AFP: Kulula, letecký přepravce, který se nebere moc vážně

19.03.2012

    Johannesburg (JAR) 18. března (AFP/ČTK) - Na nezvyklý marketing se rozhodla vsadit první africká nízkonákladová letecká společnost Kulula, aby dobyla jihoafrické nebe. "Pokud máte dvě děti, vyberte si to, které máte raději, abyste mu pomohli jako prvnímu," je jedním jedním z oznámení, která běžně zní v jejích letadlech, napsala agentura AFP.

    "Humor je od prvních dní důležitou součástí identity Kululy," vysvětluje Heidi Braurerová z marketingu. Ujišťuje ale, že i když je "dobré být funky, jde také o vážnou věc".

 


    Jihoafričané si na nezvyklý humor zvykají od chvíle, kdy Kulula v roce 2001 začala létat. V jejích reklamách se běžní pasažéři mění v superhrdiny, letadla mají zelený nátěr a na trupu napsané veselé průpovídky. Prapodivné komentáře palubního personálu se pak staly firemní značkou. Cestujícím jednou hrozí písemným přezkoušením, když nemají zájem o bezpečnostní opatření, jindy je prosí, aby v letadle nezapomněli ženy a děti.

    "Dámy a pánové, vítejte v Kapském Městě. Za malou chvíli budete moci opustit letadlo. Až na toho pěkného chlapíka na sedadle 13A, který může zůstat," prohlásila letuška po jednom přistání. Zvědaví cestující pak mohli zjistit, že v letadlech Kululy třináctá řada není. "Společnost Kulula má to potěšení vám sdělit, že našimi zaměstnanci jsou nejlepší letušky a stevardi v sektoru. Naneštěstí nikdo z nich není na palubě tohoto letu," zaznělo také.

    "Palubní personál povzbuzujeme k tomu, aby byl originální," upřesňuje Brauerová. Přiznává ale, že přišlo několik stížností.

    Kulula se za deset let stala druhou největší jihoafrickou leteckou společností s 20procentním podílem na vnitřním trhu a 2,4 miliony odbavených cestujících za loňský rok.

    "Je to velmi obtížný trh, konkurence tu je tvrdá. Co udělali docela chytře, to je vnést do věci humor, atmosféru. Cestující mají dojem, že jsou někdo, že za své peníze dostávají víc," míní ředitel reklamní agentury Yellowwood David Blyth. "S malým rozpočtem musíme být vidět. Nemůžeme zaručit, že budeme vždycky nejlevnější, navíc národní přepravce (South African Airways) už v minulosti prudce snížil ceny, aby nově příchozí dostal pryč z trhu," tvrdí Brauerová.

    Prvotní myšlenkou prý byla jednoduchost, aby firma získala nové zákazníky. Měl tomu napomoci slogan "Teď mohou létat všichni!" i název Kulula, který v jazyce zulu znamená "je to snadné". Nízkonákladová společnost nicméně nevycházela z ničeho, protože je dceřinou firmou lokální větve britského přepravce British Airways.

    Malá společnost se zelenými letadly se nevyhýbá ani aktuálním událostem, aby o sobě dala vědět. Během fotbalového mistrovství světa v roce 2010 v JAR se dostala do sporu s mezinárodní fotbalovou federací FIFA, která jí v reklamách zakázala používat termín "mistrovství světa". Kulula na to reagovala tím, že nabízela letenky zdarma všem cestujícím, kteří se jmenují stejně jako prezident FIFA Sepp Blatter, načež na cestu vyslala Seppa Blattera - psa, který se rychle stal hvězdou na sociálních sítích.

    V nedávné době Kulula navrhla zaplatit takzvanou lobolu, tradiční věno v jižní Africe, za ruku Kate Middletonovou, kterou si loni vzal britský princ William. Cestujícím přitom neopomněla položit znepokojující otázku: "Na kolik krav asi vyjde Kate, co myslíte?"

    "Je to velká výzva být stále zajímavý. Teď navíc mají potíže. Musí se potýkat se zdražováním paliv a letištních poplatků," tvrdí David Blyth. Mateřská firma Comair nedávno zveřejnila první ztráty ve své historii. "V takových podmínkách je těžké uchovat si humor," podotýká Blyth.


Zdroj ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka