Czech Sport Aircraft uvádí na evropský trh nové cvičné letadlo

22.06.2012

    Kunovice (Uherskohradišťsko) 21. června (ČTK) - Společnost Czech Sport Aircraft (CSA), český výrobce lehkých sportovních letadel z Kunovic na Slovácku, dnes představila nový dvojmístný cvičný motorový letoun PS-28 Cruiser. Firma získala v dubnu oprávnění vydané Evropskou agenturou EASA, které umožňuje uvedení letadla na evropský trh. První stroje si tak v těchto dnech již z Kunovic odvážejí zákazníci. CSA hodlá nový letoun v budoucnu nabízet i v Asii, Jižní Americe a Rusku.

    "Je to letoun v Evropě nově ustanovené kategorie LSA (lehkých sportovních letadel). Před dvěma měsíci jsme jako první firma získali certifikát. Umožňuje nám to dát na trh letoun, který je nejen výkonný, ale i ekonomický, což je velmi důležité pro pilotní výcvik. Počítáme, že tyto letouny najdou uplatnění především v pilotních školách, ale i v aeroklubech. Letadlo totiž umožní snížit přímé provozní náklady na letecký výcvik o 40 až 50 procent," řekl dnes novinářům ředitel společnosti Vladimír Grunt.

 


    Prvních pět letadel zamíří do Slovinska, Německa a Norska. Na výrobní lince ale již stojí další letouny určené na Slovensko, do Belgie, Francie či Německa. CSA pracuje i na první mimoevropské dodávce pro Jižní Afriku. "Usilujeme i o další certifikace, které nám umožní dostat se na zmíněné perspektivní trhy. Máme ambice, aby se letoun stal zajímavým exportním produktem," dodal Grunt s tím, že letos hodlá firma vyrobit kolem 80 a příští rok zhruba 130 až 150 letadel. Jedno přijde zájemce asi na 100.000 eur (2,5 milionu Kč).

    PS-28 Cruiser je dvoumístný celokovový dolnoplošník se dvěma sedadly vedle sebe. Výhodou letadla jsou nízké provozní náklady, malá hlučnost a nízké náklady na údržbu. Letoun je dlouhý téměř sedm metrů, má rozpětí křídel necelých devět metrů a je vysoký přes dva metry. Dosahuje maximální rychlosti 220 kilometrů za hodinu, běžná cestovní je o 40 kilometrů za hodinu nižší. Dolet výrobce udává 1100 km, ve vzduchu stroj vydrží šest hodin.

    Podle člena představenstva a hlavního konstruktéra nového letadla Jiřího Konečného navazuje společnost na bohatou tradici výroby letadel v regionu, zejména na otrokovickým Moravanem vyráběná celokovová letadla ZLIN, která jsou určená pro výcvik pilotů, přepravu či akrobacii. PS-28 Cruiser prý ve srovnání s 'moravanskými stroji' obstojí. "Eroplán je lehký, dobře se s ním manipuluje. Má velmi dobré letové vlastnosti, je stabilní a dobře ovladatelný. Je to velmi hodné letadlo," popsal Konečný, který sám létá asi 35 let.

    Kunovická firma CSA byla ještě začátkem roku 2009 v insolvenčním řízení. Od dubna 2010 je jediným akcionářem společnost SC Sport Aircraft Limited z Britských Panenských ostrovů. Firma spolupracovala i s americkým výrobcem letadel Piper, partnerství bylo ukončeno loni. CSA poté začala budovat vlastní distribuční síť. V roce 2010 hospodařila se ztrátou přes dva miliony korun, tržby za prodej vlastních výrobků a služeb činily téměř 200 milionů Kč. Hospodářské výsledky za loňský rok společnost ještě nezveřejnila.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

CRUISER

Odpovědět

Datum : 19.09.2012 17:11, Vložil : jozka

PEKNE KECAJI SPOLECNOST PROPOUSTI

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka