O České aerolinie mají zájem Qatar Airways a Korean Air

05.12.2012

    Praha 5. prosince (ČTK) - O České aerolinie mají zájem společnosti Qatar Airways a Korean Air. Po dnešním jednání vlády to řekl premiér Petr Nečas s tím, že o prodeji ČSA by vláda mohla rozhodnout v dubnu nebo květnu příštího roku. Součástí privatizace ČSA bude vyřešení sporů se soukromým leteckým dopravcem Travel Service - v rámci této dohody ČSA ukončí činnost své dceřiné firmy Holidays Czech Airlines na charterovém trhu.

    Český Aeroholding, který je mateřskou společností ČSA, začátkem listopadu rozeslal výzvu padesátce největších leteckých společností, aby se do konce měsíce vyjádřily, zda se budou o českého národního dopravce ucházet.

 


    "Česká vláda je poctěna zájmem těchto investorů, protože se bezpochyby jedná o významné přední seriózní společnosti v oboru letecké dopravy," uvedl ministr financí Miroslav Kalousek. Zopakoval, že vládě při privatizaci národního dopravce šlo o vstup strategického partnera z oboru, nikoliv o prodej ČSA finančnímu investorovi. Protože obě společnosti pocházejí z mimoevropských zemí, mohou v souladu s podmínkami vlády žádat o odprodej pouze menšího než polovičního podílu akcií v ČSA.

    Součástí snahy o privatizaci ČSA bude podle Kalouska vyřešení sporů se společností Travel Service, která si opakovaně stěžovala na nerovné podmínky na českém trhu. Travel Service na základě dohody stáhne žaloby za zhruba 2,5 miliardy korun. Na oplátku od léta příštího roku dceřiná společnost státního Českého Aeroholdingu, Holidays Czech Airlines, která je největším konkurentem Travel Servisu v Česku, přestane provozovat charterové lety.

    Do konce letošního roku se podle ministra financí zájemci detailně seznámí s fungováním Českých aerolinií, do konce ledna od nich vláda očekává podání nezávazné nabídky spolu s manažerským plánem budoucího rozvoje tuzemských aerolinek. Podání závazné nabídky včetně ceny vláda očekává do konce února. Výhodnost nabídek poté bude posuzovat aeroholding zhruba do března či dubna a následně vítěznou nabídku předloží ministerstvu financí k dalšímu projednání ve vládě, popsal postup výběru investora Kalousek.

    S případným prodejem akcií ČSA musí kromě české vlády souhlasit ještě Evropská unie. Získat tento souhlas by ale podle Kalouska neměl být problém, protože právě odprodej národního dopravce byl jednou z podmínek, za kterých Evropská komise odsouhlasila přijetí úvěru od státní firmy Osinek, které ČSA získaly za údajně výhodnějších podmínek. Původně dopravci hrozilo, že bude muset 2,5miliardový úvěr vracet.

    Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule; v pololetí ale bylo v minusu přes 700 milionů korun. Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.

    Korean Air zaměstnává přes 15.000 zaměstnanců a provozuje na 140 letadel. Qatar Airways zaměstnávají spolu s dceřinými společnostmi přes 20.000 lidí a jejich letecká flotila tvoří více než 110 letadel. ČSA v současnosti mají tisícovku zaměstnanců a 28 letadel.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka