Švýcarský Gripen vzlétne později

17.05.2012

    Zajímavé rozhodnutí učinil švýcarský nejvyšší vládní orgán, Spolková rada v sobotu 28. dubna. Definitivně totiž rozhodla, že švýcarské vojenské letectvo si jako částečnou náhradu za dosud užívané, již nyní zastaralé stíhací stroje Northrop F-5 opravdu pořídí dvacet dva velmi moderních švédských JAS-39 Gripenů, přičemž jednání se švédským výrobcem již byla zahájena a stroje mají být dodány v letech 2016-2018.

    V době, kdy všechny evropské armády během ekonomické krize tvrdě šetří, otázka financování nákupu velmi moderních, ale značně drahých letounů je v této zemi bez problémů vyřešena. Kvůli jejich nákupu bude v armádním rozpočtu vytvořen zvláštní fond, který bude disponovat k těmto účelům zde uloženými 300 miliony švýcarských franků, což je možné díky tomu, že již nyní je závazně potvrzeno navýšení armádního rozpočtu z dosavadních 4,4 miliardy na 4,7 miliard franků v roce 2015. Navíc, neboť švýcarské vojenské letectvo perspektivně plánuje pořízení 60-80 moderních víceúčelových letounů jako náhradu již provozovaných zastarávajících, nelze vyloučit, že v budoucích letech bude opět osloven švédský výrobce díky nabídce Gripenu NG (New Generation).

 


    Velmi zajímavé v této souvislosti je, že 2. - 4. května uskutečnili přímo u výrobce ve švédském Linkopingu ostré testovací lety na továrním letounu-demonstrátoru nejmodernější verze Gripenu, verze D, dva velmi zkušení švýcarští zkušební piloti. Oba dva piloti, z nichž jeden zastupoval švýcarské vojenské letectvo a druhý potenciálního švýcarského dodavatel špičkových švédských strojů, firmuArmasuisse, po procvičení návyků na simulátoru Gripenu ve zmíněných dnech uskutečnili dokonce čtyři ostré lety na továrním demonstrátoru.

    Nešlo ovšem o „obyčejné“ lety, jejichž cílem by bylo pouhé „svezení“ a získání návyků v pilotáži nové moderní verze švédského stroje. Piloti si totiž během čtyř letů, trvajících většinou 40 - 65 minut, v letové výšce až 12.000 metrů při rychlosti až Mach 1,35 vyzkoušeli naostro scénáře, přicházející v úvahu při obraně švýcarského vzdušného prostoru, tedy scénář nazývaný Luftverteidigung(vzdušná obrana) a Lufpolizei (vzdušná policie). Velmi zajímavé je, že součástí letů byly i ostré střelby širokou škálou podvěšených zbraní, např. řízených raket IRIS-T, AMRAAM či METEOR, které se za intenzívní spolupráce cílových letounů odehrály na severošvédské střelnici Vidsel, kterou k týmž účelům nedávno využily i české Gripeny a L-159.

    Dalším letovým zkouškám Gripenu F s již instalovaným novým radarem AESA se zmínění švýcarští specialisté budou opět věnovat na podzim. Intenzívní rozhovory mezi oběma stranami kontraktu včetně postupného dolaďování jeho technických detailů probíhají již nyní.

Pramen
http://www.flgurevue.de/de/militaer/fluggeaer-hersteller/schweiz-g...
http://www.flugrevue.de/de/fluggeraet-hersteller/shweizer-piloten-fliegen-gripen-demonstrator.93359.htm

Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka