Z deníku leteckého archeologa 17: Mosquito!!!

23.10.2012

    Ve čtvrtek 27. září kolem sedmé ráno místního času se na novozélandském letišti Ardmore na okraji Aucklandu  začala otevírat vrata místního dílenského hangáru firmy Avspecs. Z jeho příšeří se začaly, tlačeny desítkami mužů, pomalu vynořovat obrysy velmi elegantního dvoumotorového středoplošného stroje. Když dorazil na stojánku, vrtule levého křídelního motoru Rolls Royce Merlin sebou trhla, ozval se nepřeslechnutelný rachot legendárního motoru a z jeho výfuků se vyvalil bílý obláček. V té chvíli nejen muži v Ardmore, ale i desetitisíce leteckých srdcí u počítačů v celém světě věděly, že se jim začíná plnit ještě nedávno zdánlivě zcela nesplnitelný sen - Mosquito VIDĚTI LÉTATI!

    Po katastrofě posledního létajícího Mosquita, jehož majitelem byl koncern British Aerospace, britského cvičného Mk III sériového čísla RR299 21.července 1996 na airshow nad Barton Aerodrome u Manchesteru, při níž zahynuli Kevin Moorhouse a Steve Watson, nepochybně v nadcházející zázrak  věřilo jen nemnoho nadšenců.

 


    Po chvíli se před místní lesíkem na okraji letiště ozval nepřeslechnutelný houpavý zvuk dvou řadových dvanáctiválců Rolls Royce Merlin a od lesíka směrem k hangáru se s řevem motorů, běžících na maximální otáčky,  stále rychleji rozjížděl nádherný dvoumotorový pístový stroj. Když po chvíli, pilotován Cpt.Davem Phillipsem, který nedávno poprvé létal jediný letový Anson Mk.I a ředitelem firmy Avspecs Warrenem Denholmem, vzlétl, srdce milovníků nejelegantnějšího pístového stroje všech dob, se téměř zastavila. Sen jménem Mossie byl po šestnácti letech opět na obloze! Není divu, že když po desítkách minut opět bez problémů dosedl na dráhu, ozvaly se mezi desítkami přihlížejících mužů radostné výkřiky a hlasité „Yeah!“. „It's so  exciting“, zněl z kokpitu „letového“ Mosquita, kam vstoupil kabinovými dvířky v pravé dolní polovině přídě stroje, hlas novozélandského veterána Gordona Hargrovese na prvním veřejném předvedení stroje na témže letišti 29.září.

    „Na wooden wonder“,dřevěném zázraku jsem v novozélandském vojenském letectvu létal v roce 1945“, dodal dojatý pamětník, po mnoha desítkách let se nesměle dotýkající kniplu „Mossie“. Nebyl ovšem jediný, kdo si „moskytí slavnost“ užíval od první do poslední chvíle. Tisíce nadšených návštěvníků zde měly možnost vidět dřevěný zázrak ve společnosti mnoha jiných nepřehlédnutelných letounů, např. Mustangu, Spitfiru či Curtissu P-40. Nechyběl ani nedávno zalétaný Avro Anson Mk.I. Nepřehlédnutelný byl i průlet Mosquita ve společnosti jiné letecké legendy, vyráběné firmou De Haviland, stíhacího De Havillandu Vampire. O kvalitě, v níž je „Mossie“  renovována, svědčilo i velmi nízké průlety přímo nad diváky v Ardmore během neuvěřitelného tří  letové hodiny trvajícího letového předvádění stroje.

 


    „Naše nyní jedinou letovou „Mossie“, vyrobenou během válečných let u letecké firmy De Haviland of Canada v ontarijském Downswiew pod výrobním číslem KA114 jsem vlastně postavili znova. Zázračné vlastnosti rychlostně takřka  nedostižného Mosquita, jehož konečná válečná bombardovací verze B. Mk.35 létala v letové výšce 8535 metrů maximální rychlostí 668 kilometrů za hodinu, byly totiž možné především díky tomu, že trup byl celodřevěný z lehké, ale pevné balzy a celodřevěná křídla byla potažena dřevěnými překližkovými panely. Do zmíněných naším vedoucím restaurátorem Glynnem Powellem a jeho partou zhotovených částí draku jsme ovšem pochopitelně zabudovali řadu původních dílů  i oba zcela renovované motory Rolls-Royce Merlin, které původně poháněly některé z Mosquit, které po druhé světové válce létala v novozélandském vojenském letectvu“, řekl novozélandské televizi 29.září ředitel Avspecsu Warren Denholm. „Velmi zajímavé je, že náš skvost dnes létá jako stíhací bombardér FB.26 i se čtyřmi zabudovanými kanóny British Hispano ráže 20 milimetrů v přídi ve zbarvení novozélandské 487.squadrony RAF, jejíž „Mossie“ se mimo jiné zúčastnily i jedné z nejslavnějších akcí stroje- operace JERICHO, úspěšného náletu Mosquit na  německé vězení ve francouzském Amiens i náletu na hlavní sídlo gestapa v dánském Aaarhusu“, dodal.

    Nezanedbatelnou stopu ale Mosquita zanechala i v československé letecké historii ...
14 .března 1945 odstartovalo z domovské základy Benson na britských ostrovech fotoprůzkumné Mosquito PR Mk.XVI s vojenskou imatrikulační značkou MM276 ze stavu fotoprůzkumné 544. squadrony RAF, pilotované P/O(Pilot Officer, poručík) Ferdinandem Kepkou s druhým členem osádky navigátorem F/Lt (Flight Lieutenant, kapitán) Karlem Vokounem. Cílem jeho operačního letu byly rafinerie a zajatecké tábory v oblasti německých měst Frankfurt nad Mohanem,Amberg a Norimberk. “Posádka se rozhodla letět ve výši 33000 feetů, jelikož německý radiolokační systém pracoval úspěšně a nepřítel stejně věděl o posici letounu po celou dobu. Východně Frankfurtu navigátor spatřil nepřátelský letoun, zanechávající traily, stoupající na stejném kursu jako Mosquito, letoun identifikován jako 1 Me 109. Navigátor instruoval pilota odhodit pomocné tanky (přídavné nádrže na závěsních pod křídly- pozn.aut.) a otevřít plyn i obrátky v domnění, že se posádce podaří uniknout.

 


    Po krátké době se ukázalo, že nepřítel přestože stoupal zkracoval vzdálenost. Nepřátelský letoun se snažil zaútočit zespodu skryt v trailách Mosquita. Po několika útocích při neustálém klesání Mosquita se nepříteli podařilo docílit zásahů do směrovky,navigátor viděl kusy směrovky odlétnout. V 6000 feetů se podařili pilotovi letoun srovnat, ale po několika vteřinách Mosquito spadlo opět do letu střemhlav, ze kterého pilot vybral nad nezjištěnou lokalitou ve výši stromů. Navigátor zpozoroval 1 FW 190 vpravo asi 300 metrů. Flak v městě zahájil palbu,posádka viděla plno rozprasků kolem Mosquita. Díky flaku FW 190 zanechal pronásledování. Brzy na to Mosquito klesalo opět a přerazilo levým křídlem jedlový strom a tento náraz zanechal dvě velké díry v levém křídle, které se však neulomilo.

    Posádka proletěla asi 160 km nad Německem ve výši stromů s neozbrojeným a porouchaným letounem. Přistála na domovské bázi se směrovkou ustřelenou z 90%.“, napsal později do hlášení o bojovém letu Karel Vokoun.(Fotoprůzkumný model PR-Photo Reconaisance.Mk.XVI a navazující Mk.34 byly vybaveny několika kamerami pro šikmé i svislé snímkování,ale zcela neozbrojené. Špičková letová rychlost Mk.34,poháněného dvěma Merliny 114 o výkonu motoru 1260 kW/1714 HP při vzletové váze 11566 kilogramů byly v letové výšce 30500 stop/9300 metrů 684 kilometrů za hodinu, jeho dolet s přídavnými nádržemi byl 5630 kilometrů.Pozn.aut.).

    Neskutečné válečné štěstí jako zmíněnou osádku ale neprovázelo další československé letce, létající na téměř všech verzích Mosquit od nočních stíhacích NF Mk.XVII,XIX a XXX, vybavených radarem u 68. stíhací peruti, stíhacích bombardovacích FB či bombardérech B.Mk.IX a dalších verzích u elitních  tzv. „značkovacích“ perutí, Pathfinder Force, jejichž úkolem bylo označit v německém městě přesným svržením značkovacích barvou plněných pum cíle pro hlavní bombardovací svaz.U 139. perutě nálety tohoto typu na Mosquitu B.Mk.20  létal nejzkušenější československý bombardovací letec Jan Robert Alexander.

 


    Při pokusu o nouzové přistání s jen jedním pracujícím motorem havarovala 1.července 1945 u kanadského letiště Mont Joli v této zemi vyrobená Mk.26 s navigátorem F/Lt Vladimírem Josefem Sopuchem, který zahynul. 9.března téhož roku při cvičném letu u 51. operační cvičné jednotky, OTU (Operational Training Unit) s „Mossie“ NF Mk.XII s kódovými písmeny HK227 smrtelně pro vysazení levého motoru havarovali W/O/Warrant Officer,praporčík František Raška a Sgt,seržant Karel Hájek. Pouhých pět kilometrů před domovskou základnou 142. bombardovací perutě na letišti Gransden Lodge  při návratu z nočního náletu na Berlín 5.ledna 1945 smrtelně havarovalo Mosquito B.Mk.25 s imatrikulací 4H-P a evidenčním označením KB397, pilotované F/Lt Bohuslavem Eichlerem.

    16.října 1944 s Mosquitem NF Mk.30 s evidenčním označením NV531 nedaleko letiště Gatwick smrtelně havaroval F/O Alois Mžourek. Nezvěstný z nočního operačního letu 13.října 1944 proti německým bombardérům/nosičům letounových střel V-1 je i navigátor „Mossie“ NF Mk.XII s imatrikulací EW-E a evidenčním číslem DZ302/G W/O Vladimír Kepák. 21.června 1944 se z nočního operačního letu nevrátil stíhací bombardér Mosquito FB Mk.VI s evidenčním číslem NT 182 21.perutě s osádkou S/Ldr, Squadron Leader, major, Josef Stránský a F/O František Bouda. Při zmíněných katastrofách bylo zničeno šest Mosquit a padlo osm letců. Na druhé straně ale největší československé noční stíhací eso Miloslav. J. Mansfeld, létající ve druhé polovině roku 1944 na „NF“ Mosquitech u české  letky, A flightu 68.noční stíhací perutě, na nich sestřelil dvě německé letounové střely V1.

 


    Československá „moskytí stopa“ ovšem v československém vojenském letectvu pokračovala i po druhé světové válce.Mezi 18.prosincem 1946 a 7.červnem 1947 přelétly osádky přeškolených československých letců do vlasti celkem 24 B-36 a dvě cvičná CB-36, což byla v zemi výrobce zakoupená Mosquita FB Mk.VI, resp.cvičná T.Mk.III. Mezi zmíněnými osádkami ale nebyli kapitán Ladislav Šesták a navigátor Bohuslav Volf, kteří zahynuli 28.června 1946 v Anglii při cvičném letu na FB Mk.VI s evidenčním číslem TA549. Kariéra československých Mosquit skončila v květnu 1953, kdy je po vojenské přehlídce nechal tehdejší ministr národní obrany Alexej Čepička zlikvidovat.

    Příznivci nepřehlédnutelné „Mossie“, která po ukončení novozélandských letových zkoušek poputuje v lodním kontejneru k americkému majiteli velké sbírky unikátních historických letounů Military Aviation Museum ve Washington Beach v americkém státě Washington Jerry Yeagenovi ale „smutnit“ nemusí. Podle některých zpráv v internetových diskusích totiž majitel letové „Mossie“ možná neoficiálně nevylučuje účast svého Mosquita na některém z britských leteckých dnů v roce 2013.V Avspecsu, ale i v Kanadě se již nyní začalo pracovat na renovaci dalších z nemnoha dochovaných z celkem 7785 vyrobených „Mossie“ do letového stavu. Neopakovatelný výrok nadšeného fanouška Mossie „When I saw flying Mosquito with Mustang, Spitfire and P-40, I think, I died and went to heaven“ tedy nemusí platit jen pro první „letové“ Mosquito,  nyní renovované na Novém Zélandu.

----
Prameny
Enzyklopaedie der Flugzeuge Augsburg,Weltbild Verlag 1994 (hesla Mosquito)
Chant,Chris Nejslavnější bombardéry Praha, Svojtka a Vašut 2000
Rajlich, Jiří Na nebi hrdého Albionu.6.část 1945-1946. Cheb,Svět křídel 2005
Rajlich,Jiří   Na nebi hrdého Albionu 7.část Černá kronika československého letectva v RAF 1940-1945 Cheb, Svět křídel 2004
Rajlich,Jiří Esa na obloze Praha,Naše vojsko 1995 (kapitola Miloslav.J. Mansfeld)
Šorel,Václav Encyklopedie českého a slovenského letectví Brno,CP Books 2005 (heslo B-36)

Internet
www.3news.co.nz/mosquito-planes-first-official-flight-in-16-year/tabid/309/articleID/270954/default.aspx
http://rnzaf.proboards.com/index.cgi?=board=airshow action=display thread =171908 page=1
http://warbirdinformationexchange.org/phpBB3/viewtopic.php?f=3t=47300: Mosquito first show today
http://www.forum.keypublishing.com/showthread.php?t=119624 Mossie KA114      
http://www.3news.co.nz/mosquito-planes...fault.aspx  
http.//enwikipedia.org/wiki/List_of_surviving_de_Havilland_Mosq...

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Test, just a test

Odpovědět

Datum : 02.06.2019 00:24, Vložil : vbyfGlullygag

Hello. And Bye.

Magic

Odpovědět

Datum : 17.05.2019 16:28, Vložil : Robertaunofs

[url=http://magic-shop.net.ua/for_girls/LOL]Куклы L.O.L.[/url]

Help. I am looking for guide

Odpovědět

Datum : 13.05.2019 15:37, Vložil : terwixonse

Help. I am looking for guide

Help. I am looking for guide

Odpovědět

Datum : 11.05.2019 12:51, Vložil : terwixonse

Help. I am looking for guide

Robux Free Roblox 2019

Odpovědět

Datum : 05.05.2019 10:56, Vložil : Beerislooov

https://pasteio.com/xY8tHE8i74rF< [b]ROBLOX Hack 2019 MAY[/b] kw: Free Robux No Human Verify 2019 Free Robux No Verification 2019 May Hack For Roblox 2019 Robux Generator Site 2019 May Easy Robux Hack 2019 Unlimited Robux Hack 2019

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka