Z deníku leteckého archeologa 9: Albatros!

25.05.2012

    „HD (francouzský stíhací letoun Hanriot Dupont HD 1 - pozn.aut.) se rozhvízdal, trochu jsem stáhl plyn, protože vše proběhlo velmi rychle - a zmáčkl spoušť obou kulometů. Kropil jsem pětici Albatrosů od konce a dostihl jsem vedoucího přitažením v momentě, kdy začal střílet na balon (italský dělostřelecký upoutaný pozorovací balón - pozn.aut.). Povolil jsem prst na spoušti, oprava a znovu jsem zmáčkl, vybírám asi 20 metrů za jeho ocasem, schytal to všechno.

    Vím, že byl zasažen – prudké vybrání a zatáčka, ostatní (dalších pět Albatrosů D.III stíhací jednotky Flik (Flieger Kompanie) 55J rakousko-uherského letectva) se rozprchli a letěli maximální rychlostí ke svým liniím. Albatros, který jsem zasáhl, letěl stále rovně. Klesal a nízko nad zemí se otáčel a chtěl zřejmě také letět domů. Ihned jsem byl za ním a dostal druhou dávku. Letoun vzplanul a v témže okamžiku se dosti velkou rychlostí dotkl země. Začal rolovat po zemi a zastavil se v takovém malém údolíčku Cascina Zocchi.

 


    Za několik hodin jsem byl na místě, kde měl Albatros havarovat a najednou jsem potkal dva karabiniéry(italské armádní polní četnictvo - pozn.aut.), kteří vedli nějakého člověka v letecké kombinéze. Zeptal jsem se, kdo to je, ale ani ve snu mě nenapadlo, že by to mohl být pilot Albatrosu, které jsem ráno „dostal“! Byl to on! Nemohl jsem věřit vlastním očím, jeho letoun přeci hořel a zřítil se z výšky snad 50 až 100 metrů a valil se dolů po skále! Pilot kráčel rychle, stál přede mnou živý, jenom jeho kombinéza byla zepředu odřená. Okamžitě věděl kdo jsem.

    Poručík Angelini na štábu divize nás vzájemně představil a řekl mu, že jsem to já, kdo ho sestřelil. Angelini přetlumočil, že mi vyslovuje uznání za perfektní sestřel“. Těmito slov popsalo italské stíhací eso (stíhač s pěti a více sestřely), generál italského vojenského letectva Silvio Scaroni ve své vzpomínkové knize v roce 1922 svůj 21. března 1918 dosažený sestřel českého stíhacího pilota Korp. (Korporal, kaprál) Bohumila Munzara, letícího na německém stíhacím letounu Albatros D.III s trupovým označením číselnou kombinací 153.100, který byl ale poháněn rakouským řadovým motorem Austro Daimler, přičemž stroj byl vyroben v licenci u rakousko-uherského leteckého výrobce Oeffag.

    Popsat pocity českých milovníků historických letounů v okamžiku, kdy několik týdnů po devadesátém čtvrtém výročí chvíle, kdy pilot Munzar zázračně bez zranění přežil svůj sestřel, desátého dubna, na jednom z nejstarších německých letišť Oberschleissheim (EDNX) zaduněl původní řadový motor Austro Daimler o výkonu 225 HP a po chvíli se nad letištěm objevila nezaměnitelná silueta rakousko-uherského Albatrosu D.III(Oef), je možné jen obtížně.

 



    V té chvíli zajásali nejen dva klíčoví stavitelé zcela přesné repliky nepřehlédnutelného stíhacího letounu z dob první světové války Koloman Mayrhofer a Eberhard Fritsch s nepočetným kolektivem spolupracovníků z firmy CRAFTLab, ale zaplesala i srdce všech příznivců „dřevních“ dob letectví, kdy k zabíjení protivníků  v době „velké války“ sloužily letouny, zkonstruované ze dřeva, potažené převážně leteckým plátnem.

    Bylo proč. Stavba relativně přesných replik slavných letounů z dob první světové války, postavených podle výkresů daného typu letounu, pracně rekonstruovaných po doslova detektivní práci, je sice mezi staviteli replik historických letounů poměrně častým a oblíbeným „sportem“, jen velmi zřídka je ale replika poháněna původním motorem z roku 1917!

 


    „Přibližně před dvaceti lety, na konci devadesátých let minulého století, mi poprvé v časopise WWI Aero, který se věnoval letounům první světové války, otiskli detailní a podrobné výkresy rakousko-uherských stíhacích letounů Albatros DII a DIII (Oeffag), které jsem po doslova detektivním a podrobném zkoumání stvořil z dobových podkladů, např. díky tomu, že se mi ve vídeňském Kriegsarchivu podařilo po dlouhém pátrání objevit dobové kusovníky na křídla D.III s okótovanými rozměry jejich dřevěných žeber, nosníků i obou křídel jako celku. Hlavní rozměry trupu rakouskouherského Albatrosu D.III jsem pak získal z dobového stavebního popisu stroje, který pocházel z téhož zdroje. Detailní výkres jsem vytvořil i s pomocí mnoha dobových fotografií z výroby licenčních Albatrosů u rakousko-uherské letecké firmy Oeffag (Oestereichische Flugzeugfabrik) ve Wiener Neustadtu - Albatros byl totiž původně německý stíhací stroj, vyráběný v letecké továrně Albatros Werke v berlínském Jochanistahlu.

    Již tehdy se v mé hlavě zrodila doslova kacířská myšlenka - postavit v té době neexistující přesnou repliku tohoto nepřehlédnutelného a nejlepšího rakousko-uherského stíhacího stroje, na němž navíc na „tyrolské“ frontě v severní Itálii v roce 1918 létalo mnoho pilotů rakouskouherského vojenského letectva, kteří byli českého a slovenského původu. Ještě „šílenější“ myšlenka mne napadla, když se mi shodou nepravděpodobně krásných náhod podařilo získat letecký řadový motor Austro Daimler, vyrobený v roce 1917, produkovaný ve velkých počtech firmou Daimler, který poháněl všechny licenčně vyráběné rakouskouherské Albatrosy.

    Motor byl sice značně poškozený, ale kompletní a mne napadlo, že by časem po opravě mohl pohánět moji repliku rakouskouherského Albatrosu D.III! Když jsem se po několika letech o svém nápadu řekl zkušenému staviteli replik letounů z dob první světové války, Němci Eberhardu Fritschovi, velmi mne podpořil a po nějaké době se se mnou pustil do stavby rakouskouherského Albatrosu. Radikální „upgrade“ a zprovoznění klíčového motoru proběhly ve druhé polovině roku 2010, tedy v době, kdy jsme již skoro dokončili kompletní kostru celodřevěných křídel včetně dvou hlavních dřevěných nosníků z borovicové překližky, celokovovou kostru ocasních ploch a křidélek a také stavba trupu stroje velmi pokročila a vše již vyrobené jsme pomalu potahovali plátnem a finskou březovou překližkou.

 


    První slavnostní okamžik v kariéře stroje nastal 25.října 2010. Tehdy do kabiny téměř kompletního stroje s již namontovaným Austro Daimlerem poprvé usedl zkušební pilot, Francouz Roger Louis „Tex“ Texier a poprvé pomocí originálních zapalovacích magnet, tzv. Bosch Anlass-Magnet motor nahodil a „přidal plyn“. K naší úlevě unikátní, více než devadesátiletý motor naskočil ihned a i díky replice dobového chladiče v horním křídle, kterou nám zhotovil novozélandský kolega John Rummery, pracoval dvacet minut velmi uspokojivě i při 1300 otáčkách za minutu.

    Teprve desátého dubna 2012 se v hangáru letiště Oberschleissheim před kompletním okrově zbarveným rakouskouherským Albatrosem D.III(Oef) s číselným markingem 253.24 a nevšedním emblémem jednotky, perutě rakousko uherského letectva FLIK (Fliegerkompanie) 511 - zajímavé je, že v pramenech je doloženo, že několik operačních letů na takto zbarveném původním stroji výrobního čísla 24 koncem první světové války absolvovalo také eso rakouskouherského letectva Benno Fiala Ritter von Fernbruggg - objevilo několik mužů, stroj přeleštili, „naolejovali“ Austro Daimler o výkonu 225 HP a na velkém dvoukolém podvozku s okrově zbarvenými koly jej vytáli na letištní „čáru startu“. 

 


    Pak už zbývala jen „maličkost“ - mnohokrát protočit masívní dřevěnou vrtuli stroje, aby pilot „Tex“ Texier pomocí zmíněných magnet poprvé mohl naostro „nahodit“ motor. Když se Austro Daimler s duněním rozeběhl, začal se stroj po chvíli pojíždění s pomocí dvou mužů u křídel - replika podobně jako původní Albatros nemá na podvozku brzdy - rozjíždět a po chvíli vzlétl a na jasné obloze bez problémů stoupal. Letové charakteristiky stroje byly podle pilota již při prvním letu tak skvělé, že  Louis Texier novinářům sdělil: „Již při následujícím druhém letu jsem si mohl dovolit nevšední akrobatické prvky, např. ostrou bojovou zatáčku, přemet a jiné druhy akrobatických prvků, užívané původním Albatrosy v boji, např. tzv. „svíčku“.

    Letové vlastnosti repliky rakouskouherské licenční verze Albatrosu D.III(Oef) se jak jsem zjistil během čtyř bezproblémových zalétávacích letů o délce 16, 19, 45 a 73 minut, velmi liší od letových vlastností jiných „prvoválečných“ strojů či jejich replik, které jsem létal dřív. Ocasní plochy i křidélka jsou velmi citlivě reagují na jakýkoli jemný pohyb kriplem. Silný řadový motor Austro Daimler o výkonu 225 HP zaručuje stroji vynikající zrychlení a skvělou stoupavost. Tenhle Albatros má vlastnosti skvělého závodního koně.“. 

    A co k tomu dodává jeden z klíčových tvůrců nádherné repliky, Koloman Mayrhofer? „Když jsem před dvaceti lety s tímto projektem začal, netušil jsem, že budu po skvělém záletu vděčný za každou vteřinu, kterou jsem s ním mohl strávit. Letečtí příznivci slavných letounů z dob první světové války si mohou po devadesáti čtyřech letech od posledního letu  stíhacího Albatrosu začít zvykat na novou, na nebi dosud nevídanou a nezměnitelnou siluetu. První veřejný let chceme po ukončení zkušebního letového programu příznivcům tohoto nádherného stroje nabídnout na letišti Oberschleissheim 21. a 22. června.“.

Prameny
Green,William-Swanborough, Gordon Encyklopedie stíhacích letounů Praha, Svojtka a Vašut 2002 (hesla Albatros D.III, Hanriot HD 1)
L+K Speciál 4(2/2004): Češi a Slováci v historii letectví: Češi a Slováci v habsburské monarchii : in: Vašíček, Radko, arch. 21. března 1918: Scaroni kontra Munzar
Tesař, Petr Aharon K.u.k. Luftfahrttruppe Photo Album 1914 -18 Volume 1 Bohumil Munzar versus Silvio Scartoni on March 21, 1918
http://www. forum.keypublishingcom/showtread.php.t?=116326 Albatros replica flies in Germany
http://www.gavs.it/newsstories.php?id=41 cat_id=3 bThe Albatross fighter flights again  
http://www.theaerodrome.com/forum/replica-aircraft/35610_albatros_d_ii_d_iii-news_115.html:AlbatrosDII/DIII

Mgr. Zdeněk Procházka 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

vydavani clanku

Odpovědět

Datum : 28.05.2012 01:29, Vložil : Frantisek

Blahopreji pane magistre k pokracovani uspesne a zajimave reportazne - historicke cinnosti, zapocate spolecne v drivejsim obdobi. Doufam, ze si za sve obrovske usili nechavate vydavatelem hradit alespon nektere naklady s timto usili spojene, ze Vam nemusi odmeny vyplacet sefredaktor ze sveho, jak bylo drive zvykem ze strany majitele tohoto webu... :) Preji mnoho uspechu. Franta

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka