Supermoderní stíhačky F-22 mají problém, možná ohrožují piloty

09.05.2012

    New York 7. května (zpravodaj ČTK) - Supermoderní americké stíhačky F-22 Raptor jsou podle některých pilotů problematické a možná je ohrožují. Piloti během některých letů zažívali nedostatek kyslíku ve vzduchu a dezorientaci. Obávají se proto o svou bezpečnost i dlouhodobých zdravotních následků. Americké letectvo věc prošetřuje. Stroje nicméně nadále provozuje, byť přitom pečlivě sleduje piloty. Informovala o tom americká televizní stanice CBS.

    Problém je podle ní natolik závažný, že se dva piloti rozhodli o něm mluvit s novináři, přestože to může ohrozit jejich kariéru. Jde o majora Jeremyho Gordona a kapitána Joshuu Wilsona, kteří na stíhačkách F-22 již odmítají létat. Oba zkušení piloti přitom letadlo označují za fenomenální stroj, který nemá konkurenci.

 


    Wilson ale zároveň popisuje zvláštní potíže, které v jeho kokpitu zaznamenal loni v únoru při rutinním cvičebním letu. "Několikrát jsem se během letu musel opravdu hodně silně soustředit na zcela jednoduché úkoly. Jsme cvičeni tak, abychom v případě problémů zmáčkli nouzový přívod kyslíku a vrátili se zpátky na základnu. Když jsem to chtěl udělat, nemohl jsem ho najít. Nemohl jsem si vzpomenout, v jaké části letadla je," uvedl pilot.

    Podle amerického letectva tak silná dezorientace v letadle odpovídá hypoxii, tedy nedostatku kyslíku. Piloti kvůli ní při výcviku mívají problém rozpoznávat byť i jen třeba hrací kartu. Podobné potíže jako Wilson přitom zaznamenali i další piloti strojů F-22. Navíc se po cvičebních letech potýkají se zvláštním kašlem a nevolností.

    "Máme proto teď dvě teorie. Podle jedné nedostáváme kyslík v potřebném množství anebo kvalitě. Anebo jde o kontaminaci. Buď tedy nemáme k dispozici to, co potřebujeme, anebo jde o otravu," podotkl Wilson.

    Letectvo již před rokem přistoupilo k radikálnímu kroku a přikázalo celé letce těchto stíhaček zůstat na zemi. Následné šetření ukázalo, že v předchozích třech letech se vyskytlo 14 případů potíží pilotů, což je podle vědců "neobvykle vysoká a nepřijatelná hodnota". Letectvo stále zkoumá, zda je na vině systém pro přívod kyslíku do kabiny. Stíhačky se ale mezitím loni v září vrátily do vzduchu.

    Piloty takové rozhodnutí znepokojuje. Zvláště když podle nich od obnovení cvičných letů zaznamenali dalších 11 případů. Podle Gordona, který měl problémy s dezorientací při výcviku loni v říjnu, jde o astronomické číslo. Dvě stovky pilotů majících oprávnění létat na stíhačkách F-22 Raptor označuje za nejdražší skupinu laboratorních opic v historii.

    Letectvo potvrzuje, že tak vysoký výskyt hypoxie dosud nezažilo. O přerušení výcvikových letů ale nyní přesto neuvažuje. Generál Michael Hostage televizní stanici CBS řekl, že se letectvu podařilo snížit riziko u letů natolik, že je považuje za bezpečné. Připustil ale, že stále neví, co způsobuje potíže pilotů. Gordon s Wilsonem ale s takovým řešením nesouhlasí a mají prý i podporu "mlčící většiny" ostatních pilotů.

    Stíhačka F-22 Raptor je neviditelný letoun, který podle Pentagonu nemá na nebi konkurenci. V palebné síle a manévrech prý překoná jakýkoliv bojový stroj na světě. Letoun nicméně stále čeká na bojové nasazení, protože je určen proti nepříteli disponujícím pokročilým letectvem. V konfliktech v Iráku a v Afghánistánu tak stíhačka nenašla uplatnění, a dosud tak létá hlavně výcvikové mise.

Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka