A 350 létá!

17.06.2013

    Dnes, v pátek  čtrnáctého června v 10.05 místního času z dráhy továrního letiště Airbusu v Toulouse skutečně v souladu s předběžným plánem vzlétl první prototyp nejmodernějšího dopravního stroje světa, Airbus A 350 s výrobním číslem MSN001. Flymag byl jako jediné české médium, věnující se oblasti letectví, „na palubě stroje“ a přináší našim čtenářům jako první v České republice zcela exkluzivní reportáž přímo z prvního zalétávacího letu MSN001.

--
Letiště Toulouse
9.45 Na čáře předběžného vzletu stojí s oběma spuštěnými motory Rolls Royce Trent první letový prototyp Airbusu A 350 XWB. Z dráhy právě odstartoval  doprovodný kontrolní a fotografický letoun Aerospatiale Corvette.  Letiště je již třicet minut uzavřeno pro všechny ostatní lety.

Osádka stroje – v kokpitu šéfpilot Airbusu Peter Chandler, šéfpilot projektu A 350 Guy Magrin, test flight engineer, který řídí celý zkušební letový program, Pascal Verneau, a v „kancelářích“ v kabině cestujících  u počítačů a měřící aparatury  Fernando Alfonso, Patrick Ché a Emanuelle Constanzo, napjatě očekává start, oděná v těžkých červených nehořlavých pilotních kombinézách, těžkých pilotních botách, přilbách a s navlečenými padáky, V kokpitu jsou všichni už téměř osm hodin…

10.05 START! První prototyp třistapadesátky vzlétá vůbec poprvé ze vzletové dráhy směřující na západ. Po úspěšném startu míří směrem na sever. Knipl třímá Guy Magrin. Letoun letí v režimu „Direct Law“, během nějž je vypnutý systém filtru, který zasílá z palubního počítače řídící signály do prvků řízení stroje. Jinak řečeno, je řízen „ručně“. V letové výšce 3700 metrů při letové rychlosti čtyři sta kilometrů za hodinu absolvuje poblíž Toulouse vůbec první zatáčku, vše s vysunutým podvozkem a mechanizací křídla.

10.34 Guy Magrin  poprvé úspěšně zatahuje podvozek a při rychlosti dvě stě uzlů přechází s již vytrimovaným letounem v letové výšce 3700 metrů do další zatáčky. Stroj se západně od Carcassonne stáčí jižním směrem.

11.10. Stroj směřuje poblíž Castres nedaleko Pyrenejí na severovýchod rychlostí pět set kilometrů za hodinu. Piloti vysunují klapky a zapínají palubní počítač.

12.17 Peter  Chander hlásí  „live“ z kokpitu řídící věži „All high.risk configuration  tests extreme perfectly!“ Stroj stoupá rychlostí 750 kilometrů za hodinu do letové výšky 25000 stop, 7600 metrů. Leloun je v „čisté“ konfiguraci, se zasunutými klapkami a podvozkem.

13.42 Guy Magrin zahajuje závěrečné klesání

14.07 Kola podvozku se vůbec poprvé po nízkém přeletu nad letištěm a zcela  bez problémů dotkla dráhy v Toulouse. Pascal Verneau vysunuje z poklopu v přídi stroje vlajku Airbusu.

14.41 Osádka po zajetí na stojánku vypíná motory a za potlesku početného shromážděného davu přijímá gratulace šéfa Airbusu Thomase Enderse, šéfa EADS Fabrice Brégiéra a programu A 350 Didiéra Evrarda. První letové hodiny z 2500, které do poloviny roku 2014 odlétá pět zkušebních strojů, stroj právě absolvoval skvělým způsobem a bez problémů.

Cesta k prvnímu zákazníkovi, kterým se ve druhé polovině roku 2014 stane Qatar Airways, právě začala. Více než šest set sériových strojů bude prvního sériového drobečka následovat.

--
Pramen
Airbus A 350 startet zum Erstflug
Mgr. Zdeněk Procházka

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

chyba

Odpovědět

Datum : 15.06.2013 11:24, Vložil : Peter

šéf Airbusu je Fabrice Brégiéra a šéf EADS je Thomas Enders, mate to naopak

A350

Odpovědět

Datum : 15.06.2013 08:31, Vložil : Ivo

Fantazie,jsem hrdý,že se tento stroj podařilo postavit v Evropě!Jen doufám, že naše firmy se budou na jeho výrobě podílet,byť malilinkatým dílem. Musíme si uvědomit, že v době, kdy se velká část výroby stěhuje do Asie,je každý podobný úspěch důležitý.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka