Letoun Amelie Earhart byl zřejmě objeven

03.06.2013

    Badatelé zřejmě našli trosky letounu Lockheed Electra, ve kterém se před 76 lety Amelia Mary Earhart, nejslavnější letkyně všech dob, vydala na svou poslední cestu – cestu kolem světa. Až dosud se domnívali, že se Amelia zřítila do moře kvůli nezdařené lokalizaci Howlandova ostrova a následnému nedostatku paliva. Nyní to vypadá, že pilotka zvládla nouzové přistání na atolu Nikumaroro, kde spolu s navigátorem Fredem Noonanem zemřeli žízní.

    Příběh nejznámější pilotky světa fascinuje od počátku. Jde o historii mladé, krásné a odhodlané letkyně, která se stala symbolem ženského létání. Byla první ženou, která přeletěla Atlantik (1928) nejprve jako součást posádky, aby se o čtyři roky později na cestu vydala sama a stala se tak první ženskou pilotkou, která podnikla sólový let přes oceán.

    Amelia však nezůstala jen u přeletu přes Atlantik, snila o tom uskutečnit něco, co ještě nikdo předtím nedokázal.   A tak se v červnu roku 1937 spolu s navigátorem Fredem Noonanem vydala na let kolem světa. Měla k tomu připravený speciálně vybavený letoun Lockheed L-10 E Electra. Odstartovala 1. června z Miami a její trasa vedla přes Jižní Ameriku – Afriku – Asii (poslední zastávku uskutečnila v Papui Nové Guinei, odkud se měla vydat přes Pacifik zpět do Ameriky). Protože Electra měla dolet 4000 km, což na přelet Pacifiku nestačí, na Howlandově ostrově měla provést mezipřistání.

    Až dosud se předpokládalo, že se slavná aviatička zřítila do moře poté, co jí došlo palivo, když nemohla najít Howlandův ostrov. Nové hypotézy ukazují  na to, že Amelia Earhart nouzově přistála na vedlejším atolu, kde spolu s Fredem Noonanem dožili marně čekajíc na záchranu, která je minula. Protože na ostrově není žádný zdroj pitné vody, je pravdě-podobné, že zemřeli po několika týdnech na dehydrataci.

    Americká výzkumná organizace TIGHAR (TIGHAR je akronymum pro The International Group for Historic Aircraft Recovery) prohlásila, že jejich radar pravděpodobně zachytil trosky trupu letounu Lockheed Electra. Ředitel TIGHARu Richard Gillespie řekl, že snímky vypadají slibně, neboť zachytily sedm metrů dlouhý štíhlý obrazec, který se jeví jako možný vrak letounu. Jde o objekt ležící asi 180 metrů pod hladinou moře u atolu Nikumaroro (dnešní Republika Kiribati), asi 500 km jižně od zmiňovaného Howlandova ostrova.     

    Organizace TIGHAR provedla poslední rozsáhlé pátrání v roce 2012, bylo však zastaveno uprostřed z důvodu nedostatku finančních projektů. Teď se očekává, že by nová vlna zájmu od dárců mohla přinést další podpůrné injekce, aby se tato domněnka skutečně potvrdila. Na internetových stránkách www.tighar.org můžete pomoci podpořit projekt Amelie i vy. Jednoduše zadáte částku v dolarech a údaje z kreditní karty. Můžete se tak stát jedním z těch, co podpoří odhalení jednoho z největších tajemství historie letectví. Tak, jako Amelia jednou prohlásila:  „we never stop fly“, měli bychom my, její létající následovníci, říct: „we never stop search“.

Amelia Earhart v bodech
  • Narozena 24. července 1897 v  Atchisonu, Kansas
  • 1920 – poprvé letěla
  • 1921 – absolvovala lekce létání a koupila si vlastní letoun, dvouplošník Kinner Airster
  • 1922 – neoficiální rekord – 14 000 stop
  • 1923 – výdána pilotní licence jako 16. ženě od Mezinárodní letecké federace
  • 17. června 1928 – jako 1. žena letěla přes Atlantik
  • 1930 – vytvořila ženský rychlostní rekord – 290km/hod
  • 13. ledna 1930 – přelet Pacifiku (z Honolulu do Oaklandu v Kalifornii)
  • 21. května 1932 – sólo let přes Atlantik na Lockheed Vega
  • 9. března 1935 podnikla let z Mexika do New Yorku
  • 1. června 1937 – let kolem světa, který nedokončila
  • 2. července 1937 – ztráta rádiového spojení

 

Dana Bauca Sastre
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka