Na startu je Rudra

22.02.2013


    K události, která nepochybně nepotěšila největší světové výrobce moderních bitevních vrtulníků, Boeing či ruský Kamov, došlo v neděli třetího února na leteckém veletrhu Aero India v Bangalore na základně Yelahanka. Ač indické vojenské letectvo neustále masivně modernizuje svůj letový park a logicky tedy patří k vítaným zákazníkům různých zbrojních koncernů - nedávno např.koupilo 126 Rafalů i švýcarské cvičné Pilatusy - zahraniční bitevní vrtulníky již mezi dodávanými stroji nebudou.

    Šéf indického úřadu Center for Military Airworthiness and Certfication, CEMILAC, K. Tamilmani totiž ve zmíněný den za přítomnosti předsedy představenstva Hindustan Aeronautics Limited, HAL, R.K.Tyagiho předal zástupci náčelníka generálního štábu indické armády, generálporučíkovi Narendru Singhovi prvního „boha“ bouře“ alias plně vyzbrojený, již certifikovaný lehký bitevní vrtulník HAL Mk-IV „Rudra“(bůh bouře).



    „Námi vyvinutý Advanced Light Helicopter „Rudra“ nyní dosáhl statusu, který se  odborně nazývá „Initial Operation Clearance“. Díky tomuto slavnostnímu okamžiku se HAL i Indie nyní zařadily mezi pouhých osm zemí, které dokáží vyvíjet, sériově vyrábět a certifikovat tak složité a komplexní zbrojní systémy, jakými jsou vlastní bitevní vrtulníky.

    Jsme pyšní na to, že i my jsme se nyní zařadili mezi takové výrobce bitevních vrtulníků, jací již existují v USA, Rusku,Belgii, Izraeli, Německu, Itálii a Jihoafrické republice. Důsledkem i v budoucnosti bude, že můžeme bez problémů dále rozvíjet nemalý technický potenciál, který jsme již do vývoje RUDRY investovali,“, řekl novinářům předseda představenstva HAL R.K. Tyagi. „Úspěšně integrovat celou řadu složitých zbrojních systémů bitevního vrtulníku je velmi složitá záležitost. Jsme rádi, že jsme dosáhli cíle“, dodává ředitel Helicopter Division HAL P. Soundara Rajan. Velmi zajímavé je, že „Rudra“ je první těžce ozbrojenou „odnoží“ řady lehkých bojových vrtulníků indické výroby ALH, Advanced Light Helicopter. Může nést až sedmdesát neřízených raket belgické výroby ráže 68 mm ve čtyřech závěsných pouzdrech, protitankové a protiletadlové střely, konkrétně osm protitankových střel Helina,  čtyři protiletadlové MBDA Mistral a pod přídí má ve věžičce integrován automatický kanón ráže dvacet milimetrů, dodávaný francouzskou firmou NEXTER.

    Vyzbrojen může být i dvěma torpédy, protilodními střelami či protiponorkovými hloubkovými náložemi, Palba je řízena prostřednictvím soustavy infračervených a termovizních zaměřovačů, umístěných v přídi stroje, laserovými měřiči vzdálenosti palby a zaměřovači. Součástí palebného systému jsou i ve všech rovinách stabilizované kamery pro denní i noční vidění. Stroj je pochopitelně vybaven i „celoskleněným“ kokpitem, systémem ochrany před prostředky elektronického boje, užívanými protivníkem i účinným systémem vlastní ochrany letounů, který dodal SAAB. HAL uvádí, že všechny zmíněné systémy bez problémů pracují i v letové výšce 6000 metrů, což bylo opakovaně vyzkoušeno na různých armádních střelnicích.

    Velmi pozoruhodné je, že prototyp „boha bouře“ poprvé vzlétl šestnáctého srpna 2007. Sedmdesát šest již objednaných vrtulníků „Rudra“ začne indické letectvo i letectvo pozemní armády dostávat již v letošním roce. První dva vyrobené byly indické armádě slavnostně předány právě na Aero India.



Jedno až dvoumístný stroj má délku 15,87 metru/52 stop, průměr rotoru 13,20 metru/43 stop, výška 4,98 metru/16 stop, plocha rotoru 137 m2/1472 čtverečních stop. Prázdná hmotnost je 2502 kilogramů/5515 liber, únosnost 2600 kg/5731 liber, maximální vzletová hmotnost 5500 kg/12125 liber.Motory: buď dva turbohřídelové HAL/Turboméca Shakti o výkonu motoru 1000 kW nebo dva Turboméca TM 333 o výkonu motoru 746 kW. Maximální rychlost 290 kilometrů za hodinu/180 mil, bojový dolet 320 kilometrů/200 mil, dostup 6096 metrů/20000 stop.



--
Pramen
HAL achieves Initial Operation Clearance for advanced light helicopter 
Indian Army Receives Advanced Light Helicopter MK-IV „Rudra“ from HAL
http.//enwikipedia.org/wiki/HAL_Rudra
Mgr. Zdeněk Procházka
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

wiltoncratty98@gmail.com

Odpovědět

Datum : 03.06.2013 10:08, Vložil : chong

I was wondering if you ever considered changing the page layout of your site? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having 1 or 2 images. Maybe you could space it out better? chong http://thedevilstolethebeat.com/often-the-untold-story-upon-bowtrol-colon-cleaning-that-or-perhaps-be-overlooked/

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka