Čeká se konečná zpráva o zřícení airbusu Air France v roce 2009

04.07.2012

    Paříž 4. července (ČTK) - Francouzští vyšetřovatelé ve čtvrtek zveřejní závěrečnou zprávu o příčinách havárie letounu Airbus A330-203, který se v červnu 2009 zřítil do Atlantiku při letu z Brazílie do Francie. Při nehodě tehdy zemřelo všech 228 lidí na palubě. Předběžné zprávy francouzského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod BEA dávaly hlavní vinu za tuto leteckou tragédii pilotům francouzské společnosti Air France. Konečná zpráva to nejspíš potvrdí. Některé výtky ale padaly také na adresu výrobce letounu, tedy firmy Airbus se sídlem ve francouzském Toulouse.

    Dvoumotorový proudový letoun na lince AF 447 převážel z Ria de Janeiro do Paříže v osudný den 216 cestující z 34 zemí, především Francie, Brazílie a Německa a také například tři Slováky. Byl zde jeden kojenec a sedm dětí mladších 12 let, 82 žen a 126 mužů. Z dvanáctičlenné posádky pocházelo 11 lidí z Francie a jeden člověk z Brazílie.

 


    Letoun vzlétl 31. května večer a mezi Brazílií a Afrikou se dostal do oblasti s bouřkami a dalšími projevy nestabilního počasí. Většina ostatních letadel, která touto zónou tehdy prolétávala, zvolila velký oblet, aby se jí co nejvíc vyhnula. Posádka letu AF 447 zvolila menší oblet, nejspíš ve snaze ušetřit palivo, aby nemusela mít technické mezipřistání v Bordeaux, jak se v případě nedostatku pohonných hmot předpokládalo v plánu letu.

    Z černých skříněk a záznamů z pilotní kabiny podle předběžných zpráv vyplynulo, že při průletu problémovou zónou přestaly kvůli náhlé námraze řádně fungovat sondy rychloměrů, takzvané Pitotovy sondy. Ty posádce signalizují rychlost a další důležité parametry pro bezpečný let. Stroj letěl v té chvíli v nadmořské výšce kolem 10.668 metrů a byl řízen autopilotem, který se však po ztrátě indikátorů rychlosti sám náhle vypnul. Letadlo pak ručně pilotoval dvaatřicetiletý a nejméně zkušený ze tří pilotů. Hlavní pilot odešel předtím z kabiny, aby si odpočinul.

    Předběžné loňské zprávy uváděly, že piloti nesprávně reagovali na dva hlavní momenty posledních minut letu: na ztrátu indikátorů rychlosti a na elektronické varování před pádem stroje. Piloti prý nebyli cvičeni na situaci, kdy rychloměry za letu ve velké výšce zamrznou. Vyšetřovatelé také zdůraznili, že v kokpitu nebyly při odchodu kapitána výslovně rozděleny úkoly mezi zbývající dva piloty.

    V posledních okamžicích před havárií byla podle záznamů černých skříněk situace v kokpitu zmatená. Mezi dvěma vedlejšími piloty nebyla dostatečná koordinace a oni sami si nebyli jisti, kdo z nich právě letoun řídí. Letoun začal stoupat a ztrácet rychlost, pak se začal propadat dolů. Piloti prý nepochopili, co se děje, a svým manévrováním přivolali katastrofu. Kapitán se na poslední chvíli do pilotní kabiny vrátil, ale už se nestihl dostat k řízení. Stroj se po pádu, který trval jen 3,5 minuty, zřítil do oceánu 1. června krátce po druhé hodině ranní rychlostí 293 kilometrů v hodině. Motory přitom podle vyšetřovatelů do poslední chvíle fungovaly normálně.

    Hloubka oceánu v oblasti dopadu, která je mimo dosah pozemních radarů, a nejistota kolem místa dopadu neumožnily nalézt černé skříňky v době, kdy vysílaly signál ke své lokalizaci. Pátrání po troskách trvalo dva roky a vyžádalo si zapojení letadel, lodí a ponorek. Nakonec se vrak letounu a skřínky našly na jaře 2011 v hloubce 3900 metrů.

    Současně s vrakem byly z hloubi oceánu vyzvednuty ostatky 104 obětí. Dalších asi 50 bylo vyzvednuto z hladiny oceánu hned po katastrofě. Těla zbývající obětí zůstala na dně Atlantiku. Bylo to nejhorší neštěstí v dějinách francouzského letectví.

    O konkrétní odpovědnosti jednotlivých aktérů neštěstí rozhodnou po zveřejnění konečné zprávy soudy. Na Air France a na společnost Airbus byly už v roce 2011 podány žaloby pro neúmyslné zabití.  

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka