Základní dovednosti G1000, Část 4. Navigace VNAV – aneb jak vyklesávat efektivně

12.06.2013

Část 4. Navigace VNAV – aneb jak vyklesávat efektivně

Předchozí díly:
Volba frekvencí
Navigace VFR
Práce s naplánovanou tratí

V předchozím díle je popsáno jak pracovat s aktivní tratí ve FPL, ukázali jsme si také jak sestavit OFFSET bod na trati.

Opakování z terminologie
PFD
(primary flight display) zpravidla na levé části palubní instalace, zobrazuje primární letové přístroje jak je známe z klasického osazení avionikou.
MFD (multifunctional flight display), který bývá na pravé straně instalace palubní desky, zobrazuje mapu, výkony motorů, podrobný letový plán, informace o letištích atd.
VNAV (vertical navigation), jedná se o zobrazení navigace sestupu na trati resp. následování sestupové roviny dle zadaných parametrů.

Zobrazení letového plánu – naplánované trati v rámci MFD
 V předchozích dílech jsme se z větší části věnovali práci s PDF, tedy s primárním letovým displayem a práci s tratí v „malém“ okénku funkce FPL (letového plánu resp. naplánované trati).

 V pravé části palubní instalace, která zobrazuje a plní úkol MFD, tedy multifunkčního displaye, zobrazíme naplánovanou trať opět již známým tlačítkem FPL (zkratka pro anlgické Flight Plan).  Zobrazení naplánované trati vypadá následovně:

                     

 Na rozdíl od zobrazení trati v „malém“ okénku PFD displaje máme nyní k dispozici další sloupec a tím je ALT. Nastavením hodnoty v tomto sloupci a jeho dalšímu využití se budeme v dalších odstavcích věnovat.

Naplánování sestupové roviny - VNAV
 Všichni víme, že létat vysoko se nejenom vyplatí díky menší spotřebě letounu, ale je také mnohdy daleko příjemější než se nechat zmítat silnými vzestupnými proudy pod základnami kumulů v horkém slunečném dni.

 Při letu ve vyšší hladinách však čelíme dalšímu úkolu, kdy začít klesat tak abychom se chovali zároveň šetrně k pístovému motoru ? Tento poblém v dopravním a přístrojovém létání nazýváme TOD nebo-li Top Of Descend (počátek klesání). Těm z nás, kterým se nechce zabývat výpočtem (no není zas tak složitý) počátku klesání pomůže VNAV funkce G1000.

 Aby nás mohla G tisícovka vertikálně navigovat po sestupové rovině musíme zadat výšku a bod na trati. K tomuto slouží sloupec ALT ve zobrazení trati v panelu MFD. Víme, že okruhová výška na přiblížení ve Vodochodech je 2500 ft. Tuto hodnotu je tedy nutné zadat do sloupce ALT opět označením kurzoru na příslušném řádku a točením užší části tlačítka FMS:

                     

 Pro pohyb mezi číslicemi používáme širší část tlačítka FMS a pro volbu číslice na dané pozici pak užší část tlačítka FMS. Zadání opět potvrdíme již známou klávesou ENT.

 Nyní již ve spodní části okna FPL zadáme požadovaný profil pro vyklesávání. Pro pístový motor víme, že optimální rychlost vyklesávání je kolem 500 ft za minutu. Tuto hodnotu tedy zadáme jako VS TGT  - tedy požadovanou vertikální rychlost (Vertical Speed Target):

                     

 Nyní již máme vše nachystáno pro optimální řízení sestupu. V dalším odstavci si ukážeme interpretaci dat a řízení po sestupové rovině pomocí PFD.

Interpretace zobrazovaných dat VNAV na PFD
 Jakmile je zadaný požadovaný profil sestupové roviny a cílová výška nad daným bodem, začne PFD zobrazovat informace pro řízení sestupu.  Na pásce zobrazující výšku a vertikální rychlost se zobrazí  magentové šipečky naznačující požadovanou VS – vertikální rychlost:

 Ve chvíli kdy nám levý i pravý zobáček na pásce s výškou začne ukazovat stejnou informaci (tedy přibližně jeden puntík od vrchu odpovídající 500 ft za minutu na zobrazení VS) začneme klesat. Pro řízení sestupu pak stačí pouze nastavit „čumák“ letounu tak aby nám zobrazení vertikální rychlosti na pásce zapadlo do předvoleného zobáčku vertikální navigace:

 Nastavením výkonů pak řídíme rychlost letounu na sestupu (která samozřejmě také ovlivňuje sestupovou rovinu a měli bychom ji tedy udržet na stejné hodnotě původní cestovní rychlosti příslušným upravením výkonu, ale to už zabíhám do techniky pilotáže a to je jiný příběh.

Na závěr zobrazení celého MFD s aktuálním nastavením trati:

Koho jsme tímto článkem opět nenudili, příště čeká úvod do IFR létání pomocí G1000.

Autor: Lukáš Kyzlink CPL MEP IR, FI, GLD
Poděkování patří všem co měli tu trpělivost mě učit 
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Praxe - C172SP

Odpovědět

Datum : 10.06.2014 15:24, Vložil : Lukas K

Dobry den, ve flotyle mame nyni aktualne jiz 2 C172SP vybaveny G1000.

Praxe

Odpovědět

Datum : 18.06.2013 16:47, Vložil : Leoš

Dobrý den, máme Cirrus SR20. Pokud budete mít zájem kontaktujte mě na mail leos@flyingacademy.com

praxe

Odpovědět

Datum : 11.06.2013 09:48, Vložil : David

Rád bych G1000 vyzkoušel v praxi. Máte nějaké letadlo vybavené tímto systémem?

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka