Provoz motoru C172 na chudé straně od peak EGT

27.03.2013

Petr nám poslal dotaz:

Dobrý den,

chtěl bych se zeptat, proč nelze provozovat motor C172 na chudé straně od peak EGT?

Jak se projevuje chod motoru na chudé straně od peak EGT?

Děkuji Petr

My mu rádi odpovídáme:

Debata o tom, jestli letět na bohaté nebo chudé straně od peak EGT, je jedna která v letectví přetrvává a každý na to má svůj vlastní názor.

Existují všeobecně dva důvody proč je vhodné se vyhout letu na chudé straně od peak EGT, tzv. "lean of peak" (LOP).

První důvod, proč by se C172 neměla provozovat LOP je příručka. Např. u Cessny 172P je napsáno, že ochuzovat se dá při cestovním režimu na výkonu 75% a méně. Za použití indikátoru EGT se najde peak EGT. Pak se dá směs upravit na bohatou stranu od peak EGT ("rich of peak", ROP) o 50°F na doporučovanou úroveň ochuzení (na tu jsou také vypočítané spotřeby ve zbytku příručky). Nebo se může zůstat na peak EGT pro získání "best economy", které dodá dolet o 4% více a sníží rychlost o 3kt.

Druhý důvod je opotřebení motoru. Let na LOP se blíží podmínkám v motoru, kdy může docházet k detonaci. To znatelně více opotřebovává motor, a v lepším případě se to jenom projeví ve větší ceně roční prohlídky.

Na závěr bych dodal, že let ROP má alespoň nějakou bezpečnostní rezervu oproti LOP. "Přiliš bohatá" směs ničemu neuškodí, "přiliš chudá" znamená vysazený motor.

S pozdravem,

Matěj Dostál, flyMag

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka