Základní dovednosti G1000, jak na to rychle a snadno

19.05.2013

Část 1. nastavení komunikace - co jste možná nevěděli

Tento článek je určen těm z Vás, kteří si chtějí rozšířit své praktické znalosti a nemají příliš mnoho času na podrobnější studium manuálu, které i tak vřele doporučuji – jedná se totiž o velmi zajimavé čtení.  S G1000 mám osobní zkušenosti  +40h a s jeho kolegou G430 něco přes 100h a proto již ze startu mohu říci, že ideologie používání předchůdců od továrny Garmin zůstává zachována a svou jednoduchostí a logikou usnadňuje mnohé činosti v moderně vybavených letounech.

Základní členění G1000
PFD (primary flight display) zpravidla na levé části palubní instalace, zobrazuje primární letové přístroje jak je známe z klasického osazení avionikou.
MFD (multifunctional flight display), který bývá na pravé straně instalace palubní desky, zobrazuje mapu, výkony motorů, podrobný letový plán, informace o letištích atd.


Chystáme si komunikaci, prvně hezky postaru
Stejně jako v G430 zůstává logika volby frekvencí a jejich volba do aktivního módu jednoduchá a přímočará. Frekvenci pro VHF komunikaci volíme ve STBY módu pomocí otočných selektorů s označením COM (tlustější hlavní část a tenčí desitou část frekvence). Volba kanálů COM1 a COM2 probíhá stiskem kombinovaného otočného tlačítka pro volbu frekvence. Nastavovaná frekvence je označena ve světle modrém rámečku.  Aktivní frekvence jsou vždy ty ve střední části PFD nebo MFD panelu (komunikace pravý horní roh, navigace pak levý horní roh).

                   

Pozorné oko si všimne, že vodorovná šipečka mezi frekvencemi nám naznačuje, kterou z kláves na pravé horní části panelu použít pro změnu mezi aktivní a STBY frekvencí. 
 

Co možná zatím netušíte je, že volbu frekvence značně zjednodušuje použití informačního panelu MFD displaye (zpravidla pravé části G1000 ve vašem stroji), kde při zobrazení informací o letišti v daném letovém plánu můžete zobrazenou frekvenci poslat přímo do onoho světle modře označeného STBY COM kanálu. Celkem pecka ne? Takže teď zahoďte připravený tahák s frekvencemi a pozorně sledujte tok děje následujího odstavce …


Zobrazení informací o letišti aneb z karty letiště rovnou do STBY frekvence!
Abychom plynule navázali na předešlé odstavce o volbě frekvencí, ukažme si jak si zobrazit informace o waypointu nebo letišti, které máme v letovém plánu (viz. samostatný odstavec). G1000 má totiž tu vlastnost, že známou pozici startu – tedy letiště nahození či posledního vypnutí si zapamatuje a je tedy možné ihned nahlédnout na užitečné informace: freq AFIS, GND, RWY atd. Na pravém panelu začneme volbou informační obrazovky rotačním selektorem FMS v pravé dolní části ovládacího panelu.

                    

Jakmile máme zobrazenou stránku s informacemi o letišti (nebo jiném aktivním bodu FPL viz. dále používání letového plánu) kurzorem FMS, který aktivujeme stiskem otočného selektoru, označíme požadovanou frekvenci jako je tomu v dolní části našeho obrázku a poté už jen stiskneme klávesu ENTer v pravé dolní části ovládacího panelu. Celkem easy ne? Nyní už stačí je pravidelně aktualizovat databázi.

Jak že byla ta nouzová frekvence?!
Ztráta komunikace, horšící se počasí, nervy a stres dokážou hodně i to, že v tu danou chvíli nevíme jak se jmenuje letadlo co v něm právě sedíme natož si pamatovat nouzovou frekvenci. Tvůrce G1000 ale i jeho předc hůdce G430 myslel i na tyto případy. Víme, že změnu ze STBY frekvence na aktivní provedeme stiskem vodorovné šipečky. Jste ve stresu, no tak tu šipečku prostě zmáčkněte a čekejte co se stane – při delším držení se zobrazí a nastaví do aktivního módu ona 121,5 MHz. Jsme na začátku dobrého konce řešení nouzové situace.

Snad  vám tento článek přinese inspiraci v používání avioniky značky Garmin a chuť do dalšího vzdělávání. Další pokračování bude totiž věnováno plánování tratě a navigaci.

--
Autor: Lukáš Kyzlink CPL MEP IR, FI
Poděkování patří všem co měli tu trpělivost mě učit

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka