Základní dovednosti G1000, Část 2. Navigace VFR

30.05.2013

Část 2. Navigace VFR – začínáme s letem po trati

Předchozí díly: Volba frekvencí

Minule jsme si ukázali jak nastavit  frekvence nejen pomocí  šmíráku a databáze letišť, ale také jak snadno využít funkcí a databáze G1000.

Tento článek je určen těm z Vás, kteří si chtějí rozšířit své praktické znalosti a nemají příliš mnoho času na podrobnější studium manuálu, které i tak vřele doporučuji – jedná se totiž o velmi zajimavé čtení.  S G1000 mám osobní zkušenosti  +40h a s jeho kolegou G430 něco přes 100h a proto již ze startu mohu říci, že ideologie používání předchůdců od továrny Garmin zůstává zachována a svou jednoduchostí a logikou usnadňuje mnohé činosti v moderně vybavených letounech.

Opakování matka moudrosti / základní členění G1000:
PFD (primary flight display), zpravidla na levé části palubní instalace, zobrazuje primární letové přístroje jak je známe z klasického osazení avionikou.

MFD (multifunctional flight display), který bývá na pravé straně instalace palubní desky, zobrazuje mapu, výkony motorů, podrobný letový plán, informace o letištích atd.

Připravujeme si trať
Stejně jako u předchůdců G430 a G296 si můžeme připravit všechny letové body – waypointy plánované tratě pomocí módu FPL (u starší G296 se jedná o PAGE active route (u G296 jen mačkejte tlačítko PAGE dokud se Vám nezobrazí stránka active route)). Stiskem klávesy FPL v pravé části panelu PFD nebo MFD aktivujeme stránku pro plán trati, kde pomocí kurzoru FMS ve spodní pravé části obou panelů, můžeme volit písmena waipointu nebo letiště na řádce označené kurzorem:

Na stránce trati se zobrazí kurzor (modře vybarvený řádek) na první lince – většinou zde bude poslední letiště nebo letiště přistání případně aktuální poloha. Pro volbu dalšího řádku použijte tluštější část tlačítka FMS. Na prázném řádku pak můžeme pomocí užšího tlačítka FMS začít volit znaky identifikující následující bod naší tratě. Nechtěné volby znaků či operace kdykoliv zruště klávesou CLR – zkratka pro anglické CLEAR – vyčistit.

Jakmile na řádku označeném kurzorem začneme rotovat užším tlačítkem FMS, objeví se další okénko s waypointy nabízející první možnou variantu. Posun na další písmeno v pořadí provádíme větší částí tlačítka, volbu písmena pak užší – menší částí tlačítka FMS.

Stiskem klávesy ENTer potvrdíme volbu waypointu nebo se nám zobrazí obrazovka s volbou pro případ duplicitních identifikátorů traťových bodů:

V případě duplicitních bodů zvolte ten, který odpovídá vaší trati dle země, kde má být traťový bod umístněn (v rámci jedné země by se neměly duplicity identifikátorů vyskytovat – případně se bude jednat o odlišné navigační zařízení jako např. NDB a VOR).

Zobrazení tratě – FPL a další funkce pro navigaci
Jakmile máme připravenou trať pomocí funkce FPL G1000, můžeme nahlédnout na kurzy jednotlivých legů včetně vzdáleností pro jednotlivé legy na PDF v malém okénku či na velké obrazovce MDF v pravé části instalace vašeho letounu. V prostřední části panelu PFD nám již navigační růžice 

Ukazuje první kurz pro odlet z letiště Vodochody směr VLM – vlašim 137 a vzdálenost k tomuto bodu v NM.

Pokračovat na další bod trati – DIRECT TO
Kdykoliv potřebujeme přeskočit na následující bod na trati, použijeme kurzor aktivovaný stiskem klávesy FMS. Po přesunutí kurzoru (opět širší částí tlačítka FMS) na kýžený bod pokračovaní na trati jednoduše zvolíme tlačítko DIRECT TO:


 
HSI (Horiznotal Situation Indicator) - zobrazení odchylky od trati
Jakmile nasadíme stejný HDG (kurz) jako nám indikuje navigace – tedy např. 137 na VLM po vzletu z Vodochod můžeme využívat služeb jednoho z největších vynálezů v histori aviaoniky – CDI (course deviation indicator – neboli indikátor odchylky od trati).  Ocitneme-li se například díky silnému jižnímu proudění vlevo od trati, zobrazí nám tuto skutečnost HSI odchylkou střední čáry indikátoru na pravou stranu – což nám říká: leť doprava nebo-li následuj ukazatel:

Mírnou opravou HDG nebo-li kurzu doprava tak opravíme snos větru a dostaneme se zpět na trať určenou funkcí FPL a GPS systému G1000. Přibližující se CDI zpět na střední čáru hlavního indikátoru směru naznačuje návrat na trať. K zapamatování HDG/kurzu letěného pro opravu snosu větru použijeme stisk tlačítka HDG na levé části panelu PFD  ve střední části.

Pokud jste naznali alespoň část z předchozích odstavců zajímavou, pak jste napůl cesty směrem k přístrojovému létaní anebo schopnosti vést letoun přesně na trati a využívat tak efektivně sil přírody (vztlaku, proudění atd.) stejně jako paliva a motoru ve vašem letounu. Koho tento článek opět zaujal, zvu na další díl věnovaný pokročilejší navigaci.

--
Autor: Lukáš Kyzlink CPL MEP IR, FI, GLD
Poděkování patří všem co měli tu trpělivost mě učit :)
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Re: Kurz

Odpovědět

Datum : 31.05.2013 10:54, Vložil : Lukin

dobrý nápad, možná na konci série připravíme nějaké video, shrnující všechny díly.

Re: G1000

Odpovědět

Datum : 31.05.2013 10:52, Vložil : Lukin

další díl očekáváme další týden, tedy první týden v červnu zde bude publikován.

Kurz

Odpovědět

Datum : 29.05.2013 23:41, Vložil : Tim

Pěkné ale chtělo by to nějaká ukázková videa pro nás starší.

G1000

Odpovědět

Datum : 24.05.2013 18:17, Vložil : Leoš

Super článek, kdy bude další díl?

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka