Z deníku leteckého archeologa 14: Hawker Fury!

14.09.2012

    V pondělí 30.července v dopoledních hodinách se na travnaté dráze anglického letiště Goodwood u nádherně se lesknoucího malého celokovového dvouplošníku objevil pilot s nepřehlédnutelným knírkem v pilotní kombinéze, doplněné oranžovou šálou. Pozdravil se se třemi mechaniky, jejichž modré kombinézy se jasně zrcadlily v nádherně vyleštěné přední dolní části trupu a při předletové prohlídce pozorně ohmatal ocelové výztužné dráty mezi oběma křídly.

    Nebylo divu. Blížila se pro všechny anglické letecké nadšence desítky let očekávaná chvíle. Za několik minut měla poprvé od dob druhé světové války nad anglickým územím vzlétnout druhá nejproslulejší konstrukce nejslavnějšího anglického konstruktéra Sydneye Camma a nejelegantnější dvouplošná pístová stíhačka všech dob, jediný letuschopný Hawker Fury.

 


    Po chvíli se z kabiny, kam zkušební pilot Charlie Brown nastoupil, ozvalo zvolání „propeller!“ (vrtule) a vzápětí se ozval charakteristický řezavý a na území Albionu od druhé světové války neslyšený zvuk řadového dvanáctiválce Rolls Royce Kestrel o výkonu 480 HP. Po chvíli mechanici po charakteristickém pokynu pilota z otevřené kabiny odtáhli špalky pod koly pevného podvozku, letoun se pomalu a kolébavě rozjel po ploše a vzlétl. Když se jeho silueta po více než sedmdesáti letech opět objevila na anglické obloze, cítil přítomný šéf restaurátorské firmy Retrotec Guy Black obrovské uspokojení.

    Nad ním právě prolétal stroj, jehož vrak on sám objevil v roce 1994 zapomenutý ve stodole na jedné jihoafrické farmě. Jen on sám a jeho pracovníci věděli, jaké úsilí je během neuvěřitelných třiceti tisíc hodin renovátorské práce, která s velkou intenzitou v sídle firmy v St. Leonardś at Sea začala v dubnu 2003, stál návrat nejelegantnějšího pístového stíhacího stroje všech dob na oblohu.

 


    „Jediný dochovaný Fury (fury, zuřivost) je zajímavý stroj. Byl postaven v mateřské továrně H.G.Hawker Engineering.Comp. v Kingston on Thames pod výrobním  číslem 41H/67550 v roce 1935 v rámci kontraktu britského letectva pod číslem objednávky 409396/35 v páté sérii dvaceti strojů. Poháněný dvanáctiválcovým vzduchem chlazeným Rolls Roycem Kestrel IISV-12 o výkonu 525 HP se po továrním záletu a dočasném uskladnění u druhého leteckého skladu (2 ASU, Aircraft Storage Unit) 20.listopadu 1935 dostal s již přidělenou vojenskou imatrikulační značkou K5674, kterou opět nosí i dnes, druhého června 1936 do stavu elitní 43. stíhací peruti RAF.

    U peruti se sídlem na dodnes existujícím letišti Tangmere s ním létal později slavný a známý tehdejší F/O (Flying Officer, nadporučík) Frederick Rosier, tehdejší velitel B letky. Jeho osobní stroj byl zřejmě při pobytu v Albionu narozen na šťastné planetě. Rosier s ním, jak svědčí zápisy v jeho logbooku, od svého prvního letu s K5674 9. prosince 1936 do posledního letu 22.února 1939 bez problémů nalétal stovky hodin. Poslední let s oblíbeným strojem, který nazýval „Queen of North and South“ (královna severu a jihu) pozdější slavný Air Chief Marshall (přibližný český ekvivalent armádní generál) Sir Frederick Rosier, držitel nejvyšších britských vyznamenání GCB (Knight Grand Cross of the Most honourable Order of the Bath, rytířský velkokříž Nejctihodnějšího lázeňského řádu), CBE (Commander of the Order of the British Empire, komandér Řádu britského impéria) a DSO (Distinguished Service Order, Řád za význačné služby) komentoval v logbooku slovy: „Last Fling in Queen North and South.Perfect.“.

 


    Pozdější kariéra stroje ovšem již byla méně zářivá. U RAF začal být již v roce 1939 postupně nahrazován jeho nástupci, dolnoplošnými Hawkery Hurricane. 24 strojů z přebytků RAF, mezi nimi i zmíněný stroj s vojenskou registrační značkou K 5674, bylo proto po dočasném uskladnění u 5. a 47. dílenské jednotky, MU,. Maintenance Unit) předáno do stavu SAAF, South African Air Force, jihoafrického vojenského letectva, které již předtím užívalo sedm, dodaných v září 1936. V dochovaných dokumentech je uvedeno, že stroj na lodi „Clan Mathieso“ vyplul „to South Africa 5.August 1940“.

    V jihoafrickém Durbanu byl vyložen 20.října 1940. 15.března 1941 byl již s přiděleným vojenským trupovým číslem 215 předán do stavu 13., později 43.squadrony SAAF, která působila na letišti Swartkop. Zde také jeho letová kariéra skončila. 31. března téhož roku s ním 2/Lt /podporučík Peter M.Hedley po vyčerpání pohonných hmot nouzově přistál u Pitsani. Zranění při přistání neutrpěl, poškození stoje bylo ale klasifikováno jako Category 2, těžce poškozený.

    Poslední stopa po něm končí ve skladu SAAF v Kimberley, No2 Air Depot Kimberley, odkud byl podle úředních záznamů předán do šrotu. Já jsem ale jeho celokovový příhradový trup z ocelových a hliníkových trubek nepravděpodobnou náhodu našel v roce 1994 zcela zapomenutý na jedné jihoafrické farmě. Dnes naše krása opět létá, poté co jsme ji loňského 4.listopadu dovezli do dílen v Duxfordu a začali s jeho montáží. Velmi si vážíme i toho, že před druhým zalétávacím letem šestého srpna syn Freda Rosiera David předal Charliemu Brownovi zmiňovaný původní otcův logbook. Ten se také po mnoha desítkách let opět s jeho strojem dostal do vzduchu.“ dodává šťastný Guy Black.

 

 


    „Stroj, kterému CAA civilní registrační značku G-CBZP, platnou do 31.05.2014, přidělil 19.5.2011, je za letu nádherně obratný, jen je v příčné ose poněkud méně stabilní než obdobná sesterská konstrukce, námořní stíhací stroj Hawker Nimrod. Při jednom z testovacích letů jsem se vrátil proti proudu času, neboť jsem při něm prolétl nad původním letištěm, z nějž K5674 působil, nad Tangmere.“, řekl po dvacetiminutovém zalétávacím letu Charlie Brown.

    „Jsme ve Zlatém věku skvělých informací a zpráv a koncem měsíce se můžeme těšit na zálet Mosquita!“, dodává anglický milovník nejen klasické „zuřivé“ krásy...

(Prototyp Hawkeru Fury vzlétl v březnu 1929. Prvních 21 strojů u H.G. Hawker Engineering Comp. RAF objednala v srpnu 1930. Z celkem 263 vyrobených strojů jich 10 létalo v jugoslávském vojenském letectvu, místní letecké firmy Zmaj a Rogožarski jich ještě dalších 40 vyrobily v licenci. 30 ze zdejších strojů se zúčastnilo ještě obrany země při napadení Německem a jeho spojenci v dubnu 1941 a jejich piloti dokonce dokázali v bojích sestřelit tři výrazně modernější Messerschmitty Bf 109 a 1 Bf 110. Tři létaly ve španělském, 22 v íránském, tři v portugalském a jeden v norském vojenském letectvu. Fury, poháněný přeplňovaným dvanáctiválcovým vodou chlazeným Kestrelem II MS o výkonu 525 HP ve výšce 3965 metrů měl rozpětí 9,14 metru/30 feetů, délku trupu 8,13 metru/26 feetů 9 inchů, výšku 3,10 metru/10 feetů 2,5 inche, nosná plocha 23,40 m2.. Prázdná hmotnost je 1190, vzletová 1586 kilogramů/3490 lbs. Maximální rychlost činí 331 kilometrů/207 mil v hodině ve výšce 4270 metrů, dostup je 8540 metrů/28000 feetů, dolet 435 kilometrů/270 mil. Výzbroj: dva synchronizované kulomety Vickers Mk.II ráže 7,7 mm,0.303, nad motorem se 600 náboji na zbraň  Každý kus Fury RAF od výrobce kupovala za 3900 tehdejších liber šterlinků...

 


    Není bez zajímavosti, že proslulé dvouplošné vojenské letouny konstrukce Sydneye Camma z třicátých let, dříve rozšířené v mnoha zemích, jsou dnes i v Británii vzácnější než šafrán. Kromě jediného dochovaného Fury, nyní provozovaného sbírkou historických strojů Historic Aircraft Collection, zde totiž v různých sbírkách dobových letounů létají jen dva Nimrody, respektive jediný dvoumístný Hawker Demon a opravdový diamant - dvoumístný Hawker Hind. Jinou zajímavostí je, že konstrukční  výkresy nejproslulejší Cammovy konstrukce, dolnoplošného stíhacího Hawkeru Hurricane, byly zpočátku označeny „Fury monoplane with Rolls Royce Goshawk“...


--
Prameny
Green,William-Swanborough, Gordon Encyklopedie stíhacích letounů Praha, Svojtka a Vašut 2002 (heslo Hawker Fury)
Rajlich, Jiří Na nebi hrdého Albionu 7. Černá kronika československého letectva v RAF 1940-1945 Cheb, Svět křídel 2004
Letectví a kosmonautika, 1980
Č.23,s.891-892: Susa, Karel Hawker Fury přestavba z Avie B-534
Č.24, s.932-934, č.25, s.972 - 974  Velek, Martin Hawker Fury
1981,
č.3, s.89 - 91, č.4, s.128-129: Velek Martin Hawker Fury. „Hvězdicové“ Fury.
http://www.historicaircraftcollection,ltd.uk/fury
http://www.forum.keypublishing.com/showthread.php?t=118421 Hawker Fury K5674 G-CBZP She flies
http://www.forum.keypublishing.com/showthread.php?t=118766  Hawker Fury production number
http://www.forum.keypublishing.com/showthread.php?t=118560 Tangmere Fury flies again
www.axtd59.ds/pipex.com G-CBZP-pdf
http://www.forum.keypublishing.com/showthread.php?t=118752 Is the Hurricane „just“ a Fury Monoplane ?
www.aeroplane.monthly.com/news/latest-news/454-worlds-only-hawker-fury-flies: 20 min 1st flight Goodwood 30 July
www.camfollowers.org/general/hawker aircraft surivors.h...
http://www.cammfollowers.org/general/hawker%20aircraft%20survivors.html#Hawker%20Biplanes


Mgr.Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

test

Odpovědět

Datum : 06.07.2019 06:09, Vložil : abbakElect

test

Magic

Odpovědět

Datum : 25.05.2019 08:26, Vložil : Robertaunofs

[url=http://magic-shop.net.ua/for_boy/Beyblade_takara_tomy]Бейблейд[/url]

Hello.

Odpovědět

Datum : 21.05.2019 20:03, Vložil : AlexandreMuM

Hello. And Bye.

dating ring nyc 6383

Odpovědět

Datum : 02.11.2018 19:03, Vložil : Abercormbew

rmg hook up isotopes commonly used for radiometric dating best male online dating profile tagged dating site app [url=https://dating2k18.fun/describe-myself-dating-site-sample/]describe myself dating site sample[/url] jewish dating sites sydney free uk polish dating malaysia dating site lowyat [url=https://dating2k18.fun/is-online-dating-for-me/]is online dating for me[/url] when your boyfriend has an online dating profile what to do if you hook up with someone who has a girlfriend why dating a younger man won't work #1 hookup bar in nyc [url=https://dating2k18.fun/free-dating-websites-in-qatar/]free dating websites in qatar[/url] dhv online dating infp and entj dating free dating bolton foto dating sites dating from birth crossword [url=https://dating2k18.fun/dating-sudbury-suffolk/]dating sudbury suffolk[/url] best age gap dating country western dating sites lesbian dating manila profiltekst til dating online dating after 60 [url=https://dating2k18.fun/flame-dating-agency-uk/]flame

test just

Odpovědět

Datum : 30.10.2018 01:46, Vložil : Abercormbew

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka