Malý krok pro člověka aneb Apollo je na dně

06.04.2012

    16. července 1969 miliony diváku u televizních obrazovek, ale především na klíčovém americkém kosmodromu na floridském Cape Canaveral sledovaly zažehnutí pěti mohutných startovacích motorů F-1 nejmohutnějšího amerického kosmického nosiče, rakety Saturn V. Cílem jejího bezproblémového vzletu s kosmickou lodí Apollo 11, na jejíž palubě byli mimo jiné Neil Armstrong a Buzz Aldrin, byl povrch Měsíce. Armstrong na něj také se slovy „je to malý krok pro člověka, ale velký skok pro lidstvo“  21. července jako zcela první člověk vstoupil.

 


    Hůře se ovšem mělo všech pět startovacích motorů. Motory o celkovém výkonu 32000 HP s celkovým tahem jeden a půl milionu liber, spalující při startu každou vteřinu 6000 liber kerosenu, kombinovaného s tekutým kyslíkem, byly po několika minutách hoření, poté co nosnou raketu Apollo 11 úspěšně dostaly na oběžnou dráhu, odhozeny a ocitly se na dně Atlantského oceánu. Majitelé četných amerických muzeí a institucí, zabývajících se shromažďováním unikátních artefaktů, týkajících se amerických kosmických programů v čele s Národním leteckým a kosmickým muzeem, sídlícím ve Washingtonu, ještě nedávno určitě netušili, že by mohli do své expozice získat další neopakovatelný artefakt, který je v úzkém vztahu k Apollu 11.

    Americký vědec Jeff Bezos v nečekané obohacení jejich sbírek zmíněnými motory ale věřil a v roce 2009 se za významné pomoci mnoha oceánografů a jiných vědců pustil do jejich namáhavého a složitého hledání na dně Atlantského oceánu. Ve druhé polovině letošního března také na oceánském dně v hloubce 14.000 stop všech 5 zmíněných startovacích motorů našel. Náročná expedice, která se pokusí vyprostit z mořského dna alespoň jeden, ale možná více F-1, se pravděpodobně uskuteční ještě v tomto roce.

    Může se ale potýkat se složitými problémy. Motory nebyly po odhození brzděny brzdicím padákem, takže při nárazu na hladinu mohlo při vysoké rychlosti jejich dopadu dojít k nemalému strukturálnímu poškození jejich konstrukce. I v případě, že na dno klesly relativně kompletní, nachází se jejich celokovové konstrukce více než čtyřicet let v agresivní slané mořské vodě a může být nemálo narušena. Četné příklady vyprošťovacích akcí téhož druhu z nedávné doby totiž dokazují, že vyprostit z mořské vody zdánlivě kompletní  unikátní historický letoun může být velmi riziková operace.

    Při vyprošťování ze slaných mořských vod u norského pobřeží se v roce 1999 rozlomil téměř kompletní trup jediného dochovaného čtyřmotorového Focke Wulfu 200 Condor, v roce 2007 se totéž stalo při vyprošťování jediného dochovaného britského jednomotorového námořního bombardéru Blackburn Skua. Pokud se ovšem unikátní vyprošťovací akce zdaří a motory budou vyproštěny, Bezos chce přesvědčit americkou organizaci, zajišťující zdejší kosmický program, NASA, jejíž majetkem všechny motory, ač je to neuvěřitelné, stále jsou, aby nejméně jeden darovala zmíněnému muzeu, druhý případně vyproštěný z mořského dna pak Museum of Flight, které sídlí v Seattle na západním pobřeží USA. Velmi zajímavé je, že případná finančně velmi náročná expedice, zajišťující vyproštění motorů, bude financována ze soukromých sponzorských zdrojů.

Pramen

http://www.bezosexpeditions.com/engine-recovery.html

Mgr. Zdeněk Procházka
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka