AKTUALIZACE: Vláda schválila prodej ČSA, smlouvu s Korean Air podepíše 9.dubna

13.03.2013

    Praha 13. března (ČTK) - Vláda dnes schválila prodej čtyřiačtyřicetiprocentního podílu Českých aerolinií korejskému dopravci Korean Air. Po jednání kabinetu to novinářům řekl premiér Petr Nečas. Smlouva by měla být podepsána 9. dubna. Korean Air za menšinový podíl v ČSA nabídly 67,5 milionu korun.

    "Zakončili jsme tak restrukturalizační proces, který v rámci (Českého) Aeroholdingu se snažil zachránit budoucnost ČSA," uvedl ministr financí Miroslav Kalousek. Vstup strategického partnera není jen logickým vyústěním tohoto programu, ale i požadavkem Evropské komise. Ta jím podmínila souhlas s přijetím 2,5miliardového úvěru od státní firmy Osinek, který ČSA získaly za údajně výhodnějších podmínek.

    Korean Airlines budou podle Kalouska garantovat budoucnost Českých aerolinií. Budou garantem i pro zaměstnanost v této společnosti a v neposlední řadě přispějí i k rozvoji pražského letiště, řekl ministr.

    Vstup investora ale bude mít i negativní dopad, uvedl Michal Hrnčíř z advokátní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners. Stát tímto prodejem fakticky přijde o možnost samostatně rozhodovat o zásadních věcech spojených s ČSA. Jako příklad uvedl zvýšení či snížení základního kapitálu či změnu stanov, což jsou procedury, ve kterých je potřeba získat na valné hromadě vyšší shodu než prostou většinu hlasů. "V souvislosti s prodejem takto velkého podílu lze logicky očekávat změny v managementu a orgánech ČSA, přesněji dosazení zástupců nového vlastníka," uvedl.

    Podle místopředsedy ČSSD Lubomíra Zaorálka není prodej podílu aerolinek žádným velkým úspěchem vlády. "Výsledek znamená, že se nepodařilo najít strategického partnera, prodává se pouze menšinový podíl. Strategický partner by musel být z Evropy. Korean Air je zajímavý partner, ale není to strategický partner," řekl dnes Zaorálek novinářům. Podle něj je v ČSA "na vše pozdě", prodány měly být podle něj už před lety.

    Hodnota celých ČSA podle nedávného odhadu společnosti Ernst & Young činí 148 milionů korun, cena nabízená Korejci tak podle odborníků odpovídá hodnotě požadovaného podílu. Kromě Korean Air o ČSA zprvu projevily zájem rovněž Qatar Airways. Tento dopravce ale nakonec závaznou nabídku ke koupi nepodal.

    Celých 67,5 milionu korun za prodej podílu ČSA půjde podle Kalouska do Českého Aeroholdingu. Ten kromě ČSA a pražského letiště sdružuje rovněž bývalé dceřiné společnosti aerolinií - Czech Airlines Technics, Czech Airlines Handling, který se zabývá odbavováním cestujících a letadel, Czech Airlines Services, které působí jako pracovní agentura, a charterového dopravce Holidays Czech Airlines.

    Poslední jmenovaná společnost bude nyní muset trh charterové dopravy opustit. Odchod Holidays Czech Airlines z tohoto segmentu leteckých služeb byl součástí dohody vlády se soukromým dopravcem Travel Service, který oplátkou stáhne žaloby kvůli údajné nedovolené podpoře v souvislosti s výše uvedeným 2,5miliardovým úvěrem. Podle dřívějšího vyjádření aeroholdingu Holidays nezaniknou, ale budou se specializovat na pronájem šesti vlastních letadel.

    České aerolinie v současnosti provozují 28 letadel, v letním řádu dopravce počítá se 26 letadly. V roce 2010, kdy restrukturalizace firmy začala, čítala letadlová flotila ČSA pět desítek strojů a ČSA zaměstnávaly zhruba 3300 lidí. V současnosti ČSA nezaměstnávají ani polovinu z tohoto počtu. Jde pouze o zaměstnance samotného dopravce - piloty a palubní personál. Lidé ze zbylých profesí přešli do aeroholdingu.

    Korean Air zaměstnává zhruba 21.000 lidí a provozuje 146 letadel. Stejně jako ČSA jsou členem aliance SkyTeam, která má dnes dvacítku členů.

    ČSA v roce 2011 hospodařily se ztrátou 241 milionů korun před zdaněním. V roce 2010 vykázaly hrubý zisk 76 milionů korun, v němž ale byly započteny tržby z prodeje dlouhodobého majetku za téměř 2,7 miliardy korun. V roce 2009 měly ČSA ztrátu 3,7 miliardy korun.

    Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení tehdy zůstalo jen konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule; v pololetí ale bylo v minusu přes 700 milionů korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá, protože vítězné konsorcium si podle ní kladlo řadu nepřijatelných podmínek. Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka