTK (desired track) zamýšlená trať.
IAF (initial approach fix) počáteční bod přiblížení.
CDI (course deviation indicator) indikace odchylky od trati

Nastavení frekvencí pro odlet pomocí MFD panelu
Jak již bylo uvedeno v jedné z předchozích kapitol (díl první) o nastavení frekvencí pro komunikaci, můžeme využívat databáze a funkčnosti G1000vky pro zjednodušení  práce v kokpitu. Před odletem začneme tím, že zvolíme odletový bod na trať, v tomto případě je to RAKovník (NDB) pomocí funkce FPL v multifunkčním panelu (v PFD módu tato funkčnost není dostupná).  Pro nastavení frekvencí k odletu (VOR, ILS, COMM) je třeba označit kurzorem (stisk tlačítka FMS) v aktivním okně FPL letiště odletu, tedy LKPR jako je tomu na obrázku.

                     

Po stistku klávesy ENT s kurzorem na řádku s LKPR se na obrazovce MFD zobrazí informační panel  obsahující frekvence pro komunikaci, ale i navigaci. Ve spodní části panelu je vidět okno s názvem frekvence. Pro výběr frekvence je nutné nejprve aktivovat kurzor (stisk tlačítka FMS) a poté rotací širší části tlačítka označit potřebnou fekvenci. Jakmile je frekvence označena pak ji stiskem klávesy ENT dostaneme STBY části příslušné části volby frekvencí: navigační frekvence levý horní roh, komunikační frekvence pravý horní roh, přičemž zůstává zachována logika, co je aktivní je uprostřed okna. Pro přeladění takto připravené frekvence (na obrázku se jedná o ILS pro RWY 24) stačí stisknout na ovládacím panelu G1000 tlačítko <-> jak ostatně napovídá i zobrazení frekvencí:

Při naladění zvolené frekvence do aktivního módu se v případě ILS frekvence přednastaví na příslušném navigačním přístroji v kompasové růžici i DTK pro RWY na CDI. Jednotlivé navigační prvky pak volíme na PFD pomocí klávesy CDI, která přepíná zobrazení pro příslušný navigační zdroj NAV1, NAV2 a GPS.  Jestliže je navigační zdroj identifikován zobrazí se jeho název – kód vedle frekvence, v opačném případě, není navigační zdroj pozitivně identifikován a jeho použití by mělo být dále ověřeno (např. pomocí odposlechu kódu atd.).

Příprava IFR tratě
Samožná příprava IFR tratě může být pro některé lety poměrně zdlouhavým procesem pokud však nepoužijeme jednu z dalších šikovných utilit G1000 – Load Airway (nahraj trať). Zatím máme připravený odletový bod z Prahy na Rakovník. Označením prvního prázdného řádku za rakovníkem a stiskem klávesy ENT se zobrazí menu s volbami, kde lze použít funci load airway.

Potvrzením volby load airway nám G1000vka nabídne všechny dostupné IFR tratě z daného bodu. V našem příkladu do destinace LKKV vede trať L984.

                     

Po volbě trati L984 bude zobrazeno okno s volbami terminálních bodů, kde chcem trať ukončit (navázat na jinou nebo na přílet k letišti). V našem příkladu volíme bod BALTU, který je IAF (initial approach fix) pro LKKV ILS 29.

Potvzením IAF – BALTU dostaneme do FPL kompletní trať, stačí jen doplnit LKKV jako poslední bod pro další použítí přípravy příletu, které bude následovat v dalším díle.

A na závěr již zobrazení zvolené IFR trati z Prahy do Karlových varů. Příští díl nám ukáže jak zvolit odlet a přílet včetně procedury konečného přibližení.

Autor: Lukáš Kyzlink CPL MEP IR, FI, GLD
Poděkování patří všem co měli tu trpělivost mě učit :)
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka