V2 útočí!

16.04.2012

    Nízký přiliv často na anglickém pobřeží kanálu La Manche odhaluje nečekaná překvapení. V přístavních vodách přístavu Harwich dvě stě metrů od budov místního jachtařského klubu takovéto hrozivé překvapení čekalo více než šedesát let - až do čtvrtka 29. března. Některý z členů jachtařského klubu si již v týž den dopoledne všiml, že v moři je díky velmi nízkému přílivu vidět podivná mohutná trubka, zapíchnutá pod hladinou kolmo do přístavního písku. Zalarmovaná policie hrabství Essex přivolala potápěče britského královského námořnictva (Royal Navy), kteří jí po prozkoumání sdělili, že zatím blíže neurčený předmět je zabořen v písku pod hladinou, přičemž přibližně metr a půl jeho ocasní části vyčnívá nad hladinu. Přivolaní armádní pyrotechnici pak dokázali určit, že jde o německou raketu V2 z roku 1944 a začali podrobněji zkoumat, zda disponuje i nevybuchlou neaktivovanou bojovou hlavicí o váze 800 kilogramů, jejíž nežádoucí výbuch by mohl vážně ohrozit celý přístav.

 


    „Na základě informací a fotografií, které máme k dispozici od leteckých historiků i našeho technického podpůrného týmu můžeme potvrdit, že jde o zadní část trupu německé rakety V2 včetně výtokových trysek a časti jejích kormidel, jinak řečeno 1,5 metru její délky vyčnívá při nízkém přílivu z vody. Zajímavé je, že celá raketa byla dlouhá 14 metrů. Abychom zjistili, zda může být nebezpečná pro své okolí, budeme muset poměrně složitým způsobem a současně velmi opatrně při dalším nízkém přílivu odstranit písek kolem ní současně i získat další detailnější technické nákresy rakety, abychom věděli, jak by bylo možné ji demontovat. Její vyproštění z nepevného přístavního písku pod hladinou ovšem můžeme provést jen během jediné hodiny, kdy v přístavu trvá nízký příliv, z čehož vyplývá, že půjde o logisticky velmi složitou práci. Také demontáž na břehu po vyproštění bude hodně složitá, přece jen jde stále o bojový prostředek, který byl více než šedesát let „uložen“ v agresivní slané mořské vodě a nelze vyloučit, že stále může být nebezpečný“, řekl novinářům v pátek 30. března lídr týmu vojenských potápěčů Lieutenant (kapitán) Dan Herridge.

        Nad nebezpečným nálezem ovšem nakonec vojenští pyrotechnici zvítězili  a nalezenou část rakety z písku vyprostili. Po vyproštění naštěstí zjistili, že výbušná hlavice o zmíněné váze v přední části rakety není. Od místního svědka se také dozvěděli zcela unikátní svědectví, které pravděpodobně vysvětluje podivnou nepřítomnost výbušné hlavice. Ten totiž 10. října 1944 viděl ve výšce asi 1200 metrů nad přístavem vybuchnout jednu z prvních V-2. Značně neuvěřitelné je, že si i po šedesáti letech pamatuje, že se to stalo v 15.57 zdejšího času. Podle některých pramenů šlo o V2, vypálenou z německé baterie číslo 444 v Rijtterboos v Middenleane v Holandsku. Nalezenou nemalou část rakety vojenští specialisté specifikovali jako kompletní spalovací komoru, palivové pumpy a kormidla nebezpečného německého bojového prostředku. (Jak se ovšem zdá, nešlo o jedinou takto nalezenou nebezpečnou zbraň)

    Ostřelování Londýna, později také strategického spojeneckého přístavu v belgických Antverpách, kam připlouvaly spojenecké zásobovací konvoje pro frontové jednotky, začalo krátce po úspěšné invazi spojenců v Normandii, která se uskutečnila 6.června 1944. První letounová střela V1 dopadla na Londýn v noci na 13.června 1944. Ze speciálních odpalovacích baterií, vybavených katapultážními rampami, většinou zamaskovaných ve Francii, bylo na Londýn vypáleno neuvěřitelných 9000 zmíněných letounových střel. I přes účinnou obranu britského letectva i protiletadlového dělostřelectva - 7,90 metru dlouhá střela s rozpětím 5,40 metru létala díky pulsačnímu náporovému motoru maximální rychlostí 640 kilometrů za hodinu v letové výšce 600 - 1000 metrů – takže ji dokázaly sestřelovat nejrychlejší stíhací letouny RAF, poháněné pístovými či proudovými motory, např. Hawkery Tempest, nejnovější modely Supermarinů Spitfire či dvoumotorový proudový Gloster Meteor - dopadlo do konce roku přímo na Londýn 2400 V-1, opatřených výbušnou hlavicí o váze osm set kilogramů. Jen díky ostřelování Londýna V-1 přišlo o životy 6200 civilních obyvatel a vojáků a dalších 18000 bylo zraněno. Díky jejich útokům bylo zničeno 23000 londýnských domů a dalších 100000 poškozeno, mnohé neopravitelně. Proti útokům první z německých tzv. Vergeltungswaffe - odvetných zbraní ale byly vcelku rychle nalezeny protizbraně, navíc nebyly oběti na životech londýnských obyvatel vyšší, protože ti, jejichž přítomnost v Londýně nebyla nezbytná, byli obdobně jako během těžkých náletů německého letectva, Luftwaffe během Bitvy o Británii v roce 1940 - evakuováni na venkov.

 



    Proti náletům druhé odvetné zbraně, taktické rakety V2 - první na Londýn dopadla 8. září 1944 - ovšem Anglie žádnou účinnou obranou nedisponovala. Raketa o délce 14 metrů a vzletovou hmotností 12.963 kilogramů, odpalovaná ze speciálního startovního stolu v kolmé poloze, totiž létala rychlostí 5700 kilometrů za hodinu, její dolet byl 350 kilometrů, dostup 90 kilometrů a směs devíti tun tekutého etylalkoholu a kapalného kyslíku v jejich nádržích stačila na pětiminutový operační let. Londýn ani Antverpy nebyly těmito německými odvetnými zbraněmi doslova vymazány z povrchu zemského, protože spojenecké pozemní armády postupně obsadily Francii i Holandsko, kde byly rampy, z nichž byly tyto tzv. „zázračné zbraně“ vypalovány.

    Jen ve Francii totiž dokázalo místní odbojové hnutí identifikovat více než 200 odpalovacích ramp pro V-1, které byly postupně zničeny nálety spojeneckého letectva. V této bitvě, odborníky často nazývané „druhá bitva o Velkou Británii“, sice Spojenci zvítězili, ale za cenu 24 tisíc zničených a 52000 neopravitelně poškozených domů a celkově šesti tisíc při náletech zabitých a čtyřiceti tisíc zraněných. Navíc obranná opatření, přijatá v souvislosti s bojem s „Vergeltungswaffen“ stála celkem 48 milionů anglických liber a tyto celkové náklady tak byly čtyřikrát vyšší než náklady, které Němci vynaložili na výrobu V-1. Navíc vedoucí spojenečtí činitelé, např. vrchní velitel spojeneckých vojsk Dwight David Eisenhower později přiznali, že pokud by ostřelování např. oblasti přístavu Portsmouth, kde byla soustředěna spojenecká invazní vojska, začalo již počátkem roku 1944, invaze by se téměř jistě neuskutečnila. Zajímavé nesporně je, že první zcela úspěšný start V-2 se ze zkušební rampy v tajném německém raketovém středisku Peenemunde na baltském ostrově Usedom uskutečnil již 3.října 1942.

--
Prameny

http//www.bbc.co.uk/news/uk-england-17553190 :   BBC news - German V2 rocket found in Harwich Harbour
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-17576274: Bomb squad moves V2 rocket fragment in Harwich
Encyklopedia drugiej wojny swiatowej Warzsawa, Ministerstvo obrony narodowej 1975 (heslo V-Vergeltungwaffe)
Militaria XX wieku, 2010, číslo 5(38), s.38-44: Czulda, Robert Druga „bitwa o Anglie“

Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Odpovědět

Datum : 21.09.2018 09:09, Vložil : sdb

The mid-length human hair extensions micro-involved pear flower wig hairstyle hair extensions instantly presents the girl cheap hair extensions with a gentle and pleasant side, and the smooth hair is hair extensions sale doubled in texture and skillful.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka