Jak jsem viděl AERO… 1.Díl

11.05.2013

Aero , Aero , Aero…

    Mnohokrát jsem o Aeru slyšel  a četl , až jednoho krásného dubnového rána jsem se rozhodl, že ho chci i vidět a tím začalo naše martirium. Co vše obnáší vydat se s malým cvičným letounem až k břehům Bodamského jezera v podhůří Alp ? Dokonalá příprava , hodiny plánování ,desítky telefonů a hlavně parta skvělých lidí se společným cílem… EDNY. Začněme ale pěkně od začátku:

    Aero Friedrichshafen je největší leteckou výstavou v sekci malého civilního letectví na starém kontinentu , obsah výstavy připravilo 630 vystavovatelů z 35 zemí. Letošní ročník se konal  24-27.4 2013 na obvyklém místě.  Jím je letiště Bodensee (EDNY) německého města Friedrichshafen ve spolkové zemi Badden-Wurtenberg. Toto letiště ovlivňuje rozvoj civilního letectví již od jeho moderních počátků , první pravidelné lety vzducholodí Zeppelin byly podnikány právě z tohoto letiště. V současné době se letiště stalo tradičním místem pro setkání všech milovníků létajících strojů. Celkový počet návštěvníků se blíží 33.000 tisícům a každoročně stoupá , 70% příchozích má dle statistik pořadatele vlastní pilotní průkaz.  Není tedy náhodou, že velká část využila možnost příletu na AERO tak jako my.

    Po krátkém telefonickém rozhovoru s call centrem kdy byla zaznamenána imatrikulace , typ letounu a letiště vzletu se nám podařilo získat potřebné formality pro přílet ,  získali jsme časový slot na 9-9:20 local time , sloty byly vydávány v blocích  po 20minutách pro 6 letounů.  Zdá se , že nejobtížnější část máme za sebou tedy alespoň dle vytíženosti telefonní linky kterou obsluhovaly jen dvě operátorky které si často pletly UTC a local time…

    Pro přílet na AERO bylo vyžadováno podání letového plánu s uvedeným časovým slotem v poli 18. Teoretický základ bychom měli, a nyní se můžeme pustit do plánovaní trasy.

    Ač se to nezdá tak čistá vzdálenost mezi naším domoským letištěm Brno-Tuřany a letištěm Bodensee dosahovala 310nm , tedy na hranici bezpečného doletu našich duralových ořů. Rozhodli jsme se tedy zbaběle naplánovat trasu přes jihočeský Hosín který se opět ukázal jako skvělý odrazový můstek pro lety do jižního Bavorska a Francie.  Taktickou informací pro volbu předsunutého stanoviště byla přítomnost letištní restaurace kde jsme dopodrobna dokončili plánování  letu. Jež bylo završeno telefonickým podáním plánků pro celou naši eskadru na Brněnském Briefingu , no nebudu zastírat když jsme volali po páté tak už z nás měli vážně radost :)


    Let byl tedy rozdělen do dvou fází LKTB-LKHS  a LKHS- EDMF – EDNV – KPT – EDNY. Využitím předsunutého stanoviště v malebném prostředí Jižních Čech se nám podařilo zkrátit druhý úsek na únosných 240nm. Což nám při kalkulované rychlosti 90kts dávalo délku letu na AERO 2:45 hod. I tak jsme ale vstávali jak se říká se slepicemi , odměnou nám byl krásný východ slunce.

    Pro plánování letů na delší vzdálenosti ocení každý pilot přehledové aplikace a správný plánovací software.  V posledních letech velmi oblíbenou aplikací se stal webový plánovač „skyvector“ jež nabízí přehledné zobrazení trasy. Náš let byl plánován s využitím mapových podkladů  Jeppesen VFR , profesionálního plánovacího nástroje Jeppesen internet flight planner a s využitím standartních radionavigačních prostředků kterými byly naše letouny vybaveny (GNSS , VOR)

    Pro plánování VFR letů na takto velké vzdálenosti jsou naprosto klíčové předpovědi počasí v jednotlivých oblastech , letiště Friedrichshafen trpí jedním neduhem a tím jsou vzhledem k blízkosti Bodamského jezera a Alp časté přízemní mlhy s RVR pod 200m a to jak uznáte není zrovna ideální taneční parket pro valčík s C152. Rozhodli jsme se plně využít možností našeho domovského letiště a to především špičkového Meteobriefingu na LKTB k neustálému vyhodnocování našich možností.  V úterý 23.4 přišla slibná zpráva , počasí v jižním Německu bude ovlivňováno tlakovou výší..

    Náhradní trasu spočívající v nočním letu na Norimberk jsme tedy mohli s klidným svědomým hodit do koše , no co na bombometčíky RAF si budeme hrát příště. Využili jsme tedy našich schopností a možností dle našeho nejlepšího vědomí a svědomí  a započali finální přípravu. Základem kvalitní přípravy je nutnost zajistit si a posoudit potřebné informace a to v tomto pořadí:

1. Čím letím / jaké jsou mé možnosti a navigační výkonnost.
2. Jaké podmínky mohu očekávat na a v blízkosti trasy.
3. Jaké je obvyklé počasí v prolétávané oblasti.
4. Jakými prostory  budu muset proletět 
5. Příletové informace k mé destinaci.

    Naše skupina sestávala z letounů řady C152 , C172 a Pa28  , všechny tři typy jsou tedy vybaveny atmosférickým leteckými motory na letecký benzín a patří k nejrozšířenějším strojům na světě.  Z krátkého studia letové příručky naší 152ky vyplynula následující fakta o výkonnosti:
Pressure alt:  8000ft , 2300rpm , 93kts , 4.7gph

    Tolik říká velmi optimistická teorie letové příručky, ze zkušenosti ale víme, že naše stroje při tomto nastavení budou schopny udržet cca 85kts při 5,5 gph.

    Rovněž je třeba brát v potaz klesající účinnost nepřeplňovaných motorů při letech ve vyšších letových hladinách , náš let probíhal celou dobu v rozmězí FL65 – FL80.

    Jako rizikové prvky našeho letu byly vyhodnoceny přelety šumavy  a v případě nepřízně počasí stoupající terén v blízkosti trati. Při letu jednomotorovým letounem musí pilot vždy uvažovat nad plánovanou trasou letu a to tak aby byl schopen v případě náhlého selhání pohonné jednotky provést nouzové či bezpečnostní přistání tak aby neohrozil sebe a další osoby.

    V den uskutečnění našeho letu panovalo v oblasti šumavy klidné čisté ovzduší prostě CAVOK…  Oblast podhůří Alp v okolí Mnichova je známá svými poměrně náhlými bouřkami , většina oblačnosti je zadržena masivem Alp.  Jak již bylo zmíněno , okolí jezera Bodensee bývá často přikryto mlžným oparem. Pro tento případ bylo naše záložní letiště zvoleno v dostatečné vzdálenosti od jezera.

    Plánovaná trasa počítala s  překročením hranic FIRu LKAA do Západní části Šumavy v oblasti plešného jezera. Následoval  traťový let jižním bavorskem. Nezbytné bylo v průběhu letu zůstat mimo Mnichov Class „charlie“ airspace . Což nám  zajistilo poznávací let po bavorském venkově. Ideální to místo pro ztrátu orientace , políčko střídá lesíček a občas rybníček s vesničkou…

    Nicméně i v době GNSS a VORů stačilo použít selský rozum. Držet Alpy po levici a slunce v zádech. Co nás ovšem mile překvapilo byla profesionalita , ochota a vstřícnost německého DFS. Především musím pochválit ochotu předávat aktuální METARy EDNY na frekvenci  Mnichov info což nám umožnilo snadnější rozhodování pro případ diverze a naopak vzhledem k nečekanému protivětru v hladině. Předání nových ETA na stanoviště EDNY TWR. Všechny letouny v oblasti s destinací EDNY v letovém plánu měly přidělen stejný squawk , což umožňovalo filtraci provozu , ikdyž ten den to vypadalo, že na AERO letí všechno co má křídla. Základním prvkem každé komunikace je správný pozdrav ,především pro starší ročníky je důležité vědět, že Mnichov Info zdraví rázným Grüß Gott a nikoliv Heil.

     Pořadatelé publikovali pro dobu výstavy speciální příletové informace ve formě suplementu k standardnímu AIPu EDNY.  Přílety byly ko-ordinovány na frekvenci 120.07 Mhz , tuto bylo třeba zkontaktovat cca 15min před letištěm pro ověření platnosti slotu. Letouny byly dle směru příletu separovány do 3 vyčkávacích prostorů (oskar , sierra , Whiskey ) v blízkosti letiště. 

    Vzhledem k nečekanému protivětru se náš let protáhl cca o 20min díky čemuž jsme přišli o svůj slot a museli v prostoru Sierra vyčkávat na přistání letounů ze slotu po nás.  Což ovšem nebyla nijak závratná doba a alespoň jsme si prohlédli nádhernou scenerii Alp u pobřeží Bodensee. Po několika orbitech jsme se dostali na řadu i my a byli jsme přeladěni na Friedrichshafen TWR  134.3Mhz Následovalo napojení do Base a mohli jsme si vychutnat finále 24 EDNY s instrukcí „vacate first available to the left“

    Plný význam této fráze jsme pochopili až na zemi. Letiště bylo v obložení několika stovek letounů všech tříd a velikostí. Po vyklizení na „Delta“ jsme se zařadili do fronty a čekali až si pro nás přijede marshall. Letouny byly pro větší efektivitu na stojánky naváděny s pomocí follow me. Dopravní zácpu na letišti člověk zase tak často nezažije takže z tohoto hlediska musím opět chválit vzornou připravenost pořadatelů.

    Po ustájení našeho oře jsme nastoupili do jednoho z minibusů křižujících letiště a nechali jsme se dopravit ke vstupní bráně pro přílétající posádky.

    V příštím díle se můžete těšit na popis výstavy jako takové a cesty domů…

--
Petr Kratochvíl

 

 

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Cestování

Odpovědět

Datum : 13.05.2013 06:04, Vložil : Leoš

Super článek, kdy bude další díl? Plánujete další výlet po Evropě a je možné se přidat s vlastním letadlem?

EDNY

Odpovědět

Datum : 10.05.2013 09:06, Vložil : Radim

Pekne ! Byl jsem po vystave a byl jsem dost nespokojen jak dlouho jsem musel cekat na doplneni paliva. Jinak pani na briefingu super

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka