Tichá letiště, chybějící emise

31.12.2012

Na většině velkých dopravních letišť s desítkami tisíc pohybů velkých dopravních letounů za hodinu může již v historicky dohledné době zavládnout velmi sympatické ticho. Vzduch nad jejich velmi zatíženými pojezdovými drahami také bude velmi čistý a prostý jakýkoliv emisí z motorů velkých airlinerů. V žádném případě to ale neznamená, že Chicago O´Hare, Frankfurt nebo Letiště Václava Havla budou nenávratně a bez náhrady zrušeny.

O výše zmíněnou zcela neuvěřitelnou proměnu se může zasloužit..elektřina.. Německý technický úřad DLR, Deutsche Zentrum fuer Luft und Raumfahrt totiž již delší dobu na zkušebním letounu A320ATRA, Advanced Technology Research Aircraft na letišti Hamburg-Finkenwerder testuje pohyb stroje po pojezdových drahách bez jakékoli činnosti vlastních motorů. Zkušební třistadvacítka po nich projíždí díky dvěma elektromotorům, upevněným na podvozkových kolech příďového podvozku.

Zajímavé je, že elektromotory, z nichž každý má výkon 25 kW, jsou napájeny ze zdrojového systému, umístěného v zadním zavazadlovém prostoru. „Speciální vzduchotěsný palivový článek vyrábí elektrochemickým směšováním vodíku a kyslíku elektrickou energii o napětí 270 Voltů, která je přenášena do zmíněných elektromotorů. Během dlouhodobých zkoušek pojíždění pomocí elektromotorů jsme především při jejich vysokých točivých momentech v řádu 3500-5000 Nm museli docílit synchronizované práce obou elektromotorů. Poměrně složité bylo také „zařídit“, aby se při jejich aktivaci příďové kolo čtyřicet sedm tun těžkého stroje neprotáčelo a aby se letoun pohyboval rychlostí lidské chůze, nikoli rychleji. Pozornost jsme dlouhodobě museli věnovat i vibracím, kterým jsou kola i na jejich discích upevněné elektromotory během pojíždění vystaveny. Nový pojezdový systém ale naše očekávání dokonce překonal. Prokázal, že dopravní stroje mohou pojíždět, aniž by byly v činnosti jejich motory. Navíc se při testování na frankfurtském letišti jednoznačně ukázalo, že díky tomu je vyrobeno o devatenáct procent méně emisí a hluk letounu je při pojíždění nulový. Navíc díky výpočtům víme, že denní spotřeba letounu kategorie A320 klesne o 44 tun paliva. Zákonitě se také o dvě letové hodiny prodlouží životnost motorů, neboť díky novému systému „běhají“ o dvě hodiny denně méně. Nově užívaný systém má ovšem pozitivní vliv i na náklady na údržbu motorů“, dodává vedoucí projektu z DLR Dr.Ing. Josef Kallo.

A kdy na velkých dopravních letištích „vypukne“ při pojíždění velkých letounů naprosté ticho? „Dlouhodobé testování prokázalo skvělou funkci systému. Zbývá jen zmenšit jeho objem a váhu a provést jeho testování v ostrém letovém provozu.Tato velmi užitečná technologie bude k praktickému nasazení připravena v letech 2014-2015. Po náročných provozních testech spolehlivosti bude podle mého s jejím běžným zavedením do služby počítat mezi lety 2018-2020“, dodává inženýr Kallo.

--

Pramen

http://www.flugrevue.de/de/technik/technik/rollen-dank-brennstoffze.. DLR und Airbus erproben eletrisch betriebenes Bugrad

Mgr.Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

elektřina na letišti

Odpovědět

Datum : 05.01.2013 16:52, Vložil : Jaromír Vegr

To se musí čekat několik let?? Je takový problém použít tahač, který ta letadla bude po letišti tahat? Nebo se čeká až dojde ropa a bude se rovnou na elektriku létat? Dejte se k nám! ww .elektromobily-os.cz

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka