Vzdušné války: 'winglety' versus 'sharklety'

18.03.2012

Evropský výrobce letadel Airbus bojuje již delší dobu se svým americkým rivalem, společností Boeing, o práva prodávat leteckým společnostem speciální koncovou úpravu křídel, která zajistí lepší obtékání proudnicemi a tedy nižší spotřebu paliva. Toto náklady šetřící opatření se stalo v posledních letech velmi populární.

Proti Airbusu vystoupila s právními kroky společnost Aviation Partners Inc., která vlastní na winglety, jak konce křídel nazývá, patent. Airbus své koncovky pojmenoval sharklets a začal je používat jako významný nástroj pro konkurenční boj. V dobách vysokých cen paliva je nutné počítat každou úsporu.

Winglety vyráběné firmou Aviation Partners, Inc.

Ve snaze vyhnout se placení poplatků za užívání wingletů podal Airbus loni v prosinci na Aviation Partners sídlící v Seattlu žalobu. Soud byl požádán o posouzení práv k užívání patentu. Kromě toho šlo také o přezkoumání jiného patentu, dnes již 18 let starého, který na výrobu wingletů, jež se v té době vyráběly v jiné podobě, vlastní také Aviation Partners, Inc.

Nyní obě strany zápasí v patentové žalobě a až čas ukáže, kdo vzejde z boje jako vítěz.

Jednoduchá myšlenka, jak vylepšit aerodynamický profil křídla, je na světě už desetiletí. Winglety usměrňují koncové proudy křídel, které standardně způsobují víry. Moderní typ wingletů byl vyvinut v roce 1970 Americkým národním úřadem pro letectví a kosmonautiku, jehož výzkumy spojené s tímto vylepšením letadel jsou veřejné.

Aviation Partners se brání, že původní koncept vylepšil prodloužením a zeštíhlením a na patent tak má právo. Tyto winglety jsou instalovány na přibližně 3500 letadel Boeing. Snižují spotřebu paliva kolem 5 až 7 procent, což dovoluje letadlům doletět dále. Společnost uvádí, že si své patentované technologie bude důsledně chránit.

Airbus, který používá malé winglety již roky, uvádí, že design jeho tzv. „sharkletů“ znamená u úzkotrupých letadel úsporu paliva zhruba o 3.5 procenta. Společnost požádala o patent v USA, Německu nebo jiných zemích.

Airbus používá své sharklety na letadlech z rodiny A320. Jejich využití plánuje také u novinky A320neo, která bude nadále hlavním konkurentem Boeingu 737. Ten je typickým představitelem letadla, které využívá tzv. „blended winglets“, tedy winglety klasického protáhlého tvaru směřující z konců křídel nahoru. Úzkotrupá letadla (tzv. single-aisle nebo narrow-body) zaujímají podstatnou část trhu s dopravními letadly vůbec.

Airbus a Aviation Partners však nebyli protivníky vždy. Firmy spolu vedly celých 5 let debatu o tom, jak by mohla vypadat spolupráce a využití designu wingletů Aviation Partners na letadlech Airbus. Minulý rok společnosti dosáhly dohody a uzavřeli smlouvu o spolupráci. Airbus nicméně i nadále pracoval na vývoji vlastních sharkletů, aby si nechal zadní vrátka otevřená.

V létě minulý rok se Airbus rozhodl, že ukáže Aviation Partners své nákresy. Jakmile se tak stalo, shledali Aviation Partners návrhy velmi podobné vlastní technologii a začali po Airbusu požadovat „desátky“ z každého prodaného kusu.

U soudu se Airbus nechal slyšet, že poplatky jsou pro něj překážkou a staví jej do velké konkurenční nevýhody. „Aviation Partners se domnívá, že porušujeme jejich patent. My si ale stojíme za tím, že se v tomto případě o porušení patentových práv nejedná“, říká tiskový mluvčí Airbusu.

Aviation Partners, malá společnost o 13 zaměstnancích, připodobňuje spor k povídce o Davidovi a Goliáši. Cítí, že Airbus svými kroky vážně ohrožuje její podnikání. Společnost sídlí na malém letišti King County International Airport (Seattle), které je někdy přezdíváno také Boeing Field.

Soudní spor je nyní veden u soudů v Texasu, konkrétně v Austinu. Aviation Partners chtějí soudní řízení přesunout do domovského Seattlu, s tím však logicky nesouhlasí Airbus, protože se nejedná o „neutrální území“.

Sharklety společnosti Airbus

Boeing, který sídlí v Chicagu a není do sporu nijak přímo zainteresován, odmítl situaci komentovat.

Jeden ze zakladatelů Aviation Partners, Mr. Clark, je pyšný na to, kolik se povedlo instalací wingletů ušetřit galonů paliva. Vize společnosti byla již od roku 1991, kdy byla založena, v souladu s ekologií a „zeleným provozem“ letadel. Ve svých začátcích firma stála proti názoru některých inženýrů Boeingu, kteří tvrdili, že přidáním wingletů nebude dosaženo nižší spotřeby kvůli vyšší váze letadla. To se však povedlo prvními testy v roce 1999 vyvrátit. V té době bylo také podepsáno partnerství s Boeingem.

Winglety se těší největší oblibě u Southwest Airlines. Dopravce je nechal instalovat na více než 80 procent všech svých letadel Boeing 737, kterých má ve své flotile kolem 550. Ve světě používá winglety více než 100 různých aerolinií. Zajímavostí je, že nejsou vyráběny v USA, kde Aviation Partners sídlí, ale v sousedním Rakousku.

Autor: Jakub Velička, Zdroj: WSJ.com

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

gramatika

Odpovědět

Datum : 07.11.2019 12:14, Vložil : Petr

" Minulý rok společnosti dosáhly dohody a uzavřeli smlouvu o spolupráci." Snad "uzavřely" (ty společnosti)...

Rakousko ? :-)

Odpovědět

Datum : 09.04.2014 12:10, Vložil : Lukas

:-)

Rakousko?

Odpovědět

Datum : 01.05.2013 22:11, Vložil : Marius

V Rakousku?

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka