Čtyřstovka míří do Sevilly

09.05.2012

    Malá slavnost proběhla sedmnáctého dubna na montážní lince německé společnosti, vyrábějící letecké motory, MTU Aero Engines v Meinchenu. Dodavatel motorů pro velmi moderní transportní letoun NATO A-400M, poháněný čtyřmi mohutnými turbovrtulovými motory, společnost Europrop International, zde společně s pracovníky firmy oslavil slavnostní dokončení montáže prvních dvou sériových motorů TP400-DG, určených pro první sériový stroj.

    Ten má létat ve francouzském vojenském letectvu a je nyní vyráběn společností Airbus Military ve španělské Seville, kam vcelku logicky letecky putovaly i zmíněné motory Není bez zajímavosti, že flotila pěti dosud ve Španělsku vyrobených prototypových vojenských „čtyřstovek“ v rámci certifikace motorů i vlastního letounu dosud zcela bez problémů nalétala asi dvacet tisíc letových hodin.
 

 


    Součástí jejich dalších letových zkoušek má být v květnu v německém Cottbusu také přistání na „trávě“, tj. na letišti Drewitz s travnatým povrchem. Díky dalším hodinám běhu motorů na zkušebních stendech je podle sdělení tiskového mluvčího společnosti motor plně certifikován pro montáž do sériově vyráběných „čtyřstovek“.

    Zajímavý program evropského těžkého transportního stroje, který má postupně nahradit doposud řadou vojenských transportních letectev NATO užívané zastaralé C-160 Transally a starší verze amerických C-130 Herculesů, vznikl v rámci sdružení těchto zemí Euroflag postupně na přelomu staletí. Pro různé technické a jiné obtíže ale  první prototyp A400M v Seville poprvé vzlétl až 11. prosince 2009. V současné době jsou členy konsorcia pro výrobu „čtyřstovek“ Belgie, Francie, Lucembursko, Německo, Španělsko, Turecko a Velká Británie, předběžný zájem o doplnění své flotily pěti A400M projevilo i malajské královské letectvo.

    K velmi zajímavým zájemcům o pořízení hned 118 strojů, které je možné výkony a velikostí zařadit mezi  americké transportní letouny C-130 Hercules a těžký C-17, v poslední době podle odborného tisku patří útvary amerického strategického transportního letectva USAF, Air Mobility Command. Dodávky 50 „čtyřstovek“, objednaných francouzským vojenským letectvem mají být zahájeny koncem roku a dokončeny v roce 2013 stejně jako dodávky 10 kusů Turecku, Anglie má svých 25 „čtyřstovek“ obdržet do roku 2015.

    Velmi zajímavé v této souvislosti je, že ve čtvrtek 3. května evropský letecký úřad EASA v Toulouse oznámil, že A400M bylo vydáno povolení, které mu umožňuje omezený civilní letecký provoz, tzv. Restricted Type Certificate, přičemž jeho úředníci dodali, že vydání certifikátu, umožňujícího plný letový provoz stroje, tzv. Vollen Zulassung, se očekává v polovině letošního roku stejně jako povolení k vojenskému letovému provozu, tzv. Initial Operation Clearance.

    Rozpětí stroje je 42,4 metru/139 feetů 1 inch, délka 45,1 metru/148 feetů, výška 14,7 metru/48 feetů 3 inche. Prázdná váha je 76500 kilogramů/168954 liber(lbs), maximální vzletová hmotnost MTOW je 141.000 kilogramů/310.652 lbs. Cestovní letová rychlost je 780 kilometrů za hodinu, maximální dostup při MTOW 9.000 metrů/29.000 feetů, maximální dostup 11300 metrů, dolet při MTOW činí 3.298 km/2.049 mil. Délka vzletu stroje s nákladem o váze 100 tun je 980 metrů/3125 feetů, délka přistání za týchž podmínek 770 metrů/2526 feetů.

--
Pramen
www.flugrevue.de/de/technik/epi-stellt-erste serientriebwerke-fuer-a400m-fertig.91489.htm
www.flugrevue/de/de/militaer/flugeraet-hersteller/a400m-erhaelt-eingeschrankte-zivile-zulassung.93077.htm
en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A400M

Mgr. Zdeněk Procházka 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka