FAA chce zavést vyšší požadavky pro výkon pozice druhého pilota v aerolinkách

29.02.2012

FAA dnes vydalo oznámení o navrhované změně pravidel (tzv. Notice of Proposed Rulemaking – NPRM), které uvažuje o úpravě požadavků na létání jako druhý pilot v letecké společnosti. Podle nové úpravy by tito piloti měli být držiteli licence ATP, tedy Airline Transport Pilot. To vyžaduje nalétání 1500 hodin, navíc dle stanovených osnov (různé části za různých podmínek). Návrh předpisu byl obsažen již v ustanovení Airline Safety and Federal Aviation Administration Extension Act z roku 2010, které má rozšířit současnou verzi předpisů, a které podepsal prezident USA, Barack Obama, v srpnu téhož roku.

Podle současných poravidel létání v USA lze práva druhého pilota aerolinií vykonávat s průkazem komerčního pilota a náletem 250 hodin, což je i tak mírně přísnějí, než u nás v Evropě.

Aby nebyla úprava až tak přísná, povoluje jisté vyjímky. Zdroje uvádějí, že piloti mající vzdělání v oboru, nebo piloti mající zkušenosti s létáním v armádě, mohou získat tzv. omezenou licenci ATP, se kterou budou moci létat jako druzí piloti bez potřeby nalétání celých 1500 hodin. Abychom byli konkrétní, bývalí armádní piloti mohou tento průkaz získat po odlétání 750 hodin, zatímco absolventi bakalářského studia vysoké školy zaměřené na letectví mohou licenci získat po náletu 1000 hodin. Ovšem pouze za předpokladu, že svůj průkaz komerčního pilota a instrument rating získají během studia na některé z leteckých škol, které budou partnery dané univerzity. I přesto se to zdá fér.

Nová pravidla budou apelovat také na zvýšení požadavků v jiných směrech. Pro získání ATPL bude například třeba minimálně 50 hodin na letadle s více motory. Dalším rozšířením je podmínka pro nabytí hodnosti kapitána – ten musí mít nalétáno minimálně 1000 hodin ve „velkém dopravním létání“, tzn. v některé z aerolinek. V současné době postačuje licence ATP, kterou pilot dle nynějších předpisů získá po náletů 1500 hodin, přičemž se nemusí jednat o aerolinkové létání.

“Naši piloti musejí mít odpovídající trénink a kvalifikace, aby byli připraveni řešit jakékoliv situace, které mohou v souvislosti s létáním nastat“, říká úředník FAA, Michael Huerta. „Věřím, že tato změna zajistí pilotům v USA potřebné schopnosti a zkušenosti.“

Než všechny změny vejdou v platnost, má veřejnost 60 dnů na vyjádření svého názoru, ať už to bude nesouhlas, připomínka nebo dotaz.

Jako příležitostný cestující aerolinií si říkám, že bezpečnost musí být a každý podobný krok může být jen ku prospěchu. Jako pilot ve výcviku si potom říkám, jen ať to nezačne platit také v Evropě...

Autor: Jakub Velička

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka