Pirátům bude hůř

04.05.2012

    Pirátům, působícím v Adenském zálivu Arabského moře Indického oceánu, kteří svými častými přepady různých obchodních lodí, plujících touto velmi frekventovanou námořní trasou, velmi ztížili obchodní námořní plavbu, může již zanedlouho být ještě hůř.

    Již nyní sice klidnou plavbu obchodních lodí v rámci vloni zahájené operace Atalanta hlídají vojenské lodi zemí NATO, doprovázené pozorovacími stroji a vrtulníky Aliance. Tato dlouhodobá vojenská operace ovšem členské státy NATO vzhledem k odlehlosti zmíněné oblasti a absenci letišť s potřebným zázemím stojí nemalé finanční prostředky na drahý provoz zúčastněných lodí i letounů. Již brzy ale mohou náklady na provoz pozorovacích strojů být výrazně nižší.

 


    Důvodem může být operační nasazení "pozorovatele". Nepůjde ale o člověka, pohybujícího se nad rozlehlým mořským pláněmi např. v těžkém pozorovacím stroji. Na stopě pirátům totiž může již brzy být lehký pozorovací stroj, představený na letošním jarním veletrhu AERO v německém Friedrichshafenu známou italskou leteckou firmou Partenavia. Vychází z již dříve vyráběného lehkého dvoumotorového víceúčelového stroje P2006T/ MMA, poháněného pístovými motory Rotax 912 o výkonu 73 kW/100 HP při 2400 otáčkách za minutu. Významně se od něj ale odlišuje skvělým elektronickým vybavením.

    V kontejneru pod trupem má totiž kromě vyspělého radaru Selex Galileo instalován také systémy s vysokou rozlišovací schopností FLIR a různé jiné velmi vyspělé pozorovací systémy např. MRI. Je jasné, že při stále se snižujících nákladech jednotlivých letectev NATO na drahé vojenské operace v zahraničí a současně při nutnosti pokračovat v operaci Atlanta v Adenském zálivu může nenáročný pozorovací stroj s levným provozem zajistit nutné průzkumné lety výrazně levněji než drahé vojenské stroje, užívané v této oblasti dnes. Neoddiskutovatelným faktem navíc je, že díky zmíněnému vyspělému vybavení může být nasazen i v civilní sektoru k monitorování stavu životního prostředí např. ve velmi exponovaném Středozemním moři.

    Jak se tedy zdá, pozorovacího „drobečka“ italské letecké firmy může již brzy čekat úspěšná budoucnost. Velmi zajímavé je, co k tomu dodává propagační materiál výrobce: „Díky tomu, že náš stroj jako velmi stabilní a levná pozorovací platforma má instalován osvědčený a v provozu vyzkoušený letecký pozorovací radar se skvělou schopností identifikovat protivníka a má instalovány infračervené stabilizované optické senzory s dlouhým dosahem a má instalován i systém, automaticky identifikující námořní lodě, je naše letecká pozorovací platforma schopna během jednoho námořního pozorovacího letu o průměrné délce100 námořních mil prohledat 15 až 40000 námořních čtverečních mil mořského prostoru“.

--
Prameny

http://www.flugrevue.de/de/militaer/tecnams-neuer-seeaufklarer.91929.htm Tecnams neuer Seeaufklarer
http://www.tecnamri.com
http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=2736&kategorie=3
 


Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka