Nepodařené přistání Tu-154 zabilo i muzikanty od Evy Pilarové

17.02.2013

    Praha 17. února (ČTK) - Obyčejný let sovětského Aeroflotu na lince z Moskvy do Prahy se 19. února 1973 během několika okamžiků změnil v druhou nejhorší leteckou katastrofu na českém území. Po nepodařeném přistání na pražském ruzyňském letišti tehdy zahynulo 66 pasažérů a členů posádky, o velkém štěstí mohlo hovořit 24 lidí, kteří zřícení stroje Tu-154 přežili. Jen shoda náhod zachránila život populární zpěvačce Evě Pilarové, v letadle ale zahynulo několik hudebníků z její kapely.

    Pro dobový tisk však zůstala tragédie, kterou v počtu mrtvých překonala až v říjnu 1975 nehoda jugoslávského charterového letu u Suchdola, ve stínu blížících se oslav výročí Vítězného února. Vyšetřovatelé nehody se pak potýkali s politickými tlaky, vždyť havarované "tučko" patřilo k nejmodernějším strojům sovětské provenience a letci za řídícími pákami navíc patřili ke zkušeným veteránům. Paradoxně právě kombinace zkušeností s teprve rok létající novinkou ale nejspíše způsobila katastrofu.

    Kapitán osudného dopoledního letu měl sice na kontě přes 13.000 hodin, jen zlomek z toho ale nalétal na Tu-154, ani druhý pilot na tom nebyl lépe. Situaci v kokpitu pak zkomplikovalo to, že místo obvyklé pětičlenné posádky bylo na palubě mužů v uniformách Aeroflotu osm. Běžný linkový let do československé metropole totiž sloužil také k zácviku nového navigátora, palubního inženýra a radiotelegrafisty. Jejich přítomnost v letadle sama o sobě ale nehodu nezpůsobila.

    Určitá "přelidněnost" pilotní kabiny nicméně mohla mít vliv na soustředění všech členů posádky. A právě nepozornost nejspíše vedla ke smrti většiny cestujících. Oficiální závěry vyšetřování však kvůli značnému poškození vraku požárem na konkrétního viníka neukázaly. Podle důkazů ale letadlo přistávalo s chybně nastaveným horizontálním stabilizátorem (součást ocasních ploch) a těsně předtím, než se měl podvozek dotknout přistávací dráhy, tak byl stroj neovladatelný.

    "Náhle jako by se řídicí páka uvolnila. Ačkoliv jsem ji k sobě přitáhl, nepotřeboval jsem k tomu žádnou sílu. Vykřikl jsem: Nevím, co je s letadlem, je neovladatelné," vypověděl u výslechu kapitán, který havárii přežil. Místo ladného dosednutí na dráhu tupolev zamířil půl kilometru před jejím začátkem přímo k zemi. Nejprve přišel o podvozkové nohy, pak se utrhlo pravé křídlo a letoun se převrátil na záda. Nakonec se vznítilo palivo, které vytékalo z poškozené nádrže.

    Většina ze 66 obětí se udusila zplodinami nebo uhořela. Velké štěstí mělo 24 lidí včetně pilotů, kteří se nacházeli v přední části letounu a podařilo se jim včas uniknout z dosahu plamenů. Mezi nimi i baskytarista Petr Marcol, který přežil jako jediný z doprovodné skupiny Evy Pilarové. "Já si pamatuji jenom tu velkou ránu, kdy celé letadlo zaskřípalo. Když jsem se probral z bezvědomí, letadlo hořelo. V tom ohni a kouři jsem se marně pokoušel rozbít okénko," popsal situaci těsně po nárazu.

    Nakonec se Marcolovi podařilo rozepnout pás a dostat se trhlinou v trupu ven. Kromě muzikantů, kteří se přes Moskvu vraceli z kubánského turné, zemřeli ono dopoledne kromě Čechoslováků i občané Sovětského svazu, Kuby, Polska, Rumunska nebo východního Německa. "Nesmělo se o tom psát, nesmělo se o tom mluvit. Tehdy jsem si poprvé v životě sáhla na dno. Na dlouho mě to poznamenalo," vzpomínala na tragédii Pilarová, jež se do Prahy vracela později.

    Přestože oficiální závěry vyšetřování nedaly jasnou odpověď a nevinily posádku nebo snad výrobce letounu, přišly po pražské katastrofě - vůbec první vážné nehodě stroje nasazeného na linky v roce 1972 - změny v konstrukci stroje. Modernizovaný Tupolev Tu-154A, zařazený do služby sovětského u Aeroflotu v roce 1974, měl kromě silnějších motorů, větších nádrží nebo většího počtu únikových východů i upravené ovládání vztlakových klapek a horizontálního stabilizátoru.

Zdroj ČTK
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka