Z deníku leteckého archeologa 19: KX-B mlčí…

09.11.2012

„28.12.1941 jsme odstartovali na operační let - cíl Wihelmshafen.Posádkou kpt.let.M.Šiška,Tománek,Mohr,Ščerba,Skalický,Svoboda. Nad cílem kolem osmé obvyklý těžký flak vlevo pod námi. Po přeletu německého pobřeží na zpáteční cestě zpozoroval kpt.letounu Šiška, že tlak oleje v levém motoru, port engine, klesá.Tománkovo pumpování oleje ruční pumpou nijak nepomáhalo.Vrtule levého motoru se stále otáčela tlakem vzduchu, konečně se ulomila a padla do letadla, do kabiny radiotelegrafisty a přeťala interkomunikaci a řízení.Letadlo nebylo již pod kontrolou, letoun padl do vývrtky. Oba piloti se snažili seč byli, letadlo ovládnouti, což se jim podařilo. Provedli sice tvrdé, ale k záchraně životů dostatečné přistání na vodu. Letadlo se rychle plnilo vodou. Voda mi sahala až po ústa. Společně s Mohrem jsme astrověž (na hřbetě trupu za kokpitem- pozn.aut.) otevřeli a vystoupili ven na křídlo. Dinghy právě padla do vody. Na křídle byl již Tománek a Šiška přicházel. Naskákali jsme do dinghy, když se v astrověži objevil Ščerba. Šiška mu pomohl a pak všech pět v dinghy u samého křídla letadla čekalo na Skalického (přední střelec - pozn.aut.),ale ten se již neobjevil. Byli jsme přesvědčeni, že naše radio-zpráva (o potížích bombardéru Vickers Wellington Mk.IC vojenského evidenčního čísla T2553 s imatrikulací KX-B 311.československé bombardovací perutě - pozn.aut.) byla zachycena že pomoc přijde. Čekali jsme marně.

 

Bronzová deska na památníku

Teprve třetího dne jsme spatřili dvě nebo tři britská letadla od Coastal Command. Vypálili jsme rakety a jedno z letadel, Lockhed Hudson XS-P kroužil kolem nás v malé výši, hodil nám dokonce i balík od nás asi 10 m, který jsme nemohli nijak vylovit pro rozbouřené moře. Po asi 20 min kroužení letadlo odletělo směrem k Anglii. To způsobilo nervové zhroucení Tománka a Mohra (druhý pilot a navigátor - pozn.aut.), kteří pátého dne upadli v agónii a šesté noci pak oba zemřeli.

 

Čestná stráž pilotů 222. výcvikové letky

Šestý den na úsvitu pochoval jsem Tománka s pomocí Ščerby, který se na chvíli probral z bezvědomí: Mohra jsem již do moře nehodil, poněvadž jsem neměl již tolik síly. Kolem 8mé až 10té hodiny hod. ranní jsem spatřil břeh ve veliké dáli. K břehu jsme však přirazili až odpoledne kolem třetí hodiny a byli v úplně vyčerpaném stavu vzati do zajetí pobřež. něm. hlídkou severně asi 10 km od Alkmaaru dne 3.ledna 42 /Holandsko/“, vzpomínal po válce na neuvěřitelný příběh našich letců v RAF člen osádky stroje Sgt. Pavel Svoboda.

 

Dagmar a Vlasta Šiškovy

Jeho autentický příběh si na pláži u holandského Pettenu na břehu Severního moře vyslechl i dvanáctiletý Thomas Zuijderland „ 3. ledna 1942 jsme s mladším bratrem sbírali na pobřeží vyplavené dříví, když jsme na břehu moře spatřili malý žlutý gumový člun. Když jsme přišli blíž, leželi v něm čtyři letci. Tři se ještě hýbali, jeden ale ne..“., řekl novinářům poblíž kovové makety potápějící se ocasní části Wellingtonu, umístěné na pomníku zmíněným československým letcům, odhaleném sedmnáctého října poblíž obce Zijpe nedaleko místa, kde byli letci 3. ledna 1942 vyplaveni.

 

Vlasta a Dagmar Šiškovy ve společnosti českých letců

I vdova po kapitánovi osádky Šiškovi Vlasta Šišková, její dcera Dagmar Johnson Šišková i členové Mohrovy, Svobodovy, Skalického,  Šcerbovy a Tománkovy rodiny i iniciátoři akce z 222. „Šiškovy“výcvikové letky z 22. základny českého vojenského letectva z letiště Sedlec-Vícenice u Náměstě nad Oslavou si společně s velitelem českých vzdušných sil brigádním generálem Jiřím Vernerem, hybateli projektu, členy Klubu historie letectví v Jindřichově Hradci a zdejší „duší“ pomníku, Roelem Rijksem, na břehu Severního moře připomněli, že naděje nikdy neumírá.

 

(Poznámka: Ze zmíněné osádky Wellingtonu se přední střelec Sgt.Rudolf Skalický utopil se strojem po nouzovém přistání a jeho jméno je mezi dalšími tisíci jmen příslušníků a příslušnic RAF, kteří zahynuli ve službě, místa jejichž smrti nejsou známa, uvedeno na panelu 52 v kapli RAF v Runnymede stejné jako jméno druhého pilota Sgt.Tománka, který zemřel ve člunu a byl ostatními letci pohřben do Severního moře. Navigátor F/O Mohr je pohřben na místním hřbitově v Bergenu, hrob č.I-D-4. Zbylí tří letci se po složitém léčení postupně dostali do různých zajateckých táborů spojeneckých letců.F/Lt Ščerba byl pro svá v německých nemocnicích neléčitelná těžká zranění 16.9.1944 přes Švédsko repatriován do Velké Británie.

 

Hroby mnoha desítek československých letců, kteří padli při bojových letech, jsou dnes kromě ústředního pohřebiště ve francouzském La Targette rozesety na mnoha místech po celé západní Evropě a pochopitelně i na anglickém území. Klíčových britských dvoumotorových bombardérů, Vickers Wellingotn, které neúnavně u britského Bombardovacího velitelství.Bomber Command, do nástupu čtyřmotorových těžkých britských bombardérů  „táhly“ britskou bombardovací ofenzívu, 311.peruť u Bomber Command užívala od založení peruti 2.srpna 1940 do 25.4.1942, kdy byla pro zdecimovaný stav z jeho řad vyřazena. Tehdy jí totiž pro velké ztráty při náletech zbyly jen čtyři letuschopné osádky.

 

Později na nich ještě létala nad moři a oceány v rámci britského Pobřežního velitelství, Coastal Command. Dvoumotorový Vickers Wellington Mk IC, poháněný dvěma hvězdicovými motory Bristol Pegasus XVIII o výkonu motoru 746 kW//1014 HP, měl délku 19,68 a rozpětí 26,26 metru. Při maximální vzletové váze 12928 kilogramů létal ve výšce 4724 metrů, 15500 stop rychlostí 378 kilometrů za hodinu. Maximální náklad pum byl 2041 kilogramů, maximální dolet se 454 kilogramy pum byl 4102 kilometrů.

 

 

--

Prameny

http://www.acr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/kx-b-neodp... Tříletá Štěpánka KX-B neodpovídá

Čejka Eduard –Richter, Karel Historické události - druhá světová válka Praha, Mladá fronta 1979

Enzyklopaedie der Flugzeuge Augsburg,Weltbild Verlag 1994.(heslo Vickers Wellington)

Němeček. Václav Vojenská letadla 3. Letadla druhé světové války. Praha, Naše vojsko 1977

Rajlich Jiří Na nebi hrdého Albionu. 7.část Černá kronika československého letectva v RAF 1940-1945. Cheb, Svět křídel 2004

Sládek, Čestmír Osudy palubního střelce Praha, Naše vojsko 1993.

 

--

Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

proč

Odpovědět

Datum : 01.11.2012 21:46, Vložil : showpilot

Tam ta čestná stráž nemá slavnostní uniformu a proč stojí jak američtí vojáci. No coment

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka