Z deníku leteckého archeologa 16: Bejbi je modrobílé aneb Konec léta v Letňanech

02.10.2012

    V sobotu patnáctého září po třinácté odpolední se nad letištěm v Praze - Leťňanech, na němž sídlí i pobočka Flying Academy, rozlehl hlasitý a „tvrdě“ znějící zvuk historického leteckého motoru Walter Mikron III o výkonu 48 kW. Nedaleko stojánky letových strojů, účastníků zdejšího pozdně letního „poletování“, se začal pomalu rozjíždět nevelký modrobíle zbarvený hornoplošník zájemcům o leteckou historii povědomých tvarů. „Bejbina!“, ozval se vedle mne udivený výkřik stojícího staršího muže, nepochybně pamětníka.

    Na polojasnou oblohu nad letištěm skutečně pomalu vzlétá nejen pro příznivce československých historických sportovních letadel opravdový bonbónek - jediná „letová“ Praga E-114M Air Baby, pilotovaná jejím spolumajitelem Andreasem Moserem. „Naše milá a oblíbená, v letech 2004-2009 renovovaná modrobílá „bejbinka“ s imatrikulací HB-UAF byla v ČKD Praga vyrobena v roce 1947. Brzo byla prodána do Francie, kde létala až do roku 1955. Později, od roku 1956 létala v naší zemi. V roce 1973 ji koupil náš Fliegerverein v Thunu a pilně jsme s ní létali až do renovace, která začala v roce 2004.  

    Poprvé jsem s ní po odpracování asi čtyř tisíc hodin při renovaci se synem opět vzlétli v září 2009. Dnes jediná letová „Air Baby“ na světě má k naší spokojenosti od renovace nalétáno asi šest set letových hodin“, říká mi krátce před startem svého syna Andrease k letové ukázce, poté co zmínění dva pánové „Pragovku“ s MTOW pouhých 580 kilogramů lehce vytlačili z letové stojánky na travnatou dráhu, jeho tatínek a druhý majitel stroje Fritz Moser. Po chvíli opravdu možná vůbec poprvé od konce padesátých let v Letňanech vrčí nad hlavami diváků Mikron zcela původní Bejbiny!

 


    Zajímavé ovšem bylo, že „nahození“ Mikronu historického stroje pomocí „protáčení“ malé dřevěné vrtule dalo tatínku Moserovi „pěkně zabrat“ a motor se po řadě „škytů“ ozval až na desátý pokus. Po dvaceti minutách letového předvádění mají ti, kdo stojí u letové stojánky, možnost spatřit nízko letící Pragu Air Baby“ face to face“, neboť Andreas přilétá z plochy letiště směrem k letové stojánce „vrtulí vpřed“! ...

    Chvíli před „Bejbinou“  se na drahou objevuje „liška“. Akrobatický bezmotorový letoun MDM-1 FOX (liška) Leteckého centra v České Třebové s imatrikulací OK-1213, který sem dopravil Zlín 326 s civilní registrací OK-OTD, se spirálami dýmu z dýmovnic pod křídly ladně a tiše nad letištěm „vytáčí“ různé akrobatické obraty a křivky.

    První silný závan letecké historie ovšem návštěvníci, přicházející od stanice metra k letňanskému letišti, pociťují již po desáté dopoledne. Nad jejich hlavami se totiž zpoza terénní vlny, kryjící plochu letiště směrem od metra, náhle ozval rachot čtyř Minorů 6-III, běžících v nejvyšších otáčkách. Objevují se siluety čtyř v těsném závěsu letících Z-326M s imatrikulačním značkami OK-DRK,-RKR,-WRO a nad hlavami těch, kteří dosud marně hledají vstup na letiště, nakonec přelétá opravdu vzácná perla -„třistadvacetšestka“ v markingu československého vojenského letectva s imatrikulační značkou OK-OTP a vojenským trupovým číslem 0612, jeden z pouhých dvou dochovaných letových Z-326/C-305, které k výcviku pilotů užívalo československé vojenské letectvo (druhý s markingem OK-OTE a trupovým číslem 0610 vlastní Vojenský historický ústav, stroj létá v Aeroklubu Zbraslavice).

 



    Dobře slétání piloti, většinou členové Historické letky republiky československé, nad blízkým okolím letiště nemálo „řádí“. Nízké průlety strojů i akrobatické obraty v podání letce v kokpitu -WRO jako by evokovaly „řádění“ amerických stíhačů na letounech P-51 Mustang nad letištěm v dubnu 1945, kdy zdejší tovární letiště sloužilo pro potřeby německých okupantů. Dvacetiminutové čilé „rejdění“ strojů, poté opět mizících směrem na dráhu, úspěšně navedlo desítky na nesprávně straně letiště bloudících diváků k letové stojánce. V té chvíli na ni právě z opačné strany letiště přijíždějí dva u nás dosud nevídaní „exoti“ - v našich krajích zcela neobvyklý jednomotorový sportovní stroj Ercoupe s nevšední trojitou směrovkou i stejně zajímavý italský „elév“ ,školní stroj Piaggio 149 s německou civilní imatrikulací D-ELEV a v markingu Bundesluftwaffe s trupovým číslem 91+22.

    Chvíli poté, co se nad plochou v dynamické ukázce několikrát „protáhla“ Mi-17 českého vojenského letectva ze sousedního kbelského letiště, začíná diváky svými průlety těšit malý dvouplošný „žluťásek“ nejen pamětníkům známých tvarů - Bucker 131 s německou imatrikulaci D-EEVV. Přesněji řečeno, jde o ve Španělsku pod označením CASA 1131 licenčně vyráběný stroj téhož typu, který u nás na různých leteckých dnech často předvádí jeho vlastník a provozovatel, letecká sbírka Český letecký ráj, sídlící na letišti Mnichovo Hradiště/LKMH. Početnému hejnu středně velkých ptáků nad letištěm se ale zdánlivý hluk, který vydává její motor, příliš nelíbí a během jejího vystoupení odlétají mimo letiště. CASU navíc po chvíli následuje další dynamické vystoupení moderního akrobatického plnokrevníka - Suchoje 31 z letiště v České Třebové.

    Nad letištěm ovšem nechybějí ani rotující nosné plochy, nepřehlédnutelný žlutý As 355 s označením DSA. Na letové stojánce se v té chvíli ozvalo nesmělé poštěkávání. Z lehkého stroje P 2004 Bravo právě s osádkou vystoupilo i štěňátko foxteriéra, létající Dášenka. Na letové stojánce to vše jistí „padesátka“, Zlín Z-50 s imatrikulací OK-RRD, který na ni před chvílí zajel a ve vzduchu vše doplňuje Robinson R-44, vozící nad letištěm děti i rodiče, kteří si dopřávají radost z vyhlídkových letů.

 


    To už ale vzduch „rozťalo“ skvělé dynamické představení cvičného Texanu v pilotáži plzeňského Radima Vojty, doprovázené nepřeslechnutelným rachotem jeho hvězdicového devitiválce Pratt and Whitney R-1340 Wasp, následované akrobatickým  představením Extry 300 s imatrikulací OK-SDN. Po pár desítkách minut se nad letištěm rozlehne i nepřeslechnutelný zvuk šesti M 337 tří strojů L-200 Morava s markingy OK-OFI, OGA, -MAL. Když se ještě v odpoledních hodinách po dynamickém vystoupení rozšířené aeroklubové „stálice“, Zlínu 43 výrobního čísla 0102133731 s imatrikulací OK-WOI ozve ve vzduchu nepřeslechnutelné bublání historického hvězdicového leteckého motoru Walter NZ-60 z roku 1928 a na polojasnou oblohu míří nezaměnitelná silueta úžasné repliky Avie BH-5 v pilotáži Milana Mikuleckého, mohou návštěvníci leteckého „konce léta v Letňanech“ spokojeně jít do nedalekého Leteckého muzea Vojenského historického ústavu na kbelském letišti. Provází je unavený úsměv zkřehlého Milana, který právě přistál a říká „Do  otevřeného kokpitu „pětky“ za letu dost foukalo. Navíc nechybělo mnoho a kvůli silnému větru jsem k ukázce málem neodstartoval“.

    Davy, kráčející podél letňanského letiště do muzea, které se ovšem při odchodu ještě mohou potěšit nahlédnutím do polního lazaretu našich vojáků na Západě se značně realistickou figurínou těžce zraněného na operačním stole či do kokpitu „statického“ Migu 21 z vlastnictví VHÚ na okraji stojánky či si vyzkoušet různé slavné historické ruční palné zbraně, symbolicky doprovází prolétající Piaggio 149 i mohutné dunění motoru AŠ-62IR „Anduly“ s imatrikulací OK-VHJ, která nad letištěm už poněkolikáté vysazuje výsadkáře a pak ještě dlouho majestátně „pluje“ nad leteckým muzeem.

--
Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka