Boeing možná nová letadla Dreamliner nedodá včas

10.02.2013

    Seattle 9. února (ČTK) - Americký výrobce letecké techniky Boeing připustil, že možná nebude schopen zákazníkům dodat nová letadla 787 Dreamliner podle původního harmonogramu dodávek. Firma upozornila zákazníky, kteří na nové letouny čekají, že jejich objednávka bude buď odložena, nebo se o jejím odkladu zřejmě rozhodne. Boeing se teď soustředí na to, aby objasnil nedávnou sérii závad na nových letounech.

    V celém světě je zatím v provozu kolem 50 letadel Dreamliner. Ve flotile je mají hlavně japonské aerolinky, v Evropě tento stroj vlastní zatím jen polská letecká společnost LOT. Ani jedno z letadel ale teď nesmí do vzduchu, dokud se nepřijde na to, proč měla tato letadla v poslední době tolik závad. Americké úřady zatím povolily zkušební lety.

    Boeing zatím ve výrobě nových letadel Dreamliner pokračuje a nemá v úmyslu výrobu přerušit. Dreamliner je považován za nejvyspělejší dopravní letadlo na světě. Je to stroj, který poprvé ve velké míře využívá polymerů a dalších kompozit, a to na křídla i trup. Letadlo má nižší hmotnost, než stroje srovnatelné velikosti, a tudíž i nižší spotřebu.

    Norská letecká společnost Norwegian Air Shuttle potvrdila, že od Boeingu dostala upozornění na možné zpoždění při dodávkách objednaných letadel. Dopravce měl nové letouny od Boeingu převzít v květnu a červnu. Aerolinky kvůli současným potížím zakázky zpravidla neruší a doufají, že se Boeingu podaří potíže brzy vyřešit.

    Problémy s letadly Dreamliner se začaly hromadit v lednu. Na palubě jednoho stroje, který patří japonské společnosti Japan Airlines (JAL), po zaparkování na letišti v Bostonu začalo kvůli vadné baterii hořet. Potíže s bateriemi ale měla i další letadla, což vedlo americký Federální úřad pro letectví (FAA) k tomu, že lety všech strojů Dreamliner zakázal. Do kdy bude zákaz platit, stále není jasné.

    Dreamliner spoléhá víc než jakékoliv jiné moderní dopravní letadlo na elektrické signály, které pohánějí prakticky veškeré jeho činnosti. Kvůli novému systému pohonu tak Dreamliner potřebuje asi pětkrát více elektřiny než jiná dopravní letadla. Dreamliner je zároveň prvním letadlem Boeingu, které používá moderní lithium-iontové baterie. Ty jsou sice schopny uchovat větší objem energie a rychleji se nabíjejí, hrozí jim ale i příliš rychlé vybití a také vzplanutí, i když Boeing tvrdí, že má baterie proti takovým výkyvům zabezpečeny.

    Boeing má od úřadu FAA povolení provozovat letadla 787 Dreamliner na dlouhé tratě přes oceán, ovšem letadlo musí být vždy schopno do 180 minut doletět do místa, kde může bezpečně přistát. Boeing se snaží úřad přesvědčit, aby čas doletu prodloužil až na 330 minut. K tomu je ale nutné prokázat, že letadlo má vysokou provozní spolehlivost.

Zdroj ČTK
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka