Aviatická pouť 2013: Voda, Mustang, voda…

09.06.2013


    V neděli druhého června krátce před dvanáctou se z pravé i levé strany letové stojánky začal ozývat rachot dvaceti  postupně nahazovaných pístových motorů WM 4-III a WM-6-III. Pilot akrobatické skupiny Flying Bulls Jiří Saller zanechal čistění ocasních ploch svého akrobatického leotunu Zlín Z-50 a stejně jako  my všichni ve strategicky umístěném stanovišti leteckých novinářů sleduje, jak se na prahu velmi široké vzletové a přistávací dráhy ke startu postupně řadí dvacet malých „drobečků“, Zlínů typových řad Z-126, 226, 326 a 526.



    Piloti nezapomenutelných československých sportovních strojů posunuli páky plynových přípustí na doraz, díky široké dráze postupně ve čtveřicích vzlétají a na druhém konci letiště se začínají řadit k „náletu na Pardubice“. Čtyřmotorový americký bombardér Boeing B-17 Flying Fortress z anglického Duxfordu stejně jako dvoutrupý stíhací P-38 Lightning ze Salzburgu, které jej měly původně zajistit, totiž do Pardubic nepustilo zcela neletové počasí nad Evropou.

    Rachot motorů dvaceti v sevřeném útvaru v nevelké výšce nalétávajících Zlínů je neuvěřitelně nádhernou  a rajskou hudbou.. Ze Zlínů ale nepadají pumy jako z amerických válečných bombardérů a nezabíjejí…Několik pořadatelů a pilot po chvíli z letové stojánky vytlačují lehoučký dvouplošný Po-2 Kukuruznik Retro Sky Teamu, kterému se i přes padající „trakaře“ podařilo přilétnout z Košic. Dnes ovšem na oblohu může, dosud kupodivu nespadla ani kapka, což je až k neuvěření. Po sobotním téměř nepřetržitém dešti je voda téměř všude, při procházení zajímavou stojánkou bojové techniky včetně desítek „vétřiesek“ jsem se před chvíli doslova topil v blátě.



    Vpravo v dálce na kraji dráhy je k vidění neuvěřitelně perfektní zcela autentická silueta neodolatelné makety Supermarinu Spitfire, kterou zde prezentují členové Czech Spitfire Clubu. Na trupech odlétajících a v dálce se k novému náletu stáčejících Zlínů se odráží slunce, schované za mraky, které jsou na obloze v různých výškách. Po „nezničitelném“ dešti to vypadá značně neuvěřitelně.



    Kolem nás projíždí džíp s americkým vojákem. Komfortně telefonovat za jízdy mobilním telefonem si ale jeho váleční vrstevníci za války dopřát nemohli..

    Po neopakovatelné  a nádherné akrobacii tří Gripenů našeho vojenského letectva se zleva ozvalo zcela nezaměnitelné „brblání“ hvězdicového motoru Kukuruznika a stroj pomalu vzlétá. Jeho pomalé a nízké průlety připomínají nejen to, že jeho sanitní verze na východní frontě zachránily mnoho tisíc životů rudoarmejců, ale i obávaný 46. ženský noční bombardovací pluk sovětského vojenského letectva. Jeho pilotky a navigátorky v noci německé frontové jednotky znepokojovaly právě nálety na nočních bombardérech Po-2.

    Neuvěřitelně tvrdý zvuk nejslavnějšího britského motoru Rolls Royce Merlin ze stojánky ale naznačuje, že za chvíli nás čeká zážitek jiné kategorie. Po chvíli, pilotován Miroslavem Sázavským, vzlétá kouzelný meč bájného krále Artuše, Excalibur. Vzduchem se ovšem ve skutečnosti začíná „protahovat“ nejlepší pístový stíhací letoun druhé světové války, North Američan P-51 Mustang se zobrazením a jménem bájného meče na motorové kapotě.



    Po chvíli začínají nálety amerického „kotláře“ na německou bojovou techniku na okraji  letiště. Vítr i k nám donesl vůni spáleného střelného prachu. Mustang se při nízkých náletech místy ztrácí v mracích, které jsou velmi nízko nad dráhou. Mirkovo pilotní umění je neuvěřitelné. Že má bujného oře, který má již rok domov na letišti Mnichovo Hradiště, perfektně v rukou, je jasné už z faktu, že střemhlavé nálety vybírá nedaleko nás ve výši našich očí. Svištění turbín jiného „malého drobečka“ - bitevního vrtulníku Mil Mi 24 českého vojenského letectva, nám ale vysvětlilo, že na řadě je kategorie „heavy“. Nezničitelně obratná „čtyřiadvacítka“ také za chvíli tisícovkám diváků předvádí, že ač její prototyp poprvé vzlétl před desítkami let, stále je velmi potřebným vzdušným prostředkem.



    Totéž ovšem platí o Sokolu čili o armádním záchranném i kurýrním vrtulníku PZL Sokol. Díky němu se diváci dozvídají, jak umí vyprázdněním pytle s vodou, zavěšeného pod trupem, hasit požáry, ale i to, jak jeho záchranáři dokáží ze země do vrtulníku zdvihnout zraněného. Tiché brblání motoru malé repliky jednoho z prvních letounů vlastní československé konstrukce a výroby, Avie BH-1, pilotovaná majitelem a stavitelem v jedné osobě Marcelem Sezemským je stejně jako tiché vrnění motoru nejstaršího původního stroje, zapsaného v našem leteckém rejstříku, Piperu J-4, milým preludiem k řádění jiných pozoruhodných drobečků.



    Po chvíli se na obloze objevují na českých leteckých show dosud nevídané velmi slavné německé cvičné letouny, dolnoplošný Klemm 35 a dvouplošný Focke Wulf 44 Stieglitz. „Pětatřicítka „ po chvíli k všeobecnému překvapení předvádí přemet a nezadá si s ní ani Stieglitz. Není divu, oba základní cvičné stroje Luftwaffe byly plně akrobatické a v německých základních pilotních školách, tedy i v FFS A/B 32 na letišti Pardubitz sloužily k výcviku stíhacích pilotů.

    Zajímavé je i to, že bývalá česká letecká továrna ČKD pro okupanty vyrobila 514 Stieglitzů, bývalé Zlínské letecké závody v Otrokovicích 323 Klemmů 35. Několik trofejních „drobečků“ obou typů létalo i v nově utvořeném československém poválečném letectvu.



    Před čtvrtou nepříjemný bodavý velmi studený déšť nabírá na intenzitě. Mig 15 stejně jako Zlíny 50 Red Bulls pokojně odpočívají na stojánce. „Dnes slíbený přílet Glosteru Meteor se nekoná. Počasí jej pustilo jen na letiště v Německu“, říká smutně hezká slečna ve stanu, vyhrazeném pro tisk. Mezi hustými kapkami ledového deště odcházím, provázen hukotem motoru polského Migu 15, na historický motoráček a v duši si odnáším hluboký obdiv k pořadatelům.

    Navzdory naprosto pekelnému a neletovému počasí a tomu, že s výjimkou zmíněných strojů nepřiletěla B-17 ani další slíbené“ špeky“, dokázali druhého i třetího června prokřehlým divákům nabídnout strhující leteckou show..



--
Foto: planes.cz, rajce.cz
Mgr. Zdeněk Procházka

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Kalendář

Odpovědět

Datum : 04.06.2013 15:36, Vložil : Ivan

Pane Procházko, měl by jste přestat šetřit a koupit si platnej kalendář a ten starej už konečně vyhodit!

Odpovědět

Datum : 04.06.2013 10:41, Vložil : Ota

Pane Procházko, myslím, že akrobatická skupina se jmenuje Flying Bulls - Aerobatics Team. S těmi Red Bully jste trochu vedle.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka