Sedmička letí do Indie

30.05.2012

    Indické vojenské letectvo je v posledních letech pro světové výrobce všech kategorií vojenských letounů doslova zlatým dolem. Po letos již závazně Indií potvrzeném nákupu hned 126 víceúčelových Dassaultů Rafale je od 26. května dalším velmi spokojeným výrobcem vojenských letounů švýcarský Pilatus. Ve zmíněný den bylo totiž mezi indickým vojenským letectvem a švýcarským výrobcem podepsána závazná dohoda o koupi hned 75 cvičných strojů Pilatus PC.7Mk.II v celkové hodnotě 500 milionů švýcarských franků pro indické vojenské letectvo.

    Navíc se v budoucnu očekává, že poté, co indický největší letecký výrobce, Hindustan Aeronautics, zakoupí a osvojí si švýcarskou technologii výroby strojů, dodá tamějšímu vojenskému letectvu dalších 106 u něj vyrobených strojů tohoto typu. V Indii ovšem nejde o nijak nový způsob nákupu vojenských letounů, již v šedesátých letech minulého století Hindustan Aeronautics vyrobil v licenci např. 215 lehkých britských stíhacích Folland Gnatů, nedávno licenčně vyrobil 140 ruských víceúčelových Suchojů 30 MKI atp.

 


    Součástí „sedmičkového“ kontraktu je pochopitelně i dodávka simulátoru stroje, systému jeho údržby i výcvik mechaniků tamějšího letectva. Celý kontrakt má být Pilatusem splněn do konce tohoto roku. Pozoruhodné ovšem je, že 60 MK.II již bylo ze sestav, dodaných ze Švýcarska, smontováno pro tamější vojenské letectvo v Jihoafrické republice. Velmi zajímavé je, že prototyp vyspělého cvičného a lehkého bitevního Pilatusu PC-7, upravený z předchozího cvičného stroje firmy P-3 montáží turbovrtulového motoru Pratt and Whitney PT6A-20, vzlétl již 12.dubna 1966(!).

    Druhý prototyp po havárii prvního vzlétl 12. května 1975, první sériový stroj 12. srpna 1978. U různých vojenských letectev celého světa i u civilních zákazníků dnes v roli cvičného, případně i lehkého bitevního letounu létá téměř pět set dvoumístných PC-7 MK.II se sedadly v tandemovém uspořádání, které v celkovém součtu nalétaly neuvěřitelný milion letových hodin. PC-7 létá  či létal v angolském, bolivijském, botswanském, brunejském, čadském, guatemalském, holandském,  chilském, guatemalském, iránském, jihoafrickém malajském, mexickém a myanmarském letectvu, v letectvu rakouském, Spojených arabských emirátů, surinamském, švýcarském a uruguayském.

    Zajímavé je, že velmi moderní PC-7 MK.II je vlastně jakýsi hybrid, jinak řečeno jde o kombinaci trupu i avioniky následujícího cvičného stroje firmy, PC-9 s křídlem PC-7. Stroj je poháněn motorem PT6A-25C o výkonu 522 kW/700 HP. Na šesti závěsných bodech pod křídlem unese 1040 kilogramů/2294 liber pum či raket. Pozoruhodné je, že k bitevním účelům, tedy tzv. close support sloužily původní PC-7 iráckého letectva již v iránsko-irácké válce v letech 1980-1988.

    Délka stroje je 9,78 metru/32 feetů 1 inch, rozpětí 10,40 metru/34 feetů 1 inch, výška 3,21 metru/10 feetů 6 inchů, nosná plocha 16,60 m2/179 čtverečních feetů. Prázdná hmotnost je 1330 kilogramů/2932 liber, maximální vzletová hmotnost 2700 kilogramů/5952 liber. Maximální rychlost v letové výšce 6100 metrů/20000 feetů je 412 kilometrů za hodinu/256 mil, dolet v letové výšce 5000 metrů/16400 feetů je 2630 kilometrů/1634 mil, maximální dostup 10060 metrů/33000 feetů, pádová rychlost je 119 kilometrů/74 mil za hodinu, nepřekročitelná rychlost 500 kilometrů/310 mil za hodinu.

    K velmi kuriózním případům v operační kariéře stroje patří příhoda z listopadu 2009, kdy se „černý“ civilní pasažér PC-7 MK II jihoafrického vojenského letectva omylem „vystřelil“ během cvičného letu ze zadní vystřelovací sedačky, když během jednoho manévru ve snaze zbrzdit své tělo zatáhl za páky vystřelovacího mechanismu. Nehodu přežil bez úhony, ovšem civilisté již od incidentu do jihoafrických Pilatusů nesmějí.

--
Prameny
www.flugrevue.de/de/militaer/fluggeraet-hersteller/indien-erte...  Indien erteilt Grossauftrag fur Pilatus PC-7 Mk.II
http://en.wikipedia.org/wiki/Pilatus_PC-7
Green,William – Swanborough,Gordon  Encyklopedie stíhacích letounů. Praha, Svojtka a Vašut 2002 (hesla Folland Fo 145 Gnat, Suchoj Su-27)

Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka