Nejrychlejší tříkolka aneb co nového ve Kbelích

09.05.2012

    V sobotu 28. dubna před desátou dopoledne se v pravém zadním rohu největšího expozičního hangáru leteckého muzea na letišti v Praze - Kbelích tlačily desítky dychtivých fandů nevšedních historických letounů, které muzeum vystavuje v muzejních hangárech i ve venkovních expozicích. Důvodem jejich dychtivosti byla „Létající tříkolka“.

    O známé dětské vozidlo ovšem v žádném případě nešlo. Zraky znalců i běžných návštěvníků muzea totiž v první den nové sezóny doslova zářily nad novým, firmou Forte v neuvěřitelné kvalitě renovovaným americkým proudovým stíhacím letounem první generace Republic F-84 G-16RE Thunderjet, kterému američtí letci mimo jiné přezdívali „létající tříkolka“. „Další muzejní přírůstek do neopakovatelné galerie našich prvních proudových letounů, v níž již máme jako jediné letecké muzeum na světě jedno i dvoumístnou Me-262 Schwalbe, britské Gloster Meteor a De Havilland DH 100 Vampire, americký cvičný Lockheed T-33 i ruský Jakovlev Jak-17, byl vyroben v továrně proslulé americké letecké firmy Republic ve Farmingdale pod výrobním číslem, tzv. Bureau Numer, tedy Bu No51-1159 11. července 1952.

 

Foto: Tomáš Příkop


    V podkladech jsme zjistili, že již 25. července putoval do stavu jednoho útvaru velitelství amerického strategického letectva - Strategic Air Command neboli SAC - 12. stíhacího křídla, Fighter Wingu.  Do roku 1954 stroj létal u wingů, tedy perutí strategického letectva s čísly 12, 506 a 407. V roce 1954 byl od 407. peruti strategického letectva vyřazen a uskladněn na základnu amerického letectva Air Force Base v Brooku. Později v padesátých letech, když byla tehdejší Titova Jugoslávie po rozchodu se stalinistickým Ruskem zahrnuta mezi potenciální příjemce americké vojenské pomoci, tzv. MDAP, putoval společně s dalšími 199 stroji k jugoslávskému vojenskému letectvu.

    My jsme získali krasavce, který již delší dobu chátral na letišti ve slovinském Mariboru. Výměnou k jeho vlastníkovi putoval jeden z našich nadbytečných Migů 21 F. Zajímavé bylo, že když se rozmontovaný stroj na jehož získání měl lví podíl kurátor sbírek zdejšího leteckého muzea Jan Sýkora, vloni v srpnu objevil na kbelském letišti, nesl fiktivní barvy akrobatické skupiny amerického vojenského letectva Thunderbirds. F-84 verze F se totiž během své pestré kariéry v dvanácti vojenských letectvech celého světa staly i prvním akrobatickým strojem skupiny. S neuvěřitelnou kvalitou a rychlostí, s níž nám unikátní stroj, který, když jsme jej 19.srpna 2011 dovezli, byl v nepříliš dobrém stavu, opravila firma FORTE, jsme maximálně spokojeni.

    Snažíme se naše sbírky budovat komplexně, abychom mohli jednotlivé etapy vývoje vojenské technicky představit v ucelených řadách. První poválečná proudová letadla jsou cenná, proto, že položila základ prakticky celému modernímu letectvu. První bojové „tryskáče“ razily cestu, kterou dnes už bereme jako samozřejmost a po které kráčí nejen vojenské letectví, ale i celá osobní letecká přeprava“, řekl během slavnostního představení „tříkolky“ prvnímu náměstkovi ministra obrany Jiřímu Šedivému a dalším armádním hostům i nadšeným fandům letectví náčelník Vojenského historického ústavu Armády České republiky plukovník Mgr. Aleš Knížek.

 

Foto: VHÚ


    Navíc nelze vyloučit, že se nadšení příznivci muzea ještě v letošním roce mohou těšit na další unikátní komplexní řadu. Tentokrát ovšem půjde o zcela kompletní řadu protivníků Thunderjetu a dalších stíhacích letounů americké konstrukce, F-86 Sabre a F-4 Phantom, které mohou hosté v muzeu vidět již nyní. „Naše nádherná řada letounů Mig, užívaných československými a českými vojenskými piloty, se blíží dokončení. Díky intenzívním jednáním se slovenským Vojenským historickým ústavom o možnosti získání jednoho z dříve československých Migů-29, nyní uskladněných na letišti Sliač, která se blíží k závěru, nelze vyloučit, že Mig 29 může naše sbírky obohatit a zkompletovat tak úplnou řadu „československých“ Migů možná ještě do konce kalendářního roku.

    Administrativní proces při získávání jakéhokoliv nového exponátu ze zahraničí ovšem může být ještě velmi zdlouhavý“, řekl flymagu exkluzivně ředitel odboru muzeí VHÚ Michal Burian. Přibližně sto padesát strojů, vystavených ve kbelském muzeu buď v expozičních hangárech či na volných plochách mohou ale jeho návštěvníci s výjimkou pondělka vidět každodenně od 10 do 18 hodin již dnes. Stačí přijet k muzeu z konečné trasy metra C v Letňanech autobusy linek 185, 259, 280, 302,375 nebo 376 a kochat se mnoha světovými unikáty z jeho sbírek. Bližší informace o nich lze nalézt také na serveru VHÚ www.vhu.cz, především v sekci Letecký materiál. 

(Poznámka:  Dodávky prvního ze 789 americkému vojenskému letectvu, USAF, předaných Thunderjetů poslední sériové verze G, u níž již byly vyřešeny dřívější četné problémy s nespolehlivostí stroje a jeho pohonné jednotky, motoru Allison J-35 A-29 o tahu 1701 kp/2540 kg byly zahájeny v srpnu 1951. Byl to první stroj USAF, který měl schopnost tankování ve vzduchu a na závěsnících pod křídlem mohl nést i taktické atomové zbraně. Velmi zajímavé je, že po čtyřnásobném zkušebním tankování dokázal jeden z prototypů F-84 vydržet ve vzduchu neuvěřitelných 12 letových hodin a pět minut. U vojenských letectev Belgie, Dánska, Francie, Íránu, Itálie, Nizozemska, Norska, Portugalska, Tchajwanu, Thajska, Turecka i již zmíněné Jugoslávie létalo 2236 vyrobených Thunderjetů, celkem bylo vyrobeno 4457 strojů všech modelů. Portugalské letectvo, Forca Aerea Portuguesa je jako poslední vyřadilo ze služby až v roce 1976. U amerického letectva, létaly továrnou Republic do června 1953 dodávané F-84 G, poháněné motorem Allison J35-A-29 o tahu 2540 kp do roku 1957.

 



    V tzv. Korejské válce na Korejském poloostrově byly od 6.prosince 1950 nasazeny F-84 dřívějších verzí D a E, které zde nejdříve působily ve stavu 27.doprovodné stíhací skupiny USAF. Když se později ukázalo, že jako doprovodné stíhací stroje nejsou tyto modely ve srovnání s Migy 15 dostatečně výkonné, sloužily jako stíhací bombardéry k bitevním útokům. Během korejské války uskutečnily F-84 neuvěřitelných 86000 bojových vzletů a zničily šedesát procent cílů, na něž zaútočily. Není divu. Bojový náklad verze E činil až 2041 kilogramů. Verze G mohla na závěsnících pod křídly nosit např. 32 neřízených raket ráže 127 mm nebo dvě neřízené střely ráže 292 mm či dvě pumy o váze jedné 910 kilogramů nebo čtyři o váze 455 kilogramů. Při nebezpečných bitevních útocích zde bylo ztraceno 335 F-84. Rozpětí jednomístného modelu G bylo 11,1 metru, délka 11,6 metru, výška 3,84 metru, nosná plocha 24 m2. Hmotnost prázdného stroje byla 5200 kilogramů, maximální vzletová hmotnost 10590 kilogramů. Maximální rychlost u hladiny moře byla 1001 kilometrů za hodinu, v letové výšce 6100 metrů 925 kilometrů za hodinu, na hranici maximálního dostupu vystoupal za 7,9 minuty, jeho dolet byl 1078 kilometrů, při podvěšení dvou odhazovacích přídavných nádrží na koncích pravé i levé poloviny křídla, z nichž každá měla kapacitu 870 litrů byl 1600 kilometrů. Zajímavé je, že Thunderjety mají s čs. letectvem velmi úzkou souvislost. 10. března 1953 sestřelil pilot 2. letky 5.leteckého pluku z letiště Plzeň-Líně při operačním letu na stroji Mig 15 s imatrikulací NO-37 letoun F-84E Thunderjet ze stavu americké 53. stíhací bombardovací skupiny, Fighter Bomber Group, sídlící na letišti Furstenfeldbruck. Americký stroj dopadl v Bavorsku, jeho pilot, 1/st Lt Warren G.A. Brown se zachránil. Již 8. června 1951 dopoledne přistály na kbelském letišti hned dva F-84E ze stavu 586 FBG z letiště v Giebelstadtu. Piloti 1st LT Luther G. Roland a Nor Bjorn Johanson byli vráceni po měsíčním věznění do Německa, oba jejich podrobně prozkoumané stroje později).

--
Poděkování
Velmi děkuji řediteli VHÚ plukovníku Mgr. Aleši Knížkovi a řediteli odboru muzeí plk. Michalu Burianovi za to, že věnovali nemalé množství času odpovídáním na značné množství mých otázek a podělili se s čtenáři flymagu o exkluzivní, dosud nepublikované informace.

--
Prameny
Green, William- Swanborough, Gordon Encyklopedie stíhacích letounů Praha, Svojtka a Vašut 2002 hesla Republic F-84 B- F84D Thunderjet, Republic F-84E/F-84 G Thunderjet
GRIN, V. – Kross,R. Reaktivnyje samolety mira.Moskva, Izdatělstvo inostrannoj litěratury 1957(heslo Ripablik F-84 „Tanderdžet“)
Letectví
1967, č.8., s.20/300 -23/303 a poslední strana obálky: Němeček, Václav Republic F-84 F Thunderstreak (Monografie)
1999,
Č.23, s.13/1505 -16/1508 Irra, Miroslav Sestřel Thunderjetu - úspěch či průšvih?
č.24. s.9/1569: (Kud): F-84 G Thunderjet v Mariboru
č.24. s.13/1573 -16/1576:Irra, Miroslav Sestřel Thunderjetu - úspěch nebo průšvih?

www.vhu.cz/cs/novinky/749 : Po šedesáti letech opět „přistála“ ve Kbelích americká stíhačka F-84
www.vhu.cz/cs/novinky/1109: Letecké muzeum Kbely otevírá již tento týden, nově se představí americká stíhačka F-84 Thunderjet
www.vhu.cz/cs/novinky/1120 : Kbely otevřely. Prohlédněte si zdejší letadla i Prahu z ptačí perspektivy

Jiné
Sdělení plukovníků Knížka a Buriana autorovi na zahájení činnosti kbelského muzea 28.4.2012

Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka